Fri 13 Apr 2012, 16:12
"Kriget är den kroppsliga påfrestningens och lidandets gebit"
- Carl von Clausewitz, Um Krieg, egen översättning
Reglerna i Svavelvinter för fältslag är utmärkta regler för skarpt strid och batalj. Men få krig vinns egentligen på slagfältet, de vinns i med marcher och kontramarcher, i sjuksängar och belägringsgravar. För en smutsigare, mer utdragen krigskampanj följer här ett förslag till ytterligare fältslagsregler. Dessa regler är uppdelade i tre delar: Fälttåg täcker fältkampanjer i allmänhet, Belägringar täcker de tillfällen då en fästning inte kan tas med storm, och en långvarig belägring följer och Utökade fältslagsregler täcker större och mer utdragna bataljer.
Fälttåg
Ett fältslag tar bara några timmar, en krigskampanj kan fortgå under månader. Långa marcher, sjukdomar, fientliga räder och köld och hunger kan vara ett betydligt större hot mot en här på kampanj än strid man mot man. Fälttåg sker i narrativ tid, och använder de vanliga konfliktresolutionsmekanikerna liksom de fyra formerna av elände. Det finns en uppsjö av olika logistiska och praktiska arrangemang som är nödvändiga för att en här skall kunna företa ett krigståg. I det här sammanhanget utgår vi från att dessa är lösta, att trupperna är tränade och indelta, att det finns mat och proviant. Fokus är inte på vad som krävs för att få en armé att fungera - utan om de faror, umbäranden och hot en här kan ställas inför.
En styrka som är på march är inte förberedd på att kämpa sida vid sida på samma sätt som en styrka som är uppställd för strid är. Därför får en enhet i en styrka under fälttåg endast stöd från 2 andra enheter, istället för 4 som i fältslagsreglerna. Detta innebär att även en liten styrka kan orsaka allvarliga besvär för en större styrka. Av denna anledningen väljer många kombatanter som är i kraftigt numerärt underläge att använda sig av räder och sabotage under fälttåg istället för öppen strid. Det bästa sättet att tvinga fram en motståndare som använder sig av gerillataktiker till strid är genom att belägra eller förröda en plats eller ett område som är av vikt för kombatanten. Av denna anledning urartar många väpnade konflikter i Argon till övergrepp på civilbefolkningen.
Aktiva hot
En armé som marcherar genom fientligt territorium kan utsättas för olika typer av aktiva hot. Dessa avgörs genom ett konfliktslag mellan den fientliga aktören (vare sig detta rör sig om en fientlig skuggmakts trupper, eller lokala rövare) och hären. En fientlig styrka kan försöka svälta ut en här genom brända jordens taktik, eller förgifta brunnar, skrämma och demoralisera trupperna, sprida propaganda och rykten, angripa försörjningslinjer, eller angripa decimera trupper i guerillaräder. Detta är bara ett par av de taktiker som kan användas, reglerna nedan beskriver hur de kan användas, men det är min förhoppning att de kan användas som inspiration för en uppsjö av olika aktioner som en fientlig styrka eller grupp kan utsätta en här för utan att det blir en regelrätt strid.
Svält och törst
Genom att förröda landsbygden och förgifta brunnar kan en fientlig styrka, eller en fientlig lokalbefolkning, nöta ned truppstyrkan genom törst och hunger. Slå ett dådslag vind mot sten för försvararen för att orsaka utmattning. Om fienden tidigare lyckats tillfoga Avbrutna försörjningslinjer får den en bonustärning.
Skrämseltaktik
Genom att uppvisa en större truppstyrka, genomföra räder och skenattacker, och ägna sig åt annan skrämmande verksamhet såsom krigstrummor och fyrbåkar (ev. skrämmande vidunder, demoner och magiska uppvisningar ger en bonustärning) kan en fientlig styrka orsaka Rädsla. Vanligen ett dådslag för vatten mot sten. Orsakar Rädsla.
Propaganda och rykten
Erbjudanden om asyl och amnesti till truppens soldater, förtal och attacker mot befäl och ledare, mutor och andra aktiviteter som syftar till att klippa lojalitetsbanden mellan soldater och truppstyrkans ledare räknas alla som angrepp som orsakar Tvivel. Vanligen slås ett dådslag för vatten mot vind. Om mer än hälften av truppen består av legosoldater så får fienden en bonustärning.
Angripa försörjningslinjer
Varje större militär förflyttning kräver noggrann planering och att man håller rutter öppna för att transportera proviant och vatten. Antingen så har man en öppen rygg för att kunna transportera varor hemifrån eller från närbelägna, öppna marknader, eller så har man ett omfattande provianttåg, eller bagage, som bär med sig omfattande mängder mat, vatten och förnödenheter. Genom att skära av vägen bakåt, och angripa bagaget, kan fienden orsaka truppstyrkan stora svårigheter. Slå eld mot sten för att orsaka utmattning. Om situationen tillåter kan den försvarande styrkan istället försöka ta strid med den angripande rädstyrkan enligt fältslagsreglerna.
Passiva umbäranden
Förutom aktiva hot från fientliga truppstyrkor kan även omgivningen i sig orsaka stora problem för en truppstyrka. Köld, ökenlandskap, träsk och myrar kan ge upphov till sjukdom, kallbrand och törst. Ogästvänliga miljöer kräver ett dådslag, oftast mot sten eller vind, för att undgå elände i form av utmattning. Vissa miljöer kan ha mer otäcka effekter - till exempel så kan mareskunkinfekterade träsk orsaka Tvivel och Rädsla.
Många passiva umbäranden är relativt enkla att skydda sig mot om man har rätt utrustning. Till exempel vinterkläder för kyla och fjällmiljö, eller
Utfall och återhämtning
En styrka som blivit knäckt av umbäranden är i princiept en besegrad styrka, vilken bara kan röra sig mycket långsamt, och inte kan försvara sig i strid, utan flyr automatiskt eller ger sig om de blir anfalla. Det är fritt för berättaren att beskriva närmare hur sjukdom, masspsykos eller missmod breder ut sig i hären, och kan avkräva både manfall och andra kostnader beroende på sammanhanget. Även en styrka som inte är knäckt men som har råkat ut för umbäranden är i farozonen, eftersom en fiendestyrka kan använda deras elände mot dem.
För att återhämta sig måste som måste få vila och skydd från det umbärande de utsatts för (trygghet om de utsatts för skrämseltaktikt, vatten om de törstat etc). Som vanligt krävs en scen av vila och återhämtning. Om en styrka råkat ut för mer än en form av elände är det mycket möjligt att de bara kan återhämta vissa typer av elände. En styrka som är Rädda på grund av Skrämsteltaktik och Utmattade på grund av töst som slår upp läger vid en flod med drickbart vatten kan återhämta sin Utmattning, men inte nödvändigtvis sin Rädsla.
Belägringar
Kommer snart - baseras även de på elände
Utökade fältslagsregler
Enligt ovan
Last edited by
Peter on Fri 13 Apr 2012, 17:59, edited 1 time in total.