User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Angående magitraditionernas namn

Mon 09 Apr 2012, 22:38

En av de få saker som jag reagerade över är de gudaförknippade magiskolorna. En av anledningarna till att silvia miranda är en så skön karaktär i böckerna var att hon stack ut med vad jag upplevde som ett unikt förhållande till Marduk. Nu är det istället normen. Kan man inte använda sig av mer generiska namn istället, åtminstone för ett par av magitraditionerna? Det tror jag skulle göra det hela mer levande. T.ex. döpa om Inashtars Eld till Pyromantik och Tammuz Jordmagi till Tektonisk Åkallan eller Jordsejd

Gillar verkligen fö hur ni har behållit så många DoDvinkar i ett öppet magisystem.
Först en liten utvikning: I de första versionerna av reglerna fanns en uppdelning mellan gudagåvor och magi, precis som i många andra fantasyrollspel. Den indelningen ströks, eftersom jag inte fann något stöd för den i den trakoriska metafysiken. Det finns ingen funktionell skillnad mellan en vindmagiker och en Mardukpräst. Den enda skillnaden är hur man använder krafterna: skapelsetroget eller skapelsevidrigt.
Som jag förstått det så är t.ex. den magi/makt/kraft som berör vindarna från början Marduks. De skapelsestörande magikerna lånar den utan att fråga men den är ursprungligen fortfarande Marduks. Annars kan jag iofs hålla med om att Pyromanti låter rätt trevligt.
Ja, det är det som är frågan. Emanerar krafterna från guden i sig? Eller är det snarare så att krafterna finns i skapelsen, och att de olika gudarna har lagt beslag på olika aspekter av skapelsen och ser dem som sina domäner?
Här får förstås Brior gärna kliva in och reda ut hur det ligger till, men jag lutar åt det senare. Man kan lära sig kontrollera vindarna utan tillstånd från Marduk - men stormguden lär notera detta och gillar inte sådana tilltag.
Den tolkningen talar för att benämna magitraditionerna mer neutralt, som Peter föreslår. Och faktum är att det såg ut så i en mellanversion av regelverket. Sedan ändrade vi och gav de (huvudsakligen) skapelsetrogna magitraditionerna namn som var kopplade till relevant gud. Varför då ändra? Tja, det fanns flera skäl:

*Att ge magitraditionerna mer inspirerande namn (nu var visserligen mina tidigare förslag inte lika coola som Peters - jag gillar också Pyromantik och Tektonisk åkallan).
*Att trots allt lyfta fram sambanden mellan magin och gudarna (även om de inte är enkla samband).
*För att lösa specialfall, i synnerhet Tigwalvanmunkar och kafrilerpräster. Förmågan "Tigwalvans helande ljus" gör två skilda saker: helar och sprider ljus. Jag vill att det ska räcka med en magitradition för att bli Tigwalvanmunk. Då är det lättare att utgå från guden. Vad skulle det annars heta? "Helande ljusmagi?"

Jag är dock öppen för förslag här. Det är ju främst namnen på magitraditionerna vi pratar om, inte innehåller i dem. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Angående magitraditionernas namn

Mon 09 Apr 2012, 23:34

Min syn på magi är i analogi med exempelvis synen på "gott mot ont" liksom på gudar överhuvud taget, dvs jag gillar en flytande gränsdragning utan system. I den mån det finns ett system så ser jag gärna motsägelser och undantag i detta. Nu vet jag sedan tidigare att en sådan syn går på tvärs med spelskapande där åtminstone spelledaren gärna vill ha ordning och reda. Inget att säga om den saken och jag motsätter mig inte en kategorisering men samtidigt ber jag er tänka över fördelarna med osäkerheten.

Extremfallet av ordning och reda är väl de röda och blå flaskorna i dataspel där en viss besvärjelse sänker den blå ytan med en viss mängd. Praktiskt men lika sexigt som bokföring. Extremfallet åt andra hållet skulle vara att låta varje magisk händelse vara unik och oförklarlig.

Min syn är att magi betecknar allt sådant som "vanliga människor" varken klarar eller begriper hur det går till ens på ett principiellt plan. Sambarsynd Coria kan skifta till djurhamn, Miranda ändra verkligheten via Det Höga Språket, Kamalkus kalla ner blixtar och Shagul vandra i dödriket - dessa företeelser betraktas alla som magiska men har som jag ser det nästan inget gemensamt. Jag tycker att det vore tråkigt om vi skulle införa någon slags enhetlig fysikalisk förklaring till magi men diskuterar gärna vidare.

Förkärleken för glidande betydelser har också en koppling till romanernas underliggande tema om språk och verklighet men det är en annan och ganska lång historia.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 10:22

Instämmer. Att magisystemet är så pass fritt och öppet som det är beror just på att vi vill att det ska ha lite samma "smak" som magi har i romanerna.

Kanske är det klokt att trots allt inte döpa magitraditioner efter gudarna, att byta ut dem mot mer generella namn och i stället beskriva sambanden i texten?

I så fall behövs fler namnförslag! Gillar din två Peter, men det krävs fler. Vill undvika att hamna i trista namn som "vattenmagi" - samtidigt måste man greppa vad det handlar om.

Frågan är också hur man hanterar specialfall som Tigwalvans helande ljust och Luvenas blodsoffer. Den senare kanske man kunde döpa om till enbart "Blodsoffer" eller dylikt. Eller kan det vara ok att behålla ett fåtal traditioner med namn knutna till guden?

Det finns inte mycket tid till att klura på detta - men lite!
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 10:43

Det verkar som att vi alla har samma syn här! Fast egentligen tycker jag att det räcker om man filar bort serienummret och gudanamnet på en 2-3 stycken. Marduks vindar och Anxalis vattenmagi känns ganska väl förankrade i världen - där har vi två gudar som verkligen är sina element. Men kopplingen mellan Inashtar och elden känns lite mer avlägsen - för mig är hon eldens gudinna ur lustarnas och transens perspektiv, snarare än explosioner och eldhav. Liknande reservation för Tammuz.

Och sedan kanske ett caveat i texten att magin inte behöver vara kopplad till guden, men att det är vanligt att de som är välsignade av marduk t.ex. har vindrelaterade förmågor.

Därför skulle jag vilja föreslå:

Inashtars Eld ändras (t.ex. till Pyromantik)

Tammuz jordmagi ändras (t.ex. till Tektonisk Åkallan)

Anxalis vattenmagi (Kanske Hydronomi eller Nautomantik?)

Just Luvenas Blodsoffer kanske man kan byta om till något med måne (Månsejd, Månmagi)?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Weimer
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 10:50

jag personligen gillar namnen o ser inte varför dem behöver ändras... allt är skapat av gudarna... inkluderat magin...
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 10:52

Tammuz jordmagi ändras (t.ex. till Tektonisk Åkallan)
Tammuz förknippar jag också mer med jord i betydelsen "mylla" än "berggrund". Jag kan avslöja att det i romanerna kommer att dyka upp en del jordskalvs- och vulkanmagi. Glöm inte ransardernas gudinna Subarda i sammanhanget eller Ammisadus ord i Slaktare små:
»Jag vigdes som de heliga eldarnas enu på vulkanen Tyberaldo, men har slutat påpeka den detaljen«, rodnade melukhiern.

Gillar för övrigt också "Tektonisk åkallan".
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 11:20

Det verkar som att vi alla har samma syn här! Fast egentligen tycker jag att det räcker om man filar bort serienummret och gudanamnet på en 2-3 stycken. Marduks vindar och Anxalis vattenmagi känns ganska väl förankrade i världen - där har vi två gudar som verkligen är sina element. Men kopplingen mellan Inashtar och elden känns lite mer avlägsen - för mig är hon eldens gudinna ur lustarnas och transens perspektiv, snarare än explosioner och eldhav. Liknande reservation för Tammuz.

Och sedan kanske ett caveat i texten att magin inte behöver vara kopplad till guden, men att det är vanligt att de som är välsignade av marduk t.ex. har vindrelaterade förmågor.

Därför skulle jag vilja föreslå:

Inashtars Eld ändras (t.ex. till Pyromantik)

Tammuz jordmagi ändras (t.ex. till Tektonisk Åkallan)

Anxalis vattenmagi (Kanske Hydronomi eller Nautomantik?)

Just Luvenas Blodsoffer kanske man kan byta om till något med måne (Månsejd, Månmagi)?
Bra förslag! Tyvärr finns det ett krux här: flera magitraditioner - exempelvis Tammuz jordkraft och Inashtars eldar - har exempelbesvärjelser är skrivna just för att täcka in den aktuella gudens "domän" - Tammuz-magin har besvärjelserna "Riklig skörd" och "Magisk tillväxt", och Inashtar-magin har "Väcka heta känslor".

Dels gillar jag att magitraditionerna kan användas på många olika sätt och inte blir enkelspåriga - och dels har vi helt enkelt inte tid att skriva om en massa exempelbesvärjelser...

Tror fortfarande att man eventuellt kan stryka guda-kopplingen i namnen, men de nya namnen bör inte blir för snäva...
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 11:36

Tror fortfarande att man eventuellt kan stryka guda-kopplingen i namnen, men de nya namnen bör inte blir för snäva...
Återigen behöver det inte finns någon konsekvens utan båda versionerna kan förekomma. De kan ju ha namngivits i helt olika sammanhang.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 11:40

Absolut. Kanske kan man fila lite på namnen och byta ut några, alternativt ange alternativa namn i brödtexten. Det är ju redan nu så att vissa magitraditioner har "gudanamn" och andra inte.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 12:22

Absolut. Kanske kan man fila lite på namnen och byta ut några, alternativt ange alternativa namn i brödtexten. Det är ju redan nu så att vissa magitraditioner har "gudanamn" och andra inte.
Precis - och man kan väl göra båda delarna (alltså både ange alternativ och byta ut)? Själv skulle jag föreslå att man ändrar namn på Inashtars Eld och Tammuz Jordmagi (men behåller omnämnandet av de två gudarna i båda eller åtm, en av texterna). För Inasthar tycker jag att något mer grek/filosofklingande som Pyromantik funkar bra.

Vad gäller Tammuz är det ju sant som du säger, och det gör det hela lite knivigt. Kanske Geomantik? Mycket -mantik blir det ju förstås.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest