Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 11:22

Jag fann inget bra svar på frågan "hur mycket får man betalt för ett jobb?"

Därför började jag gräva lite.

Spelarnas skepp har två fasta kostnader: underhåll och avbetalning. När man befinner sig på rymdstationer tillkommer även levnadskostnader, per segment. Min utgångspunkt blev helt enkelt att rymdlivets kostnader ingår i underhållet, så det billigaste man kan göra är att hålla sig på resande fot. Ett segment på en rymdstation kan bli väldigt dyrt.

Med detta som utgångspunkt så skulle det billigaste skeppet, med en besättning på fem personer, behöva dra in 7 500 per segment för att ha råd med absolut minimum. Då har det råd med några dagar spartanskt leverne på en rymdstation, men kommer inte tjäna några pengar att tala om. Det dyraste skeppet behöver dra in strax över 17 000 för att uppnå samma nivå, som jämförelse.

Så i slutänden är det här den stapel jag använt, i lön per besättningsmedlem:

Lön (per besättningsmedlem)
Dåligt: 1 500
Halvdåligt: 2 000
OK: 4 000
Halvbra: 7 000
Bra: 10 000
Svinbra: 50 000
Löjligt bra: 100 000
Överdrivet bra: 300 000

Jag har hela tiden utgått från en besättning på fem personer. Det blir mer kämpigt med färre - enklare med fler. 

Det billigaste skeppet klarar sig med ett dåligt jobb per segment, men tjänar då endast några futtiga birr och kan inte stanna på en rymdstation i mer än en dag eller två under hela segmentet. Det dyraste skeppet måste istället göra minst ett OK jobb på fem personer, men kommer då ha ett par tusen birr över, alternativt ta sig an flera dåliga (3) eller halvdåliga (2) jobb.

Har inte riktigt tittat på last, men har tittat på bärgningslön och andra saker för att få ekonomin att fungera inför den stundande kampanjen.

Feedback och idéer mottages tacksamt! Har ingen aning om vad för officiella planer som finns för den här sortens underlag.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 11:52

Om jag börjar med att kommentera ämnet generellt:

Det viktigaste att hålla i minnet är att inget rollspel någonsin har haft en "realistisk" ekonomi. Så ingen skugga må falla på Fria Ligan om det skulle råka finnas någon siffra i Coriolis som inte går ihop sig... :)

Med det sagt är ditt ämne fortfarande intressant. Men tänk då på att det är otroligt mycket mer givande att tänka på ekonomin i termer av "hur driver den igång ett äventyr" än hur den tvingar folk att knega för att betala räkningarna.

Med det menar jag att, visst, egentligen bör ett rymdskepp i vila kosta mindre än ett i rörelse. Men om jag placerar en besättning på ett sakta sönderrostande skepp i en oas någonstans (eller en hangar som någon betalat 20 års parkeringsavgift för i förskott), så gör jag ju det för att accentuera hur besättningen bildat familj, blivit hippies, eller helt enkelt tröttnat på faran - inte för att det rimligen blir så när inkomsterna inte längre räcker för att täcka utgifterna...

Fortfarande utan att titta på dina exakta siffror vill jag fråga: tänker du på att den huvusakliga inkomsten går till "delägarna" snarare än "de anställda"? Med det menar jag att en besättningsmans lön inte har (eller ens bör ha) någonting att göra med vare sig skeppets underhållskostnad eller uppdragens belöningar?

Utan att en lön kan vara mycket mycket lägre?

För att få ihop det behöver man med andra ord se det som att hjältarna delar på uppdragspengarna såsom delägare. Eventuella SLP-besättningsmän utan särskilda färdigheter kan betalas med summor mer i linje med levnadsomkostnader: säg 100 birr i månaden bara för att ha någon startpunkt. Hjältarna har ingen lön och betalar fulla levnadsomkostnader efter tycke och smak, men har i gengäld var sin fulla andel av prispengar och övriga skeppets intäkter (efter att driftskostnaderna dragits av).

Hur stora intäkter är då rimliga?

Ja, det enklaste (och bästa) svaret är ju: strax över omkostnaderna! ;)

Dvs strunt i realismen och låt äventyrarna gå med vinst (när de förtjänat det)! :)
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 12:24

Du missförstår mig, tror jag. Det enda jag var ute efter var att se vad som faktiskt krävs som minimum, för att betalningen för jobb inte ska bli ohållbar. Kommer inte tortera spelarna med några tabeller, utan snarare använda det för att ge pengar ett konkret värde.

Vissa känner säkert starkare lojalitet till sig själva - och vill ha betalt - medan kaptenen vet att sensorerna missade förra underhållet, och att rymdstationen de ska stanna vid inte har antimateria till deras raketer annat än till ockerpriser. Mitt mål är bara att spelarna själva ska kunna räkna på vad som är "bra" respektive "dåligt" betalt. Det mest intressanta är ju sedan att de tjänar precis lite mindre, oftast, och att de kan komma över rikedomar som ändå bara försvinner i underhåll. I alla fall om man utgår från Firefly som inspirationskälla.

För bärgning och konossement (godsavtal och värdehandlingar av lite historisk sort) så uppstår en hel del äventyrsmöjligheter i hur de är formulerade. Ett skepp som är bärgat får inte lämna docka innan bärgningslön är betald, men hela bärgningslönen avskrivs om det går att bevisa att bärgarna stal eller vandaliserade. Men skulle Pariatet betala bärgning till Stiftelsen om de slapp, eller skulle de försöka vränga ord för att slippa stödja 'fienden'?

Jag personligen är inte jätteintresserad av Privateer/Wing Commander-typen av uppdrag, där man registrerar sig i en databas och sen får mercjobb i fina listor. Föredrar att man får anstränga sig, och själv känna om det är värt det eller ej, genom att skapa egna kontakter och försöka utforska världens sociala strukturer.

Så den här grunden är främst för min egna del, så jag kan sätta ett värde på pengarna som rör sig i rymdekonomin. :)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 12:33

Fortfarande lite osäker på vad du menar...

Är det bara en summering av vad ett skepp kostar i månaden du är ute efter, så du kan dela den summan på fem för att veta vad en enskild hjälte behöver tjäna in per månad för att dra sitt strå till stacken?

Vad är det som är "ohållbart"?
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 12:36

Det är grunden i det hela. Men i en fungerande spelekonomi behöver det finnas både inkomstkällor och utgifter. Det är egentligen mest utgifter som är definierade i reglerna. Så det jag jobbar med nu är att definiera värdet på lite olika inkomstkällor.

Om man resonerar över vad som nämns i böckerna så är det dessa jag kikat på:
- Uppdrag (kurirjobb, eskort, korsarjakt, etc.)
- Godsförsäljning (med lite mer definitioner kring hur dessa genomförs)
- Bärgning (av skepp eller gods)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 12:57

Ok då missförstod jag nog dig när du började dra in löner i det hela.

Om ett "vanligt" spelarskepp kostar 7000 birr i månaden är det ju en väldigt bra siffra för spelledaren att hålla i minnet.

Då låter det inte orimligt att ett relativt rutinartat jobb på två-tre veckor kan ge 15000 birr.

Efter fem personers ordinära levnadsomkostnader i normal miljö återstår 10000 birr. Efter skeppets underhåll återstår 3000 birr i ren vinst, eller 600 birr per skalle.

Inte jättemycket, men så var det ju vare sig ett farligt eller särskilt svårt jobb heller. Och det finns dessutom en vecka kvar att äventyra på stationen på, vilket kanske ju ger minst lika mycket stålar! :)
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 13:47

Ok då missförstod jag nog dig när du började dra in löner i det hela.
Ah! Jo, jag räknade i "lön per besättningsmedlem" eftersom ett dockat skepps omkostnader ökar med mängden besättning. Egentligen handlar det mer om hur mycket man kan ta betalt, baserat på besättningens storlek. Tror inte egentligen att någon skulle få mer betalt för att de har mer besättning - det borde snarare ha med kaptenens, gruppens, eller rentav skeppets Anséende att göra.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 14:06

Skatter och tullavgifter skulle jag även gärna se mer information om. Kan bara finna info om Coriolis-stationen.
RP lär väl inte vara bosatta så kanske är det främst tull/moms de drabbas av... Men väldigt kul att låta dem betala en inkomstskatt om ca 80-90% (inkl. Arbetsgivaravgifter osv. såklart, lite hjärta får man ju ha) när de får sin belöning utbetald på någon röd planet! XD
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rymdekonomi

Fri 22 Jul 2016, 14:22

På Coriolis är skatt frivillig. Men däremot finns exempelvis avgiften till Fria ligan, och jag gissar att utbetalning sker med vissa procents avdrag ändå.

Det mest intressanta av det jag kikat på än så länge är regler kring konossement (som jag hittade i en gammal sjölagbok). Ett sorts värdepapper och kvitto som visar på att en lastare tagit emot gods, och som används som underlag. Antar att du skulle behöva ha ditt konossement antingen på en tagg eller papir, och att rymdstationer skulle kräva underlaget för att tillåta handel. Varför smuggling givetvis handlar om att sälja laster som stulits och därför saknar sånt underlag.

Det nämns även hur Syndikatet kan påtvinga saker under utropen, som exempelvis att du måste frakta (och betala) sekundära laster trots att du inte vill, för att ta de mer lukrativa godsen - även om du egentligen vann rätten till dem.

Finns helt enkelt en hel del utrymme för skumma affärer och att skapa äventyr kring blåsningar! Bara spelarna vet värdet på pengar så vet de ju att en förlust på 20 000 är svår att hantera, exempelvis.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests