User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 16 Oct 2016, 21:35

Eller:
Klass I - 1 torped (2 minor)
Klass II - 2 torpeder (4 minor)
Klass III - 4 torpeder (8 minor)
Klass IV - 8 torpeder (16 minor)
Klass V - 16 torpeder (32 minor)

Dock har ju Klass IV och V betydligt yta för moduler, så ett stridsskepp på den skalan kan nog unna sig en tre-fyra Torpedsystem eller mer...
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 17 Oct 2016, 06:54

Tänker mest på Das Boot och liknande, där besättningen mer eller mindre sover med sina torpeder. Den skitiga dieselpunkiga stämningen känns Coriolis. :)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 17 Oct 2016, 07:42

S39 MEDLARENS TALANGER OCH UTRUSTNING
Korrigering: Språkmodulator är cybernetisk (CYB). Bionisk skönhetsskulpt ersätts av Språkmodulator (CYB). Språkenhet ersätts av Röstförstärkare.
Med de här ändringarna får Medlaren TVÅ poster med Röstförstärkare.
1. Tabula eller Röstförstärkare (tidigare Språkenhet)
2. Komlänk V eller Röstförstärkare
3. Eleganta kläder eller Kambra (1T doser)
4. Lögndetektor (CYB) eller Språkmodulator (CYB)
5. Vulkansyrsa eller Mercuriumdolk

Jag skulle förslå att Språkenheten inte byts ut, då den kan vara användbar om inte Språkmodulatorn väljs.

Dessutom MÅSTE cybernetiken ligga på olika rader, för annars tvingas spelaren ta cybernetik (och den vanliga Talangen kan inte väljas).
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 17 Oct 2016, 07:45

Det borde vara så här:

1. Tabula eller Cybernetisk Språkmodulator (tidigare Språkenhet)
2. Komlänk V eller Röstförstärkare
3. Eleganta kläder eller Kambra (1T doser)
4. Cybernetisk Lögndetektor eller Språkenhet (tidigare Bionisk skönhetsskulpt)
5. Vulkansyrsa eller Mercuriumdolk
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 17 Oct 2016, 16:18

Bra feedback här, vi kollar upp!
Fria Ligan
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Tue 18 Oct 2016, 08:19

SID 35, AGENT
Utrustning:

Är spaningssonden fjärrstyrd, eller automatisk?

Finns falska identiteter beskrivna någonstans?

Jag sätter för övrigt ut sidhänvisningar på alla konceptens utrustning för att snabba upp flödet för RP-skapande.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Taharez
Posts: 20
Joined: Tue 24 Nov 2015, 08:20

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sat 22 Oct 2016, 17:57

Hej, först och främst tack för allt stämningsfullt Coriolis-material i lådan!

Har nu äntligen läst igenom det mesta av böckerna, och kan bara hålla med om att det var tråkigt att stöta på så många små fel. Finns det uppdaterade pdf-versioner av böckerna någonstans, eller är det på gång?

Jag märkte också ett par saker kring skepp och deras moduler som jag inte sett nämnas här i tråden tidigare, rätta mig om jag har förstått fel/missat något!

Hangaren
Enligt Regelboken s. 175:

HANGAR (O)
Att kunna ta in skepp direkt i den egna skeppskroppen är praktiskt i många sammanhang. Hur stort skepp som kan tas in i hangaren beror på skeppens klasser - skeppet i hangaren kan som mest vara en klass under skeppet med hangaren. Normalt kan endast ett skepp få plats i hangaren, men för varje stegs skillnad i storleksklass multipliceras antalet som får plats i hangaren med fyra. Ett klass V-skepp får alltså plats med ett klass IV-skepp, fyra klass III-skepp, 16 klass II-skepp eller 64 klass I-skepp. Det är möjligt att ha flera hangarer i samma skepp. Hangarer är mycket praktiska för reparation (se sid 186).
Det skulle då som jag förstår det innebära att ett klass IV-skepp med hangar kunna ta ett klass III-skepp, men om man tittar på exempelskeppen som följer med i boken/skeppsritningarna så verkar detta inte riktigt praktiskt. Klass III-skeppen på s. 188-190 är ca 50 m långa, medan klass IV-skeppet Kamruk är 75 m.
Förslag:
  • Lägg till maximala dimensioner på de olika klasserna för att underlätta vid design av egna skepp, det blir snabbt svårt att hålla koll på om ett skepp kan land i ett annat annars.
  • Ändra hangaren till att rymma ett två klasser mindre skepp (speciellt som det enligt paragrafen ovan går att ha flera hangarer)
  • alternativ: Hangaren storleksbestäms vid skeppsdesign och kan som nu rymma upp till en klass mindre skepp, dock offrar man flera fria moduler om man vill ha plats för så stora skepp. Man kan dessutom bara ha en sådan hangar.
Bärgningsmodul
Enligt Regelboken s175:

BÄRGNINGSMODUL (O)
För att kunna bärga vrak och skrot i rymden krävs utrymme och kransystem, mekaniserade gripklaffar och skrovbrännare. En bärgningsmodul kan bärga skrot eller skepp motsvarande ett skepp av en klass lägre. Kan kombineras med hangar för större bärgningar
Enligt detta stycke så kan man med ett klass IV-skepp bärga ett klass III-skepp, men det står också att man kan kombinera med hangar för att att göra större bärgningar? Vad innebär i så fall större bärgning i detta fall, rimligtvis kan man inte med ett klass IV-skepp med hangar + bärgningsmodul bärga ett annat klass IV-skepp? Om bärgningsmodulen skulle ändras till att istället klara av maximalt ett skepp/skrot med två nivåer lägre klass skulle även tillvalet Bärgningsenhet (s. 183) behöva uppdateras då båda annars skulle ha samma kapacitet. Ändras Hangar enligt något av förslagen så påverkas dock också Bärgningsmodul om kopplingen mellan dessa moduler är kvar enligt ovan.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 23 Oct 2016, 07:37

Håller med gällande hangaren.
Jag tänker mig ordentliga "begränsningar" mellan klassernas storlekar (vilket var varför jag hade velat sett en siluett-bild med samtliga definierade skepp i skalenlig, svartsiluetterade jämförelser).

För bärgning tror jag dock att tanken är att du har det bärgade skeppet mestadels utanpå det egna skeppet, men ditt skepp är anpassat så att motorer och reaktor kan släpa och styra den större massan som det innebär.

Två klasser under känns dock ändå väldigt rimligt på hangar, så oavsett kommer jag att husregla det. (Makes sense att klass III är minsta skeppet som ens kan ha en hangar.)
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 23 Oct 2016, 08:09

Blev så här med mina husreglade justeringar:

HANGAR (O)
Att kunna ta in skepp direkt i den egna skeppskroppen är praktiskt i många sammanhang. Hur stort skepp som kan ta in i hangaren beror på skeppens klasser – skeppet i hangaren kan som mest vara två klasser under skeppet med hangaren. Normalt kan endast ett skepp få plats i hangaren, men för varje stegs skillnad i storleksklass multipliceras antalet som får plats med fyra. Ett klass V-skepp får alltså plats med ett klass III-skepp, fyra klass II-skepp och 16 klass I-skepp.
Det är möjligt att ha flera hangarer i samma skepp, men antalet är klassen på skeppet med hangaren, minus två. Ett klass V-skepp kan därmed ha tre hangarer, klass IV-skepp kan ha två, medan ett klass III-skepp endast kan ha en hangar. Hangarer är även mycket praktiska för reparationer (se sid 186).
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 23 Oct 2016, 08:44

Errata...
S107, GRAD AV KRITISK SKADA
Regeländring: För varje extra sexa du lägger på en kritisk skada, utöver vad som behövs för att uppnå den kritiska skadan, får du slå om T66-slaget för den kritiska skadan en gång. Du får gå tillbaka till det tidigare slaget om du vill. Regeln att du får slå flera tärningar och välja vilka du vill använda till ditt T66-slag gäller alltså inte längre.
Glöm inte att Kritisk Skada på rymdskepp (sid 207) behöver samma uppdatering.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests