Chasim al-Saddaar
Topic Author
Posts: 5
Joined: Sun 29 Apr 2012, 11:21

Rykte och expertisen Hjälteaura på Förmågan Drakdräpare

Sun 29 Apr 2012, 12:58

Efter att ha spelat Svavelvinter tillsammans med Tomas på Gothcon, blev vi alldeles sålda hela högen och har nu börjat skapa en grupp för att börja spela. Verkar mycket lovande!

Frågan som antydes i titeln är väl egentligen både en regelfråga och en "fluff"-detalj.

Min karaktär har förmågan Drakdräpare och expertisen "Hjälteaura" som gör att förmågan kan användas i retoriska konflikter. Texten lyder:

"Du är en mytomspunnen individ, beryktad för din strävan efter ära, berömmelse och sannolikt död. Du kan använda förmågan i retoriska konflikter."

Min fråga är då, hur kombinerar man den på rimligaste sätt med det faktum att karaktären har (om jag inte har förbisett någon detalj i reglerna) 0 i rykte? Ingen vet vem han är, men ändå är han mytomspunnen? En fundering är ju att expertisen kanske inte skulle kunna väljas innan man har uppnått ett visst rykte, men det känns, tycker jag, som en restriktion som inte ligger i linje med resten av reglerna.

Förslag på hur man hanterar detta på ett snyggt sätt?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Rykte och expertisen Hjälteaura på Förmågan Drakdräpare

Sun 29 Apr 2012, 13:31

Ah! Bra fråga. Texten på Hjälteaura borde nog modifieras något. Skulle snarare tolka expertisen såsom namnet antyder - Drakdräparen har en särskild utstrålning, oavsett rykte, en blick och en hållning som imponerar på omgivningen. Speltekniskt funkar det as written.
Det var kul att spela med er, och skoj att ni är sugna på mer!
Fria Ligan
 
Bladerunner_35
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Rykte och expertisen Hjälteaura på Förmågan Drakdräpare

Sun 29 Apr 2012, 13:37

Förslag på hur man hanterar detta på ett snyggt sätt?
Ett förslag är att "Hjälteaura" främst ger ett karaktären ett episkt skimmer i andras ögon utifrån att hans faktiska yrke är att dräpa monster. Det är alltså inte karaktären själv som skapar denna hjälteaura utan bilden som omgivningens ögon har av hans "yrke". Ett nutida exempel skulle kunna vara att bli imponerad av någon som är en CIA-agent utan att man för den sakens skull vet vem personen är (om vi utgår ifrån att omgivningen faktiskt skulle tro på ett sådant påstående).

Ryktet är istället en faktisk personkännedom.

"Wow, kolla han där är drakdräpare!"
jämfört med
"Wow, kolla där är Kurt! Visste du att han jobbar som drakdräpare?"

Edit: NInjad

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests