• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 09 Oct 2016, 10:12

Jag uppskattar Ligans självkritik, er strävan efter kvalitet och viljan till förbättring när det brister. Det hedrar er att ni tar kundens/läsarens/spelarens synpunkter på allvar. 
Visst ger Coriolis mycket bang for the buck, precis som man ska kunna förvänta sig efter en så ambitiös (rentav överambitiös?) Kickstarterkampanj. Men alla småfelen naggar trovärdigheten i kanten, både produktens trovärdighet och Ligans. Jag har backat de flesta av era projekt - även såna som jag egentligen inte har gillat (läs: Genlab) - och gick verkligen all-in när det gällde Coriolis, men i framtiden blir jag nog lite försiktigare med vad jag lägger mina surt förvärvade slantar på.
Det verkar som om Tomas har tagit på sig rollen som talesperson för Ligan här, men det vore faktiskt intressant (och klädsamt) att även få höra av Kosta i egenskap av projektledare och huvudkonstruktör, kanske i ett blogginlägg? Sedan lägger vi detta bakom oss och blickar framåt mot nya djärva mål.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 10 Oct 2016, 11:48

Jag uppskattar Ligans självkritik, er strävan efter kvalitet och viljan till förbättring när det brister. Det hedrar er att ni tar kundens/läsarens/spelarens synpunkter på allvar. 
Visst ger Coriolis mycket bang for the buck, precis som man ska kunna förvänta sig efter en så ambitiös (rentav överambitiös?) Kickstarterkampanj. Men alla småfelen naggar trovärdigheten i kanten, både produktens trovärdighet och Ligans. Jag har backat de flesta av era projekt - även såna som jag egentligen inte har gillat (läs: Genlab) - och gick verkligen all-in när det gällde Coriolis, men i framtiden blir jag nog lite försiktigare med vad jag lägger mina surt förvärvade slantar på.
Det verkar som om Tomas har tagit på sig rollen som talesperson för Ligan här, men det vore faktiskt intressant (och klädsamt) att även få höra av Kosta i egenskap av projektledare och huvudkonstruktör, kanske i ett blogginlägg? Sedan lägger vi detta bakom oss och blickar framåt mot nya djärva mål.
Jag kan inte mer än beklaga att vi inte nått upp till den nivå vi själva vill med Coriolis.  Vår interna kommunikation i produktionen av Coriolis har kunnat vara bättre - framförallt mellan mig själv och Tomas avseende världens koppling till reglerna, exempelvis avseende utrustning. 
Vi har nu gjort förändringar för att säkra det i de framtida produkterna till Coriolis. Det är en hel del med alla atlaser, flera äventyr och inte minst kampanjen Ikonernas nåd.

Receptet på förändring är:
  • Tidigare och snabbare kommunikation inom Fria Ligan i tidigt skede av produktion
  • Avstämning mellan huvudförfattare (för den enskilda produkten) och de andra i Fria Ligan
  • Mer tid på forumet för återkoppling av våra backers i textfasen
  • Mer tid för korrektur och genomgång av tryckfiler
Allt det här stavas egentligen mer kommunikation och samarbete.

Vi ses i Tredje horisonten!

/Kosta
Fria Ligan
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: CORIOLIS - ERRATA

Mon 10 Oct 2016, 21:18

Ok, Coriolis har några missar men va fan. Det är ju dyngfett.
Jämför man arbetsinsatsen jag gjort för att maxxa kickstartern på Coriolis med arbetsinsats för att ha råd att köpa Drakar och Demoner 1984 när jag var åtta år så ärdet ju prisvärt och i jämförelse en lååångt mycket bättre produkt.

Rollspelsregler har fel emellanåt. Världsböcker har fel emellanåt. Bra att ni jobbar på att göra dom ännu bättre men slit inte ihjäl er på det. Gå vidare. Ge ut mer. Det var inte briljansen i Drakar och Demoner som skrev rollpelshistoria. Det var konternuelig utgivning och ett konstant utvecklande och världsbyggande. Det är på det jag tycker ni i Ligan ska lägga fokus.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sat 15 Oct 2016, 13:11

S177 TORPEDRUM
Förtydligande: Denna modul är en förutsättning för att kunna avlossa torpeder och minor. Torpedrummet kan rymma upp till fyra torpeder eller åtta minor (en mina räknas som en halv torped).

S178 VAPENSYSTEM
Korrigering: Torpeder och minor köps inte som separata vapensystem. För att avlossa dessa vapentyper krävs i stället modulen Torpedrum.
Kan ni förtydliga kostnaden för torpeder/minor?
  1. Torpedrum säger att kostnaden är "varierande".
  2. Då den innehåller 4 torpeder, så tänkte jag att kostnaden då är torpedtyp X 4.
  3. Men, i vapensystem ser man bara kostnaden för själva systemet, inte styckkostnaden per torped (antar jag?)
  4. Jag hittar ingen kostnad per torped/mina.
Så.
Förstår jag följande rätt?
  • Torpedrum kan fyllas med 4 torpeder, eller 8 minor - men man måste välja EN sort. (Ett torpedrum kan alltså inte innehålla olika torpeder, eller en blandning av torpeder och minor).
  • Kostnaden för ett torpedrum saknas? Eller ska den räknas ut som innehåll x4 (x8). Bäst vore nog att bara ha den som en modul med fast kostnad, alternativt avläses kostnaden för Vapensystemet och i det ingår torpedrummet (men systemet + förvaringen tar därmed upp två moduler i skeppet).
  • Alternativt: Kalla modulen för "Torpedsystem" och låt den både lagra och avfyra torpeder och minor (4 respektive 8 stycken).
Bäst vore nog att ha fast pris och tydliga styckpriser för påfyllnad:
S177 TORPEDRUM (O/A/F*) TORPEDSYSTEM (O/A*/F*)
En modul för lagring och avfyrning av torpeder och minor. Kan hantera maximalt fyra torpeder eller åtta minor. Dessa köps separat (hänvisning till ny tabell med styckpriser) men kan blandas i modulen (4 platser, minor tar upp en halv plats). Kostnaden baseras på vilken teknologisk nivå systemet som mest ska klara av att avfyra. För Avancerade- och Fraktionsteknologi-system krävs att någon ombord på skeppet har talangen Licensierad.
Priser (modul):
(Ordinarie) 20 000 Birr - Kan avfyra vanliga Torpeder, Minor och Jontorpeder
(Avancerad) 40 000 Birr - Kan avfyra som Ordinarie, samt Plasmatorpeder, Nukleärtorpeder och Nukleära minor.
(Fraktion) 100 000 Birr - Kan avfyra som Avancerad, samt Antimateriatorpeder och Antimateriaminor.

Styckpriser (torpeder/minor):
Torped (O) - 5 000 Birr
Plasmatorped (A*) - 10 000 Birr
Jontorped (O) - 7 500 Birr
Antimateriatorped (F*) - 400 000 Birr
Nukleärtorped (A*) - 30 000 Birr
Mina (O) - 3 000 Birr
Antimateriamina (F*) - 300 000 Birr
Nukleär mina (A*) - 20 000 Birr
Torpedmina (var. se torpeder) - Torpedkostnad+15 000 Birr
Jag tror jag kommer att köra med detta i vår kommande kampanj.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sat 15 Oct 2016, 14:18

Såhär:
Coriolis Errata Sid 177.5 - Torpeder och Vapensystem

Styckpriserna är baserade på att tidigare priser i boken var "per Vapensystem".
Jag har därför skoningslöst satt priserna till ungefär 1/3 till 1/4 av systemets baspris (torpeder) och 1/4 till 1/6 för minor, beroende på modell och slagkraft.

Edit:
Gjorde (för egen del) även en "replacement page" för sid 179 med Erratans information inskrivna:
Coriolis Errata 179 - Vapen- och Pulssystem

---
Som frivillig korrekturläsare skulle jag säga att min främsta kritik är tiden från layoutade dokument till tryck, samt det därmed medvetna valet att därmed stoppa intag av korrigeringsfeedback. Fick slåss för vissa ändringar där på slutet.

Har därmed givit upp alla "mint-condition"-tankar och gör numera skoningslösa över- och understrykningar, samt skriver korrigeringar direkt i regelboken. Det får ses som ett levande dokument, men inför ett eventuellt nytryck föreslår jag att Ligan går ut och efterfrågar såväl husregler som korrigeringar som uppkommit under spelade kampanjer.

Hoppas bara de flesta av den här trådens errata kommer med i engelska utgåvan, så den blir lite mer sammanhängande.
Last edited by Karbonara on Sat 15 Oct 2016, 21:23, edited 1 time in total.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sat 15 Oct 2016, 14:42

Det får ses som ett levande dokument, men inför ett eventuellt nytryck föreslår jag att Ligan går ut och efterfrågar såväl husregler som korrigeringar som uppkommit under spelade kampanjer.
Och tygband, dammit!
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sat 15 Oct 2016, 14:50

ERRATA:

sid 174 och 178.
VERKSTADSMODUL
I tabellen är bonusen +1, men i texten är det +2 på alla Teknologislag ombord.

Med tanke på att den är "Ordinär" så borde den kanske vara +1 bara?
Dessutom, är frågan om den innehåller reservdelar som sin planetbundna motsvarighet i utrustningslistorna?
Det gäller att den särskiljs från Servicemodulen bara...

Jag skulle föreslå följande:
  • Ger +1 på Teknologislag ombord (även slag där man fixar utrustning, vapen etc)
  • Har INGA reservdelar (dessa måste, precis som för Servicemodul, köpas separat – därav den högre Teknologi-bonusen)
  • I och med att Tillvalet "Avancerad Verkstad" kan köpas - så uppgraderas verkstaden till bonus +2 och kan nu klara Avancerad teknologi.
  • Används ej för service och underhåll av skepp (endast Servicemodul kan hjälpa där)
Så verkstad OCH Servicemodul skulle göra att man kan göra modulreparationer med +1 (eller +2 med tillval), istället för -2.
  • Servicemodul tar bort den negativa modifikationen på -2.
  • Verkstad ger bonusmodifikation på +1.
  • Verkstad med tillval Avancerad Verkstad, ger bonusmodifikation på +2.
Något som dock känns konstigt är hur ofantligt billiga Ordinära Reservdelar är (50 birr). För att fixa vapen och kanske exon och liknande känns det okej – men för skepp? Borde inte skepp antingen kräva FLER reservdelar, eller ha en egen typ av reservdelskategori?

Att helt enkelt låta skeppsreparationer kosta fler är nog egentligen den enklare lösningen.

Dessutom, om jag använder reservdel och misslyckas med Teknologi-slaget så borde delen ändå vara förbrukad...
Last edited by Karbonara on Sun 16 Oct 2016, 10:22, edited 3 times in total.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Bethlen
Posts: 2
Joined: Wed 25 Nov 2015, 12:49

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 16 Oct 2016, 00:09

Fråga; Skeppens stats som listas för de olika skeppen (sidorna 188-193 i regelboken). Är de inklusive eller exklusive moduler och varvsbonusar?
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 16 Oct 2016, 19:44

Fundering...

Borde inte SMUGGELUTRYMME egentligen vara ett Tillval istället för en Modul?
I och med att den ska vara där en annan modul ligger, kan den ju egentligen hellre vara ett Tillval där man måste ange vilken annan modul utrymmet är inbyggt i.

Dessutom. Utrymmet tar 1/4 av ett lastutrymme. Det känns som ganska mycket, och framförallt har vanligt lastutrymme vikter som bättre delas med 5.
KLASS I: 1 TON
KLASS II: 5 TON
KLASS III: 50 TON
KLASS IV: 250 TON
KLASS V: 1000 TON

Så, det skulle då istället vara:
KLASS I: 200 kg
KLASS II: 1 TON
KLASS III: 10 TON
KLASS IV: 50 TON
KLASS V: 200 TON
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 16 Oct 2016, 21:06

Om torpeder tycker jag det är en smula märkligt att torpedrummet inte påverkas av skeppets klass, som i övriga fall med lastutrymmen. Det gör att samma modul innehåller identiskt antal torpeder eller minor oavsett om det är en scoter eller ett stridsskepp. Hade det inte varit enklare att torpeder/minor helt enkelt avfyras från torpedrummet och att förvaringen tar upp specifik volym per torped eller mina, så kan man stuva dem på bryggan om man så vill?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests