User avatar
Jolker
Topic Author
Posts: 4
Joined: Fri 12 Jun 2015, 18:14

Hjälp till fortsättning av Ljusblommans Mörka blad

Sat 13 Jun 2015, 10:27

Hej
Jag vet att det finns liknande trådar men jag startar en egen då det är rätt mycket information och mycket frågor.

Min grupp har nyss spelat igenom Iskallt Inferno som slutade med att de kom därifrån helskinnade (förutom lite nanitinfektioner och strålskador). Hjältarna allierade sig med Moses Umbara och hans röda Hyenor vilka de fick en god relation till. De begav sig till Djachroum där Ljusbolmmans mörka blad tog sin början. De lärde känna en del av invånarna på Djacroum (bland annat Doktor Zinja som behandlade deras nanitsjuka vän, som tur var fick spelaren endast infektionsliknande symtom och naniterna lyckades tas bort mot en större summa pengar) innan de gav sig iväg mot Samul. På vägen dit slängde jag ihop ett egetskrivet uppdrag där de skulle undersöka en nödsignal från en ”lyx-kryssare”, typ en gigantisk lyx-finlandskryssning som kryssade runt i gränsrymden där ett virus spridits och skeppets datorer hade börjat stänga ner livsuppehållande system för att ta död på viruset genom att avlida passagerarna. Det hela löste sig efter ett slag mot en mystiskt monster ombord varav spelarna begav sig vidare mot Samul.
De spelade igenom Ljusblommans mörka blad. Spelarna valda professorns sida i akademin, de lyckades förstöra grundarnas nod (i sista sekund efter att ha behövt kämpa sig igenom näsblod, hallucinationer och värker, besegra Pariatets agent, maskinisterna har stuckit med nomaderna och nästan alla i gruppen är svårt skadade efter att ha gått in i Samuls fälla (de fummlade med slagen haha) och slagits mot både pariatet och roboten.

Eftersom det inte finns mer material fick jag improvisera. Jag tänkte att Akbar inte kan ha undgått all kalabalik gruppen orsakat men vill heller inte ställa till en scen då oroligheter brytit ut på Djacroum efter att hundratals människor blivit anfallna av nodens försvarssystem och maskinisterna flytt stationen. Spelarna begav sig till Doktor Zinja för att få läkarvård men doktorn är inte glad då han ännu inte har kunnat reparera skadorna Samul orsakade på kliniken. En livlig diskussion bryter ut där spelarna absolut inte vill betala för skadorna då de anser att Zinja borde spänt fast patienten redan från början. Då knackar det på dörren!

De är soldater från purpurgardet som kommit för att arrestera gruppen. De går motvilligt med varav de blir förda till varsin cell, strippade på allt de har på sig och förhörda en och en. De impulsiva spelarna ifrågasätter förhörsledaren och blir misshandlade. Det hela upplevs som väldigt hemskt av spelarna som föredrar att vara maktfaktorn i de flesta situationer. De blir alla förda till Akbar för att avrättas, de ser framför sig hur Doktor Zinja och hans assisten blir avrättade för att ha hjälpt spelarna vilket verkligen sätter skräck i spelarna då jag sa att vi kanske slutar spela Coriolis då det inte finns något mer bra material för äventyr i gränsrymden. I sista sekund blir dock Akbar hejdad av Moses Umbara (som är på besök i hovet och är en god vän med Akbar) och Sani Sowal som haft en kärleksrelation till Samul. Har går inte bara med på att benåda dem utan också erbjuder dem en riklig belöning om de kan ställa allt till rätta. Han vill att de ska se till så att maskinisterna återvänder. Och där slutade vi spela sist. Vi spelar 5timmar varje onsdag så jag måste snabbt utveckla historien. Mina planer är:

De kommer att hitta maskinisterna ombord hos en av nomadernas svärmar men de vill inte återvända. De är helt enkelt för rädda för grundarna och vad grundarna kommer göra om de återvänder med maskinisterna då de en gång avaktiverade Djacroums nod. De går med på att återvända om de två andra noderna avaktiveras.
Den ena är ombord på astroiden där de hämtade Samul. Under uppdraget har Pariatet lyckats hitta noden och har den under bevakning medan de undersöker den.
Den andra noden bevakas av legionen som i stunden befinner sig i svårigheter då Samuls agerande på Djacroum aktiverade noden.

Mer än så har jag inte bestämt. Min plan är antingen att nodernan biter sig fast i sinnet hos människor som befinner sig i närheten av dem och därmed manipulerar dem svagsinta att försvara noderna mot de oönskade inkräktarna. Spelarna kan kanske försöka hjälpa fraktionerna att slåss mot noderna och dess ”nyvärvade” försvar? Fast jag vill ha mer rollspel och mindre strider så jag vet inte hur jag ska utveckla så att intrigerna blir tätare. De kanske kan få kontakt med gudintelligensen på något sätt och höra hur den tänker?
Men hur tänker Gudintelligensen? Vill den att fler människor ska bli ”en med domaren” eller vill den bara förstöra alla som känner till den och fortsätta leva ifred i gränsrymden?
Hur ska jag spela Legionen? Det är svårt med det material som finns i grundboken. Pariatet kan jag spela som en fanatisk sekt så det går bra men samtidigt kan jag känna mig kluven till hur de vill hantera himmelsväven. Jag kan tänka mig att en del av dem (de som bytt sida) känner att grundarna faktiskt lyckades bli ett med domaren, något de också önskar, medan den andra delen tycker att det är hedniskt och vill förstöra himmelsväven som går emot deras tro.
Hur ska jag spela nomaderna och maskinisterna? Vilken roll tycker ni att de ska få i äventyret? Vilka mer kan jag inkludera i äventyret?
Akbar och Djachroum vill uppenbart hålla sig neutrala och återställa allt som det var innan då Djachroum lider om det blir oroligheter i gränsrymden.
Vad är den svarta stenen som Samul höll i i slutet av Ljusblommans mörka blad? Går ljusblomman, stenen de tog från Samul i början av äventyret att använda för att avaktivera noderna eller måste de förstöras med våld? Hur förstör man noderna? Förstörde de verkligen noden på Djachroum eller var det bara försvarssystemet de lyckades förinta och är det därför Maskinisterna flytt?

Förlåt för den långa posten
Snälla hjälp!
MVh
Erik Rydberg
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp till fortsättning av Ljusblommans Mörka blad

Sat 13 Jun 2015, 12:04

Det var länge sen vi skrev ljusblomman men några tankar:

Gudintelligensen – är varken ond eller god utan vill bara fortsätta "drömma" och vara ett med Domaren. Den är i grunden ointresserad av människor om de inte utgör ett direkt hot eller kan användas som verktyg.
GI kommer att göra allt för att försvara sin existens och kommer antagligen uppfatta det som att den är hotat med tanke på Legionens belägring och problemen vid Djachroum. Den har tre nivåer av försvar 1: de kinesiska intelligenserna 2: Väktarna (en grupp badass kahaniter som aldrig transcenderat men är ganska out there) och till sist... De förstkomnas armada – som placerades där just som ett sista försvar.

Legionen. Är imperialistiskt expansiv, av naturen aggressiv men i grunden pragmatisk och tar bara begränsade risker. Legionen har två mål: slå ut Akbars välde och skörda värdefull vapenteknologi från Grundarna/Gudintelligensen. Det är inte orimligt att GI kommer att hamna på kollisionskurs med Legionen och specifikt dess flottbas. Jag skulle nog spela Legionen ungefär som ett stort amerikanskt legosoldatsföretag, typ Blackwater. De är inte särskilt sympatiska, men inte heller onda.

Pariatet kan som du säger vara kluvna till GI. Paritets agenter är de enda som verkligen förstår vidden av Himmelsväven och kan därmed bli potentiella allierade längre fram. Ett förslag är att låta de andra två i Hydracellen dyka upp i någon form senare i äventyret.

Maskinisterna är nyckeln till det förflutna och de som kan avslöja sanningen om kahaniterna/grundarna och deras storslagna projekt. De är av naturliga skäl extremt rädda för sina forna herrar men när också ett intensivt hat mot dem som kan göra dem till potentiella allierade. De kan antagligen både aktivera och stänga av noder men är alldeles för vidskepliga för att våga göra det själva.

Nodstenen som RP hittar i början (den bruna) är en sorts passcard som kan användas för att ta sig in i Grundarnas hemliga områden etc. Den kan inte stänga av/på noder.

Den svarta manicken som nämns i slutet tror jag bara är någon sorts aktiveringsgrej. Vi var lite dåliga på att förklara den, men den borde absolut kunna användas för att starta/stänga en nod.

Det var försvarssystemet som sprängdes. Noden aktiveras i slutet och därmed är alla tre noder igång. Legionen kommer antagligen att avvaktivera Thalusnoden under sina experiment och Pariatet kan tänkas stänga noden i Dx141, därmed har Gudintelligensen bara Djachroum kvar. Men som sagt så kommer GI att försöka avvärja hot med sina tre nivåer av skydd.

Hoppas det hjälper lite!
Fria Ligan
 
User avatar
Jolker
Topic Author
Posts: 4
Joined: Fri 12 Jun 2015, 18:14

Re: Hjälp till fortsättning av Ljusblommans Mörka blad

Sat 13 Jun 2015, 14:46

Tack för det jättebra svaret! Jag fick massor av inspiration att utveckla spelandet vidare. Men jag har tyvärr fler frågor och önskar mer hjälp.

Gudintelligensen - Finns det någon möjlighet att få inspiration eller uppgifter om Väktarna och de förstkomnas armada?

Legionen - Legionen känns rätt säker nu. Men skulle de få stryk av Gudintelligensens försvars-system? Jag tvekar iaf till att de kinetiska intelligenserna skulle räcka för att slå ut dem vid noden de håller.

Pariatet - Pariatet skulle jag kunna utveckla själv. Bygga ihop lite olika skepp och ledare. Vad de vill är tydligt, jag gillar Pariatets orden som fraktion då de fungerar som utmärkta skurkar (men som ändå är omtyckta pga av all sina välgörenhetsprojekt)

Maskinisterna - Hur kan jag ge dem en större roll? Hur kan de hjälpa spelarna att avaktivera noderna? Kanske ge dem någon sorts hemlig teknologi?

Lite andra frågor:
Hur kan jag stoppa Legionen från att bara helt enkelt skjuta ner spelarnas skepp (deras skepp är i uruselt skick även om besättningen är duktig) om de beger sig dit för att avaktivera noden?

Skulle GI använda sina tre nivåer av skydd för att t.ex. anfalla Djachroum, Pariatet och Legionen? Djachroum känns som den starkaste av de tre fraktionerna i gränsrymden och med tanke på det stora vaktskeppet skulle grundarnas flotta vara såpass stark att de skulle ha en chans mot Legionens flottbas?


En idé vore att de åker till flottbasen, övertalar Legionen att avaktivera noden men just när de gjort det anfaller De förstkomnas armada varav de måste förstöra noden och sedan rymma därifrån?
Vid astroid Dx141 måste de, snabbt eftersom de säkert är jagade av armadan och väktarna, alliera sig med de från pariatet som vill förstöra den och slåss mot kanske både pariatets tjänare som bytt sida och kinetiska intelligenser, och kanske väktare?
De får då reda på att noden på Djachroum fortfarande är aktiv (de tror att de förstört den i nuläget haha) där armadan anfaller. De måste skynda sig igenom en fruktansvärd eldstrid och avaktivera det sista försvaret?

Ett sidequest kan vara att de vill försöka ena Legionen, Pariatet och Djachroum mot det stora hotet Gudintelligensen? Vad tycks?
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp till fortsättning av Ljusblommans Mörka blad

Sun 14 Jun 2015, 18:27

Gudintelligensen - Finns det någon möjlighet att få inspiration eller uppgifter om Väktarna och de förstkomnas armada?
Nja, inte direkt. Det var tänkt att komma i en uppföljare (vi funderar på att göra om ljusblomman och dess uppföljare till ett fetare äventyr till nya Coriolis). Men om man ska spåna lite så kanske väktarna är någon sorts terminator-typer? Inte att de är robotar men till sättet. De har legat i stas i 300 år och var redan från början fanatiker, kombinationen har knappast gjort dem vettigare... De talar gammal-zalosi, har teknologi som numera är bortglömd och kan därmed vara rätt kraftfull.

De förstkomnas armada: här tänker jag mig att att varje skepp har en stasad besättning som lämnats kvar just för detta tillfälle. De har väl typ samma syndrom som Väktarna och är nog ganska out there, men ratta gamla krigsskepp kan de. Tänk hjärntvättade fanatiska flottofficerare som inget hellre vill än att dö i strid för Gudintelligensen. Men kanske att någon av dem har lyckats behålla sitt sinne intakt och kan bli en potentiell allierad? Men samma här, de kommer från en annan kultur och en annan tid. De ska vara... konstiga.
Legionen - Legionen känns rätt säker nu. Men skulle de få stryk av Gudintelligensens försvars-system? Jag tvekar iaf till att de kinetiska intelligenserna skulle räcka för att slå ut dem vid noden de håller.
Legionen hotas inte av kinesiska intelligenser och antagligen inte heller av Väktarna. Men grundarnas flotta är en hel annan femma. Tänk på att grundarna har en massa bortglömd teknologi som inte Legionen har. Tänk dessutom på att Legionen har en hyfsat svag flottnärvaro i Gränsrymden. Jag skulle snarare säga att de måste slå sig ihop med någon annan gruppering för att kunna slå den förstkomna flottan.
Pariatet - Pariatet skulle jag kunna utveckla själv. Bygga ihop lite olika skepp och ledare. Vad de vill är tydligt, jag gillar Pariatets orden som fraktion då de fungerar som utmärkta skurkar (men som ändå är omtyckta pga av all sina välgörenhetsprojekt)
Absolut. Dock skulle jag personligen inte göra Pariatet till svartvita skurkar. En av hörnstenarna i Coriolis är att det inte finns några riktiga bad guys, bara olika grupperingar med olika mål och metoder. Pariatet är de naturliga skurkarna sett ur Konsortiets ögon (och antagligen RPs) men just därför har de också potential att gå emot stereotypen. I det här sammanhanget är de som sagt de enda som på riktigt inser faran, men hur de agerar står naturligtvis skrivit i stjärnorna.
Maskinisterna - Hur kan jag ge dem en större roll? Hur kan de hjälpa spelarna att avaktivera noderna? Kanske ge dem någon sorts hemlig teknologi?
Kanske låta Maskinisterna kontakta RP och ge dem en "audiens" i gömstället på Nomadernas flotta? Där kan de t.ex. ge RP koordinaterna till någon viktig artefakt eller liknande från Grundarnas tid som kan vara av användning.
Fria Ligan
 
User avatar
Jolker
Topic Author
Posts: 4
Joined: Fri 12 Jun 2015, 18:14

Re: Hjälp till fortsättning av Ljusblommans Mörka blad

Sun 14 Jun 2015, 19:43

Tack åter igen för svaret!

De förstkomnas armada och väktarna
Jag tror jag ska improvisera ihop lite väktare och en flotta. Jag kommer nog köra med att väktarna är elitsoldater ombord på skeppen tillhörande flottan som de skickar ner när skeppen inte räcker. Ska hitta på lite kultur så de blir spännande! Ska bli kul att sätta ihop en flotta. Kanske ett moderskepp som är riktigt stort och resten blandade.

Audiens med Maskinisterna
Jag gillar hur du tänker med att Maskinisterna ges audiens ombord på ett av Nomadernas skepp. Vad tror du om att de får information om:
1. Det finns tre noder som måste avaktiveras och vart de finns.
2. Koordinader till en astroid där Maskinisterna en gång gömde en artefakt som kan avaktivera Noderna.
3. De förstkomnas armada håller på att vakna och kommer då bege sig till noderna och förgöra allt som kan tänkas hota Gudintelligensen.

Pariatet
Jag tror en i Hydracellen kommer kontakta spelarna och försöka föra dialog. Medlemmen kommer att kunna hjälpa spelarna att lättare få med Pariatet på planen. jag känner även att gruppen nog måste bege sig till Coriolis för att kontakta Pariatets ledare där och be om hjälp mot De förstkomnas armada, då förstås med hjälp från hydracellen. Jag har svårt att tro att andra fraktioner kommer tro på vad spelarna berättar då "Grundarna har varit utdöda sedan länge, de kanske inte ens fanns från början?" Om de pratar för öppet om hotet dock kommer Akbar att bli missnöjd då han vill försöka hålla det här tyst, eller kommer han rucka på balansen i gränsrymden i rädsla för att förlora Djachroum? Ett problem med pariatet är att läget är ju väldigt spänt då emissarien som tagit namnet Domaren accepterats på Coriolis. Som jag förstått det har ju Pariatet nästan dragit sig tillbaka helt till sitt eget system och det kan bli svårt för dem att få en flotta till gränsrymden för att hjälpa till i en episk rymdslutstrid (förmodligen kommer jag låta den utspela sig utanför Djachroum) tillsammans med Akbar och Legionen. Har du något tips på hur jag ska bygga upp hela emissarie-problematiken kring Coriolis?

Allians mellan Legionen, Pariatet och Akbar
Jag tror att spelarna ska få vara medlare mellan Legionen och Pariatet för att de tillsammans med Akbar ska kunna försvara Djachroum mot De förstkomnas armada. Det lär bli en utmaning då det finns mycket motsättningar så jag tror det kan bli riktigt spännande! Tillexempel vill ju Pariatet förstöra gudintelligensen medan Legionen som inte känner till hotet vill studera den för att utvinna teknologin.
Hursomhelst kan nog bara de förstkomnas armada bara stoppas genom våld varav de behöver legionen och Pariatet (eller snarare skepp från deras flottor) på sin sida. När de kommit till astroiden där artefakten som kan avaktivera noder ligger kanske några Väktare väntar på dem eller följt dem dit. Spännande!

Gruppen och Pariatet
Gruppen ser ju på Pariatet en del misstänksamt då en är märkt och har bakgrundshistorien att han deltog i ett folkmord åt Pariatet i ett annat system och flydde ut i gränsrymden där han jobbade som väktare tills han blev anställd av gruppen efter att de löste en del problem. Sen har vi ju två klentrogna haha. Jag ska ändå försöka få spelarna att förstå att det Pariatet försöker göra är rimligt (stoppa Gudintelligensen) och att de kommer behöva pariatets hjälp.


För övrigt jättetaggad för nya Coriolis! Vår grupp ser verkligen fram emot det! Och Tack jättemycket för hjälpen du ger mig!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests