• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:14

sid. 338, stycket om Cruri. Bort med s:et på "Kung Ottars"!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:18

sid. 339, stycket Övrigt. Det står:"Kvurerna är särskilt användbara som vägvisare vartän man ska på Marjura..."

Jag hade skrivit: "Kvurerna är särskilt användbara som vägvisare var man än ska på Marjura..."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:19

sid. 340: "Efter att ha säkrat sin position som kung Ottars rådgivare på Marjura ger sig Shagul och hans tre kloner i kast med att intrigera i Trakorien. Hans vill använda..."

Bör förstås vara: "Han vill använda..."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:21

sid. 340, möjligen syftningsfel. Det står: "Mellanspelet är den överlägset mest flexibla delen av kampanjen,
som enkelt kan formas efter egna önskemål."

Nog bättre att skriva: "Mellanspelet är den överlägset mest flexibla delen av kampanjen. Det kan enkelt formas efter egna önskemål."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:23

Längre ner på sid. 340 står det: "Det är bara förslag, nästan vilka skuggmakter som helst kan fungera så länge de har ambitioner och resurser att dominera konfluxen – eller hindra någon från att göra det."

Jag hade skrivit: "Det är bara förslag, nästan vilka skuggmakter som helst kan fungera så länge de har ambitioner och resurser nog att dominera konfluxen – eller hindra någon från att göra det."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:26

Nästan sist på sid 340 står det: "I dess katakomber håller Shagul sin gamle mästare fången, en uråldrig man som vandrat över Argond och bortom under många namn."

Jag hade för elegantare syftning skrivit:"I dess katakomber håller Shagul sin gamle mästare fången. Han är en uråldrig man som under många namn vandrat över Argond och där bortom."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:28

Sid. 250, bruna rutan, högra spalten står det: "När gudarna såg detta, lätt de vulkaner spy lava över..."

Ska förstås vara: "När gudarna såg detta, lät de vulkaner spy lava över..."
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 21:33

Okej, jag slutar posta här för idag för. Mitt huvudintryck: det här verkar vara ett fantastiskt rollspel med massor av balla idéer, coola karaktärer och grymt snygga bilder och kartor. Men det är INTE bra korrläst! Jag har visserligen varit petig med detaljer (jag är sån), men det är korrfel (oftast små, verkar det som) på nästan varje sida. Jag har bara bläddrat runt lite på måfå än så länge (ont om tid). Någon eller några behöver lägga ytterligare ett par arbetsdagar på den här texten. Det är mitt intryck.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 22:33

Okej, jag slutar posta här för idag för. Mitt huvudintryck: det här verkar vara ett fantastiskt rollspel med massor av balla idéer, coola karaktärer och grymt snygga bilder och kartor. Men det är INTE bra korrläst! Jag har visserligen varit petig med detaljer (jag är sån), men det är korrfel (oftast små, verkar det som) på nästan varje sida. Jag har bara bläddrat runt lite på måfå än så länge (ont om tid). Någon eller några behöver lägga ytterligare ett par arbetsdagar på den här texten. Det är mitt intryck.
Tack för synpunkter!

Som sagt tidigare är spelet alltså inte slutkorrat, så att ni hittar gott om korrfel är inte konstigt. Texten kommer att gås igenom igenom flera gånger till.
Fria Ligan
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Korr & konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Thu 05 Apr 2012, 22:41

Sid 127 under "Talismaner" rad 6

Ändra "kan til och med" till "kan till och med".

Sid 127 under "Dölja magi" sista raden:

Förslag att ändra "magin är dold, nedan" till "magin är dold, se nedan" eller möjligen "(nedan)" eftersom det är en hänvisning till nedanstående stycke.

Samma typ av hänvisningar återkommer på flera ställen skrivet inom parentes, t.ex. "(ovan)". Jag tycker ni ska vara konsekventa och använda antingen "se ovan, se nedan" eller "(ovan, nedan)".

Sid 129 under "Slunga & fängsla"

Ändra "fängsla fienden i magiska bojor i någon form. Han räknas
som fasthållen." till "fängsla fienden i någon form av magiska bojor. Han räknas då som fasthållen."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests