• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
 
eli
Posts: 3
Joined: Sun 19 Jun 2011, 19:04

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 13:13

Rötterna för ätten Kamest:

På sidan 202 sägs det att Allesella och Kamest var de enda två adliga familjerna av de som landsteg på Paratorna. Men på sidan 204 kallas Kamest för uppkomlingar, och det sägs att "några" såsom Allesella och Spinalunga, var Palamoxisk uradel, medan Kamest var landsflyktiga tjuvar.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 13:35

Rötterna för ätten Kamest:

På sidan 202 sägs det att Allesella och Kamest var de enda två adliga familjerna av de som landsteg på Paratorna. Men på sidan 204 kallas Kamest för uppkomlingar, och det sägs att "några" såsom Allesella och Spinalunga, var Palamoxisk uradel, medan Kamest var landsflyktiga tjuvar.
Jag upptäckte också detta eli. Det rätta är att Allesella och Spinalunga var adliga familjer medan Kamest var tjuvar. En mening på sidan 202 ska därmed bort.

Hälsar
Erik G
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 14:05

Jag har skickat ett separat dokument till Fria ligan med mina synpunkter. Jag koncentrerade mig på sakfel. Här är en del saker som alltså redan är rapporterade:

* Skeppstypen dramon ska heta dromon (sid 89). Det ska egentligen vara två galärskeppstyper varav dromon är den mindre efter bysantinsk modell och galleass den större efter venetiansk modell. Vi får se om det går att fixa. Silhuetten föreställer en galleass. Galleass är för övrigt inte samma skepp som galeas. Det finns inget namn på fartygstypen på svenska vad jag vet utan galleass är den engelska benämningen.
* Cruta (sid 103). Jag föreslog att det påpekas att ingen ännu kommit på hur man tillverkar skjutvapen eller raketer.
* Instrument (sid 122). Jag föreslog att man skriver vilka instrument bilden föreställer: halsknaster, kordofon och malmbänk
* Alliansen (sid 164). Sammansvärjningen mot Trakorien kallas "Järnkedjan" och inte "Järnalliansen"
* Släkten Kamests härstamning enligt förra inlägget (sid 202 ff)
* Karta (sid 206). Ranz ska tillhöra hertigdömet Hiltre
* Marjura (sidan265). Det kunde nämnas i beskrivningen att människor fortfarande bor på Clusta noba
* Karvstockar (sidan 266). Få vet nog vad detta är. Man kunde ha en förklaring i marginalen som ändå är tom.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 15:16

För kännedom: Stora delar av texten är korrläst, men Fria ligan har inte fört in allt korr. Det blir alltså dubbelarbete när ni nu rapporterar det igen.

Jag har själv inte sett beta-PDF:en, men det låter ju som om Ligan har hunnit olika långt i olika kapitel.

Ni har all rätt att spy galla över dåligt korrad text, men sikta rätt. ;) Hur som helst blir den tryckta versionen -- som, antar jag, inte hamnar i piratbukten -- utan tvivel mycket bättre.

En termdetalj:
s. 326. Också tankestreck: ”Officiellt har ni gemensamma plikter på Marjura – att skydda Trakoriska rikets in¬tressen – men i stället spionerar du på honom i jakt på ytterli-gare hållhakar.”
Bindestreck: "-", som det i "ytterli-gare", som förstås ska bort. Tankstreck -- som kan markera parentetiskt inskott, som detta -- ska vara längre (alt+0150), men det syns nog inte här på forumet. På forum kan man ju använda dubbla bindestreck i stället.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 17:01

För kännedom: Stora delar av texten är korrläst, men Fria ligan har inte fört in allt korr. Det blir alltså dubbelarbete när ni nu rapporterar det igen.

Jag har själv inte sett beta-PDF:en, men det låter ju som om Ligan har hunnit olika långt i olika kapitel.

Ni har all rätt att spy galla över dåligt korrad text, men sikta rätt. ;) Hur som helst blir den tryckta versionen -- som, antar jag, inte hamnar i piratbukten -- utan tvivel mycket bättre.

En termdetalj:
s. 326. Också tankestreck: ”Officiellt har ni gemensamma plikter på Marjura – att skydda Trakoriska rikets in¬tressen – men i stället spionerar du på honom i jakt på ytterli-gare hållhakar.”
Bindestreck: "-", som det i "ytterli-gare", som förstås ska bort. Tankstreck -- som kan markera parentetiskt inskott, som detta -- ska vara längre (alt+0150), men det syns nog inte här på forumet. På forum kan man ju använda dubbla bindestreck i stället.
Alldeles riktigt. Som jag sagt tidigare ska INGEN skugga falla över våra eminenta korrläsare, som har gjort en lysande insats. Precis som Abenazer säger har vi inte hunnit föra in allt korr som han har gjort. Felet är alltså ENBART Fria Ligans.

Som sagt tidigare är det kapitel 2-6 som är mest färdiga - vill ni leta korr, så gör det där. Andra, innehållsmässiga konstigheter kan ni gärna leta i hela boken efter!

Jag beklagar att vi inte var tydligare med detta från början. Vi anade helt enkelt inte att intresset för att leta korrfel skulle vara så stort!

Återigen - detta är en betaversion. Att det finns korrfel kvar är helt och hållet Fria Ligans fel, inte våra korrläsares. Och självfallet kommer det att åtgärdas till den tryckta versionen.

Men nog finns det annat att diskutera kring detta spel än enbart korrläsning?
Fria Ligan
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 06 Apr 2012, 17:12

Problemet med korrfel är väl att de sticker i ögonen och gör det svårt att fokusera på innehållet, det är därför de ska bort.
Att Skada har versalt S är inte ett skrivfel - alla fyra typerna av elände har versal begynnelsebokstav, för att urskilja dem som speltermer. Ska klura på om det är bra. Jag har varit väldigt sparsam med versaler annars i reglerna.
Å andra sidan kan dubbeltydigheten också vara en poäng, man kan "råka ut för elände" vare sig det är i spelteknisk mening eller bara ... elände. :) Jag skulle också väga in läsbarheten, ordbilderna. Versalerna gör lätt att man stannar upp, undrar över versalen en bråkdels sekund, och sedan fortsätter läsa. Det är bättre om man bara kan läsa på. Jag röstar på utan.

Detta som en övergång till det egentliga innehållet ...
 
User avatar
Magnus Edlund
Posts: 27
Joined: Sun 14 Aug 2011, 19:03
Contact:

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 07 Apr 2012, 00:00

s41 Blankrad ovanför rubriken "ANVÄNDNING"?
s59 Inget indrag vid nytt stycke i stämningstexten. Dito på s95.
s135 Extra blankrad ovanför rubriken SHAMASHI SANNINGAR?
s197 Lite väl stort radavstånd i rubriken?

På sidor med 1/3-bilder (?), typ sid 64, så blir det väldigt olika bredd på spalterna.

Väldigt vanligt att ord bryts mellan sidorna. T.ex. att det står "använd-" på s17 och "bart" på s18. Borde gå att fixa.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 07 Apr 2012, 06:39

sid 152 - tabell i kanten
Står ett plus bakom 2:an i inflytande trots att det finns en 3:a.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 07 Apr 2012, 07:25

sid 307

"Därtill kommer inflytandet av nordens gudar, dels kom från crurerna på Marjura mörka gudar som ännu
dyrkas i Kargom på Palamux, dels de barbarblodade folken på norra Trinsmyra med sina vilda och kämpaglada makter."

Tror den här meningen hade mått bra av att delas upp :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 07 Apr 2012, 08:00

En helt annan fråga. PDF:n tycks för stor för att läsas på min iPad. Gör jag något fel eller har någon annan upplevt något liknande? Isf, hur löser jag problemet?
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests