Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Fältslag, mina regler

Thu 12 Apr 2012, 12:16

Skriblade bara ihop detta på 10 minuter.. så kan behövas gå över lite nogrannare.. men postar iaf här så jag kan få lite feedback. here goes.

Attack/Försvar
Infanteri +1 tärning mot Caveleri
Caveleri +1 tärning mot Bågskyttar
Bågskyttar +1 tärning mot Infanteri
Krigsmaskiner +2 tärning mot allt (kan inte slåss i närstrid)

Förflyttning
Infanteri 1 hexagon
Caveleri 2 hexagoner
Bågskyttar 1 hexagon
Krigsmaskiner 0 hexagoner

Räckvidd
Infanteri Närstrid
Caveleri Närstrid
Bågskyttar 2 Hexagoner
Krigsmaskiner 3 Hexagoner

Anfall/försvar/enhetsstorlekar

Enhetsstorlekar går från 1-3. Detta avgör antal tärningar truppen har att slå.
Tar en trupp skada minskas den i storlek med 1 för varje lyckad tärning anfallaren
fick mer än försvararen. om försvararen får fler lyckar än anfallet så förlorar istället
anfallaren truppstorlek på samma vis. (Krigsmaskiner kan varken anfalla eller försvara sig i närstrid)

Moralslag.
Om din trupp förlorar storlek så får du slå ett moralslag. Du slår lika många tärningar som
du har kvar i truppstorlek och behöver en lyck (4+). misslyckas moralslaget flyr truppen.
Man kan välja att jaga ner en flyende trupp och följer då efter denna och får en gratis attack. Den flyende truppen får inte slå några tärningar till sitt försvar.

Utnytja terräng.
Om man vill klydda till det kan man lägga in regler som säger att man får bonustärningar om man började rundan på högre mark och liknande. då skulle det ge +1 tärning.

Befälhavare.
Befälhavare ger 2 bonusar.
1: Du får +1 tärning på moralslag i den trupp som befälhavaren befinner sig i. allternativt kan du ge motståndaren -1 tärning på sitt moralslag.
2: Du får en ÖT för varje befälhavare på din sida av striden.

ÖT
ÖT kan förbrukas på vilket slag som helst. man får max andvända lika många ÖT som truppens storlek som slår slaget. Du återvinner 1 förbrukad ÖT om en trupp som har en befälhavare i sig nedgör en fiendetrupp.

I kort:
Man ritar upp det tänkta slagfältet på en hexagonkarta. ställer upp sina trupper. turas om att göra sina rundor. slår tärningar och ser vad som händer. Detta kan va för tidskrävande och klumpigt för många där ute.. men om man vill ha lite mer djup i Fältslag tror jag detta kan va en rolig idé. har tänkt mig att varje truppstorlek motsvarar 50 man eller 5 krigsmaskiner... detta kan man ju skala hur man vill. antal befällhavare varje sida har är ju något som kommer fram i skuggspelet/karaktärsspelet.. eller så e det upp till Berättaren.

Specialregler.
Odöda är imuna mot moralslag.
Magiker kan attakera vilken trupp som helst på slagfältet men får endast andvända ÖT och max 3st.
 
Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Fältslag, mina regler

Thu 12 Apr 2012, 12:40

Man skulle givetvis kunna lägga till fler extra regler som tex:

Tungt rustade: tar en mindre truppskada (får dock fortfarande slå moralslag om man "förlorade" striden)
Stadsmurar: Tål 1-3 men måste ta 2-3 i skada för att förlora "1 liv"
Skjuta på trupper i närstrid: "skadorna" slumpas ut mellan de bägge trupperna. ens egna trupp måste slå ett moralslag även om dem inte förlorade någon nivå. Man tycker ju inte om att bli beskjuten av sina egna.
ÖT vs ÖT: Man skulle kunna bränna ÖT för att negera motståndarens ÖT på ett slag. Kan va bra då man blir beskjuten av bågskyttar eller krigsmaskiner och inte får ett motståndsslag.
Befälhavare: Skulle kunna göra så man får slå 1 tärning i motstånd mot projektiler
och så vidare och så vidare.. bara att lägga in det man tycker behövs och ta bort saker man tycker är onödigt utefter behag.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fältslag, mina regler

Thu 12 Apr 2012, 14:30

Superkul!

Även Peter har intresserat sig för fältslag, så här finns uppenbarligen ett intresse för expanderat material. :)

Tycker att dina idéer ser bra och mycket funktionella ut, varför inte testa?

En liten fundering är kanske att alla trupper av samma storlek och truppslag blir identiska (beväpning, rustning och kompetens har ingen effekt).

Jag gillar verkligen grundupplägget. Personligen hade jag kanske gjort reglerna lite mer kompatibla med resten av spelet:
*Använt rutor anpassade till terrängen (och med terrängeffekter) i stället för hexagoner - alltså som stridskartor (se rutan i avsnittet om närkamp) fast för fältslag.
*Låta en enhet slå dådslag som en hel styrka gör i de vanliga fältslagsreglerna - alltså som en enskild soldat i enheten, med bonustärningar för storleken (samt beväpning).
*Låta användning av ÖT relateras till enheternas och befälhavarens förmågor, som i de vanliga fältslagsreglerna.

Men det är en smaksak. Kör hårt! :)
Fria Ligan
 
Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Fältslag, mina regler

Thu 12 Apr 2012, 16:00

"En liten fundering är kanske att alla trupper av samma storlek och truppslag blir identiska (beväpning, rustning och kompetens har ingen effekt)."
Skrev en liten notis i efterhand om tungt rustade.. men även det gör ju att skillnaden blir marginell. Självklart kan man beräkna in andra saker som tex skicklighet.. problemet blir dock att om man har förmkt skillnader och regler för individuella trupper så blir det lätt Warhammer av det.. och det ska ju helst inte ta allt för lång tid bort från rollspelandet. en lösning är att ha en "massa" optional rules" för dem som vill ha det tyngre och mer taktiskt osv för att få djup i sina episka fältslag :)

"*Använt rutor anpassade till terrängen (och med terrängeffekter) i stället för hexagoner - alltså som stridskartor (se rutan i avsnittet om närkamp) fast för fältslag."
Detta är ju deffenetivt en möjlighet. det kan vara mkt smidigare.. men det problem med det jag kan se är att om man inte har tillräkligt många "områden/rutor" så försvinner lite av det taktiska momentet ur slaget och det riskerar att sluta med att det bara blir att förlita sig på tärningarna.. jag kan dock ha fel i detta då jag inte testat varken eller.

"*Låta en enhet slå dådslag som en hel styrka gör i de vanliga fältslagsreglerna - alltså som en enskild soldat i enheten, med bonustärningar för storleken (samt beväpning)."
Hmm detta är ju faktiskt ett smidigt sätt att fixa så att det blir "skillnader" mellan trupper av samma typ.. mkt bra poäng.. skulle jag tänkt på.

"*Låta användning av ÖT relateras till enheternas och befälhavarens förmågor, som i de vanliga fältslagsreglerna."
Jag hade tänkt mig att inte varje trupp ska ha en befälhavare.. men dem man har.. hmm man skulle kunna basera saker runt deras nivå i förmågan "befälhavare" på så vis kommer även spelare som satsat hårt på den förmågan känna sig mer episka i fältslag. får se vad jag kommer på..


Det vore kul om det kom lite fördjupningsmatrial runt bland annat fältslag. Visst man skulle kunna sköta allt sånt i skuggspelet också om man så vill.. men för dem som vill spela ut det... och om ni andvänder några av mina idéer så hade jag bara blivit stolt ;) så kör hårt.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fältslag, mina regler

Thu 12 Apr 2012, 16:01

Javisst, jättebra initiativ!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests