Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Anden i Maskinen - en samhällskommentar

Fri 13 May 2016, 15:31

Jag har läst om inte allt så åtminstone det mesta som Fria Ligan har publicerat i scenarioväg till Mutant: År Noll. Men Anden i Maskinen smäller i mina ögon lite högre tack vare att det i högre grad än något tidigare går att läsa som en samhällskommentar. Fas 3-arbete, Samhall, funktionshinder, sociologisk arbetskritik á la Roland Paulsen och individualism kontra kollektivism är några av de saker jag läser in i scenariot, men även faran med statlig kontrollerad propagandakanaler i stället för fria medier och hur personer med funktionshinder passar in i ett samhälle byggt för effektivitet. Samhällskommentarerna har funnits i tidigare publikationer, men här tycker jag att de syns mer. Det uppskattas och jag önskar mer av den varan i framtida produkter.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Anden i Maskinen - en samhällskommentar

Sat 14 May 2016, 09:30

Kul att det uppskattas! Även År Noll och Genlab har en del politiska undertoner (tex kan Genlab läsas som en kommentar till såväl djurrättsfrågor som till konflikter i Mellanöstern), men det stämmer nog att det är mer uttalat i Maskinarium. Även Exodus kommer att ha tydliga politiska inslag - av lite annorlunda slag...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests