Moderator: Brior

 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter, igen

Sun 21 Feb 2016, 18:04

Det ser jättebra ut, tycker jag!

Möjligen avslöjar den kanske lite för mycket? Varför har Malek inte destruerat ett så komprometterande dokument förresten? Och är det inte ganska långsökt att anta att karaktärerna kommer att ta sig in på Villa Solstunden (som den heter i romanen) för att rota i shagulitens papirer? Mitt tips är därför att inte lägga alltför mycket tid och ansträngning på en handout som kanske inte ens kommer till användning.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Mon 22 Feb 2016, 14:48

Jo, den är väl avslöjande. Skall korta ned och kryptisera ngt.

Tanken är att de skall hitta den hos/på MM, efter Kmordatemplet, när de är åter i Arhem. Kanske sönderriven eller uppeldade rester (som återställs på ngt magiskt vis om spelarna kan). De kommer säkert att snoka lite hos MM vid ngt tillfälle, om jag känner dem rätt.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter, igen

Mon 22 Feb 2016, 19:12

Låter lysande, lägg gärna upp slutresultatet så att fler kan ha nytta av det! :D
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Wed 24 Feb 2016, 14:20

På gång!

Fnular även med en handout om Cruririkets uppgång och fall, med lite subtila planteringar inför kommande delar i kampanjen. Vi får se om Tasenbar kan lånas till det.

En annan sak; har en "extra" spelare som både läst böckerna och spelat originaläventyret för 20+ år sedan. Tanken var att han skulle få gästspela i Döds Ände och Arhems Sista Dagar (som jag tänkte köra som komplement under själva Svavelvinter), men jag har nog sett hur han hänger med huvudet över att inte få vara med när det vankas Äventyr igen.

Rent hypotetiskt, om ni skulle ta in en spelare som varit med förr enligt ovan, vilket motiv och ev "romanroll" skulle ni välja då? "Baldyr", "Brior" och "Praanz" är tingade redan. Gärna en överraskande plotvinkling/motiv som möjliggör delvist deltagande i tradspel med deläventyren, trots förkunskaper, men som gör att vederbörande tvingas vara "tyst" med kunskaperna.

Funderar på sabotageuppdraget men tar tacksamt emot andra förslag på ingångar till spel som inte är så utforskade. Kanske ngn som svårt plågas av visioner och sanndrömmar om att något hemskt är på gång att hända, men som ingen lyssnar på? Kanske till och med som Demens?

Har även en annan tilltänkt spelare som "bara" var Shagul i O4Ö, som jag tror Mogerlandupplägget vore perfekt för. (Med tanke på spelarnas jobb, familjer och övriga åtaganden så tror jag att det blir bra att ha ett flertal spelare att plocka från till respektive deläventyr/session, som ett slags rooster. Skall samtliga bokas upp varje gång blir det nog svårt, det har varit svårt nog att få till ett uppstartstillfälle...)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter, igen

Wed 24 Feb 2016, 16:35

Mogerland är ju det uppenbara förslaget, men gillar även Demens! :lol:
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Thu 25 Feb 2016, 15:08

Hm, ett uppslag för motiv jag just kom på är att man skulle kunna låna introhooken för Jarl Eriks Arv, dvs en av äventyrarna är ovetande arvtagare till landegendomar runt Ollach (eller varför inte kvicksilvergruvan), och ngn girig släkting vill korta arvslängden. Nästan direkt vid ankomst till Arhem sker ett attentat mot äventyraren och sen är det i gång a la klassisk vikingvendettastil.

Har även funderat på att ha ett avsticksäventyr med Den Nedbrunna Fatburen förlagt till Ollach, men måste bara få till någon koppling till övriga SV-intriger också (möjligt om spelarna tar rebellernas sida och skall frakta hem Guzier efter fritagning eller liknande).
Last edited by Byrax on Wed 02 Mar 2016, 10:55, edited 1 time in total.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter, igen

Thu 25 Feb 2016, 16:52

Gillar!
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Tue 19 Apr 2016, 12:05

Hehe, kom just på några elaka saker till kommande spelmöten.

Inspirerad av en bild av en äventyrare, en björn och ett mammutkadaver jag hittade på nätet, se sista bilden
http://conceptartworld.com/?p=10637 tänkte jag låta sällskapet stöta på just en isbjörn som frossar på ett mammutkadaver vägen till Cruris gravar. Isbjörnen lämnas nog där den stupar, men den lär vara rejält revanschsugen och mer svårbekämpad om äventyrarna tar samma väg tillbaka efter att ha väckt jordblodskällan... En nyttig lektion i konsekvenser, orsakssamband och att det som göms i snö kommer fram i tö...

För att få lite fart på vapensmugglingen/Molbrockspåret (jag har snott den plotten rakt av, men spelarna ligger lågt), skall äventyrarna via Miritti/Rurik luras till ett möte i ngt torvhus med ett 30-tal av rebellerna , som högljutt diskuterar vad som borde göras,när Rurik pekar ut dem som Molbrocks män som lovat hjälpa till med upproret. Eftersom Praans finns på ön lär detta även nå hans öron.
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter, igen

Tue 19 Apr 2016, 13:03

Mammutkadavret måste förstås också vakna! Kanske räddar det äventyrarna från isbjörnen när de ligger illa till.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Tue 19 Apr 2016, 14:37

;) But of course! Illa tilltygad och anfrätt brölar mammutliket vilt med den avslitna snabeln innan den stompar fram.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest