• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Wed 13 Apr 2011, 23:36

Vad är det egentligen man vill ha mer av i Coriolis och tredje horisonten? Det snackas ju mkt om att världen behöver byggas ut. Nu undrar jag nyfiket vad som saknas, el snarare vad ni vill ha - nu när man har chansen.
:D
Fria Ligan
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 00:24

Se lanseringsplan på Coriolis.nu
Är docklite fräck så jag saxar det hit.

> Den Tredje Horisonten vol. I – Kua och Coriolis
Första volymen i serien om Den Tredje Horisonten fokuserar på stjärnsystemet Kua och dess pärla, stationen Coriolis. Stationens sjudande, doftrika myller ges liv och färg – bland annat genom en åldrad teknokrämare vid Ozontorget, ett dimhöljt spelhak i Mulukhad kvarterets gränder och ett sällan besökt kapell på en sidogata till Promenaden. Varje miljö presenteras med tillhörande personligheter och uppslag för händelser eller miniscenarion. En översikt av Kua–systemet åtföljs av en närmare titt på den försurade planeten Jina och två mycket olika platser där. Det hårda livet i salt- och bauxitkolonin Arams ravin, belägen nere på planeten, står i stark kontrast till förhållandena på dess skinande tvilling, lyxmånen Cala Duriha vars priviligerade gäster förtjusas av syrastormarnas färgsprakande ljusspel på planeten inunder. Slutligen kryddas volymen med godsaker som aktuella jobberbjudanden, annonser och en handfull rykande heta reportage – samt inte minst av det eftertraktade vinnarreceptet från årets baklava-tävling på Kryddtorget. Kort och gott: allt som en grupp frihandlande hjältar behöver för sitt fortsatta äventyrande på Coriolis och i Kua-systemet.> Ikonernas Nåd del II – IV
Sceanariosviten Ikonernas Nåd, vars fyra delar lanseras i en takt av en bok per år, kommer att bjuda spelgruppen på en hissnande och ödesdiger resa genom Den tredje horisonten och dess variationsrika system. Samtidigt som spelarna och deras hjältar hela tiden måste fokusera på nuets kritiska uppdrag och uppgifter, ges de möjligheten att steg för steg lära känna horisonten – dess geografi, dess folk, dess historia och allt det gömda, det som inte lyses upp av civilisationens flämtande ljus. När resan väl är över kommer de att ha tvingats långt bortom gränsen för vad det trodde var möjligt. Förutsatt att de överlever så länge, vill säga.

> Den Tredje Horisonten vol. II – Frihandlare och smugglare
För en grupp frihandlare med rymliga samveten och ett eget skepp finns gott om tillfällen att dryga ut en mager kassa – och ännu fler fällor att fastna i. Den andra volymen i serien Den Tredje Horisonten beskriver en uppsjö av möjligheter och komplikationer hämtade från båda sidor om lagens gräns. Rättskiparna presenteras, liksom Coriolis familjer och deras lydgäng. Du får möta ryktbara prisjägare och deras mest eftertraktade byten; opålitliga men nödvändiga hälare, mindre nogräknade byråkrater och bittra smugglarkonkurrenter. I rymden mörkaste vrår ruvar också korsarer, tålmodigt väntande på den oförsiktige.

> Den Tredje Horisonten vol III – Mörkret mellan stjärnorna
I Mörkret mellan stjärnorna hittar du fakta om Kuas kannibalistiska ”sarkofagoi”, mörkermän som föräldrar gärna åkallar när de vill skrämma barn till lydnad. Du får också veta sanningen bakom kryssaren Jyra III:s märkliga försvinnande och lär dig den viktiga skillnaden mellan ett vanligt besvärande jonmoln och den besättande fasa som rymdens nomader kallar ”ashura”. Kampanjmodulen behandlar med andra ord amsagor, varelser och händelser som av olika anledningar förvandlats till vandringssägner runtom i Den tredje horisonten. Boken presenterar ett flertal nya varelser och väsen för SL att använda, men också en rad olika personer, platser och händelser knutna till dessa. Ett speciellt fokus läggs på hjältarna och deras skepp, på vad som kan hända – och händer – utsatta besättningar när de vågar sig ut i mörkret mellan stjärnorna.


> Coriolis kampanjbok I - Ordnar & Sanningssökare
Ordnar & Sanningssökare vidareutvecklar den dramatiska spelstilen i Coriolis och ger både spelare och spelledare idéer och regelstöd för att utforska spelgruppens hjältar och deras plats i horisonten. De gamla fraktionernas gemensamma nämnare stavas Ikontro. Den här boken beskriver de gamla fraktionernas historia, organisation och myter. Detta uppblandas med information om hur en sanningssökare kan göra för att bli initierad i de gamlas skara. Att bli en äkta mystiker i Sökarnas cirkel, en levande martyr i Pariatets orden eller en drakonitisk paktmakare, alla är de möjliga slutmål för en målmedveten hjälte som underkastar sig uråldriga riter och svär att lyda stränga regler. I gengäld får hjälten tillgång till hemligheter, teknologier och mystiska krafter som de zenitiska fraktionerna bara drömmer om. Slutligen gör modulen en djupdykning i de mystiska krafterna – den utökar mystikers repertoar och öppnar för nya krafter knutna till pakter med mörkrets och ljusets väsen.

> Coriolis kampanjbok II - Furstar & Intrigmakare
Kampanjboken Furstar & Intrigmakare utvecklar intrigspelet i Coriolis, både avseende regelstöd och förslag till spelledaren för att öppna upp horisontens mindre blodiga slagfält, Fraktionernas råd och Folkförsamlingen; miljöer där ett leende kan vara ett vapen och ett ord slå djupare än ett acceleratorskott. De unga zenitiska fraktionerna gör omfattande anspråk på horisonten. Expansion, herravälde, makt – alla känner de lockelsen och frestelsen. Den här boken blottlägger de unga fraktionernas historia, organisation och ambitioner. Vad en intrigmakare måste göra för att upptas som fraktionär avslöjas, liksom vad som förväntas av en fraktionär och vad den utvalde kan tillräkna sig för förmåner. De zenitiska fraktionärerna förfogar, direkt eller indirekt, över avsevärda ekonomiska och militära resurser, men också över unika kunskapsresurser och avancerad teknologi – tills nu hemlighållna av spionorganisationer och frilansande agenter.

> Coriolis kampanjbok III - Legionärer & Fria kompanier
I Legionärer & Fria kompanier utvecklas den actionorienterade spelstilen i Coriolis. Spelgruppen erbjuds för- och nackdelar medan spelledaren får exklusiva tips rörande kampanjer med fokus på action och strid. Trots att inga stora krig har utspelats efter de förödande portalkrigen för snart 70 år sedan är horisonten långt ifrån en fridfull plats. Den tredje horisonten kokar av spänningar och konflikter. Lågintensiva strider pågår mer eller mindre konstant, från uppgörelser i under världen via rebellstrider i ångande djungler till räder mot korsarnästen där döden följer av torpeders stumma detonationer i iskall rymd. Förutom vinnande taktiker i olika typer av strid presenteras ny teknologi, hittills förbehållen Legionens insatsgrupper och motsvarande elitstyrkor inom Pariaters orden och Zeniternas hegemoni.

När man läser denna lanseringsplan så blir iaf jag grymt sugen så det vattnas i munnen(som jag uttryckte det i ett annat inlägg. Tycker det sammanfattar det mesta även fast ingen i detta inlägg är lagt i en ordning. Kanske återkommer med en sådan senare.
 
1897
Posts: 3
Joined: Sun 10 Apr 2011, 20:09

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 10:18

Jag skulle vilja se en bok liknande Creatures Anathema till Dark Heresy.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 11:09

@daflum

Du måste prioritera ;)
Fria Ligan
 
zylvezter
Posts: 3
Joined: Sun 10 Apr 2011, 16:17

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 11:40

En episk kampanj i första hand, men Ikonernas Nåd är väl sådan och är på gång?

