Nya Allmänna Talanger?
Posted: Fri 02 Dec 2016, 15:51
En liten utmaning för forumet kanske?
Jag upptäckte nyligen att någon/några talanger som fanns med i GothCon-versionen av Det Döende Skeppet, inte fanns med i reglerna.
Förståeligt om det t ex varit balanseringsproblem eller helt enkelt platsbrist.
Men för att få en bättre förståelse för hur spridningen av talangernas bonusar och egenskaper ser ut, så gjorde jag ett snabbt "spreadsheet":
Så med det vill jag öppna för tankar och idéer kring nya Allmänna Talanger som kan bredda spelarna till att ha möjligheter utanför Strid och Manipulation.
Jag upptäckte nyligen att någon/några talanger som fanns med i GothCon-versionen av Det Döende Skeppet, inte fanns med i reglerna.
Förståeligt om det t ex varit balanseringsproblem eller helt enkelt platsbrist.
Men för att få en bättre förståelse för hur spridningen av talangernas bonusar och egenskaper ser ut, så gjorde jag ett snabbt "spreadsheet":
- Strid och konflikter är en stor del av talangernas bonusutdeling - antingen med direkta bonusar, eller sekundära förmågor (KRIT-justering, extra stress etc)
- Näst efter Strid kommer Manipulation (inte heller helt otippat)
- Sen kommer Utrustning
- Och, sist kommer Rörlighet och fysisk ansträngning.
- Ledarskap (Befäl) har ingen egen talang (vilket nog något i stil med "Officer", "Kommendör" eller "God ledare" skulle kunna åtgärda)
- Överlevnad känns som ett område som antingen kan ha Talanger för bättre jakt ("Jaktsinne"), eller att klara sig i naturen ("Ett med naturen").
- Datadjinn borde ha något vid t ex stressade situationer ger bonus ("Isbrytare") eller kanske enbart vid sensorslag ("Sensorexpert")
- Horisontens Kulturer kanske kan ha något motsvarande "Biblioteksdatabas" - att man kan specialisera sig på ett system, en planet eller ett folk...
- Pilot borde få något som liknar de tillval som ger bonus vid specifika handlingar. Kanske iofs är därför Pilot INTE har någon talang - eftersom det finns där istället. Det fanns dock en talang tidigare som kunde genomföra en perfekt landing eller "takeoff" per session - ska rota fram den.
- Teknologi hade också en Talang i de tidiga BETA-reglerna, där man kunde autolyckas med ETT teknologislag (har jag för mig) per session.
Så med det vill jag öppna för tankar och idéer kring nya Allmänna Talanger som kan bredda spelarna till att ha möjligheter utanför Strid och Manipulation.