Annars vill jag gärna ha en bok om rymdskepp, resor och livet i rymden, hur man kan konstruera egna skepp etc.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 11:43

Jag tycker att vägen in till att spela Coriolis (och många andra rollspel också) är för lång. Alltså: det behövs fler introduktionsäventyr. Jag gillar tanken att ett rollspel har flera olika introduktionsäventyr i olika genrer. Så kan man välja det som passar bäst. I en mindre, mer nischad satsning än Coriolis skulle man kunna tänka sig att spelets samtliga äventyr är introduktionsäventyr.

Man kan även tänka sig introduktionsäventyr som faktiskt vänder sig till folk som har spelat rollspel förut, men inte just Coriolis. Äventyrslandskapet (sandbox) är en modell jag verkligen gillar och som kanske passar en mer erfaren SL/spelgrupp. Man kan ju också, om man vänder sig till folk som inte har spelat så mycket förut, vara mer pedagogisk när det gäller att förklara hur ett äventyrslandskap fungerar. Så kanske det funkar även för de mer oerfarna.

Det är ju ganska lätt att skoja om Äventyrsspels introduktionsäventyr som följde med i lådan, men de bästa var grymt enkla och roliga att spela. Även för folk som aldrig spelat rollspel förut. Jag tror att Coriolis skulle behöva ett svar på Uppdrag i Mos Mosel. Gärna i PDF-format och med färdiga rollpersoner till.
 
Opoopo
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 15:38

kampanjböcker och spelarböcker i en ganska jämn mängd. Jag håller med Daflum, alla de böcker som Järnringen tänkte släppa låter ju helt bra som helst. Men samtidigt så måste ni ju göra er grej nu förstår jag. Men ta gärna inspiration från de tänkta släppen.
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 17:44

Okey prioteringar är som gäller

1. Jämnställdhet både kvantitativ och kvalikativ. En sak ni redan fattade bättre än Järnringen är att Coriolis är ett utmärkt tillfälle att ta bort stämpeln om att rollspel är den ariska hobbyn(http://www.piruett.se/2009/07/28/rollsp ... ka-hobbyn/)

2. Nu kanske det bara är jag som uppfattar det så men de flesta spelgrupper verkar ju köra som olika formet av frihandlare. Därför anser jag att frihandlare och smugglarbokens innehål bör prioiteras.

3. Mer om fraktionerna. Som det är nu är det nästan omöjligt att ens försöka blanda in drakoniter som exempel om de inte är tysta eller fiender. Infon är väldigt knaper. Gärna lite smaskig fraktionsteknologi med.

Börjar med dessa tre.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Thu 14 Apr 2011, 23:08

Som det är nu är det nästan omöjligt att ens försöka blanda in drakoniter som exempel om de inte är tysta eller fiender. Infon är väldigt knaper.
Hehe, det va en rolig lösning - de man har noll koll blir stumma och skjuter först - mkt skjutande med andra ord ;)

Well, jag tror väl som du, frihandel är viktigt. Smuggling har vi redan skrivit delar på (Surhaartikeln i Fenix, där visserligen en hel del blev bortklippt).
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Vad vill ni ha mer av i Coriolis?

Fri 15 Apr 2011, 08:14

1. Äventyr
2. Äventyr
3. Äventyr

Riktigt bra rollspel presenterar inte sin värld, sina konflikter och sina hjältar i formen av bakgrundsmaterial. De gör maffiga kampanjmoduler av dem.

Show, don't tell.

Zapp, som gillar Warhammer och Mutant till en extremt hög grad tack vare Enemy Within respektive Undergångens Arvtagare. Inte tack vare reglerna, inte tack vare bakgrundsmaterialet. Det är scenariot som skiljer rollspel från annan form av underhållning, och det är scenariot som skapar och cementerar min kärlek till ett visst spel, till en viss kampanjvärld.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests