Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:30

Vi startade för ett tag sedan en ny ark som ligger på torget i Rödeby (i Blekinge utanför Karlskrona) med omkringliggande byggnader. Det är första gången vi spelar med "Mutant-år noll"-motorn, så vi har missat några regler vid ett par tillfällen. Men vi tar det inte så hårt, huvudsaken är att ha kul. Bossar i arken är Flippo (sektledare) och Jarok (despot). Det blir 10 på krubb och 2 på försvar till att börja med för arken. Sammanlagt finns det 200 själar i arken vid starten. Min tanke är att försöka lägga upp de speltillfällen vi har haft så här långt och sedan lägga upp allt eftersom vi spelar. Det jag lägger upp är en sammanfattning av speltillfället och precis alla detaljer är inte med. Det är jag som är den oduglige spelledaren och de övriga karaktärerna är:

Nogga (Krossare)
Zippo (skrotskalle)
Danko (zonstrykare)
Vikton (krönikör)
Sven Svedja (zonstrykare)

Image
Zonkarta.

Image
Arken.

Här är en länk till spelrapporterna, men jag kommer att även att lägga upp dem här.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:31

Första mötet bestäms att de ska bygga en odling vid arken för att få mer mat. Den börjar byggas på gräsytan mellan busshållplatsen och nya Mogården. Sedan beger sig spelarna ut i zonsektor 14J som ligger väster om arken. För många av spelarna är det första gången de är utanför den zonsektor där arken ligger. De kommer till en asfalterad gammal forntidsväg där träd och buskar växer långt ut över vägen så den är nog bara hälften så bred som den en gång var. På vägen ligger mycket skräp som grenar och löv från skogen runt om. På ett och annat ställe står en gammal rostig forntidskärra med alla rutorna sönderslagna. snart finner de en gammal vägskylt som ligger på asfalten. På det rostiga röret sitter en skylt som är solblekt blå med vita siffror på. Gruppen lyckas lista ut att det står 28 på forntidsskylten. De följer vägen norrut och snart se de en jättestor muterad ekoxe som drar en kärra bestående av en bils flak, bakaxel samt de två huvudbalkarna under bilen som sticker fram på var sida av ekoxen och är fästade där med rep. På vagnen sitter en figur med huvan uppdragen över huvudet så hans ansikte inte syns. Han har huvudet neråt precis som om han satt och sov med tömmarna i händerna. Spelarna bestämmer sig för att gå fram och försöka prata med kusken. Han blir rädd och drar sitt vapen som består av ett långt yxskaft med en vässad sågklinga fastsatt i ena änden. Rollpersonerna försöker lugna ner honom och efter en stund lyckas de. Främlingen berättar att han lever som nomad efter att de få själar som var kvar i hans hemark blivit dödade medan han var iväg på jakt ute i zonen. Ekoxen som de hade till att odla fälten var den enda varelse som överlevde attacken från zongastarna. Han samlade ihop det han fann av värde och har det nu på vagnen, vilket är allt han äger i denna värld. Gruppen lyckas övertala och manipulera honom till att följa med dem till deras ark och och bo där. Till slut går han med på detta och följer dem hem till arken som just nu består av 201 själar. Tyvärr dör 4 vid spelmötets slut.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:32

Vid spelmöte två bygger de vidare på odlingen och får nu en extra pryltärning att slå eftersom ekoxen hjälper till att dra och röja marken för odlingen.
Sedan ger de sig ut i samma zonsektor igen eftersom de inte hann kartlägga den färdigt innan de träffade sin nya bekantskap. De går åter norrut på vägen där det hittade den blå skylten med en tvåa och åtta på. Då hör de ilsket vrålande motorer komma i hög hastighet mot dem söderifrån. Gruppen springer snabbt in i buskagen vid sidan av vägen. Två väl bepansrade forntidskärror med beväpnade krigare kör förbi i hög fart. På ena bilen har de sågat upp ett hål i taket och där står en krigare med vapen och spanar ut över omgivningarna. Rollpersonerna lyckas inte ta reda på att detta är medlemmar från motorfolket som varit nere i det som en gång var Karlskrona för att försöka få tag på vapen och ammunition på örlogsbasen. Tyvärr är rötan väldigt stark där och platsen är söndersprängd sedan forntiden. Snart försvinner motorljuden norrut och gruppen beger sig upp på vägen igen. De väljer snart att bege sig ut i terrängen till väster om vägen och in i skogen så de kan söka av hela denna sektorn. Snart hittar de en ruin efter en forntidsvilla. Det växer ett träd ut genom ena fönstret och alla rutorna är sönderslagna. Taket hänger ned sig som om det ska kollapsa när som helst. En rollperson smyger in för att kolla läget och det finns inga fiender där. Hela gruppen går in och letar efter användbara prylar. De hittar en mountainbike och en coca cola burk. De fortsätter söderut för att leta igenom sektorn färdigt. När de befinner sig uppe på toppen av ett litet berg ser de fenan från en landhaj som simmar genom gräset i en glänta i skogen nedanför. De väntar till den försvunnit och sedan går de med mjuka steg tillbaka mot arken. De vill inte skapa för stora ljud och vibrationer i marken så landhajen ska komma tillbaka. Väl i arken lämnar de mountainbiken i Gryningsvalvet och spelmötet är slut.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:32

Vid spelmöte tre bygger de färdigt odlingen och tyvärr kommer inte arkens krubb upp till 20 utan de påbörjar byggandet av en svinstia på gräsplätten vid fontänen på torget. Därefter beger de sig ut i samma zonsektor för att se om de kan finna mer artefakter och de finner tre till innan de beger sig tillbaka till arken och spelmötet är slut. De har tur och slår en etta på dödstalet i arken, så ingen dör.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:33

Vid spelmöte 4 byggs svinstian klart och de påbörjar byggandet av ett försvarsverk runt arken. Ekoxen hjälper till att släpa dit tunga saker som bilvrak till palissaderna, så de får en pryltärning extra även här. De beger sig ut i samma zonsektor igen (det är deras eget beslut) för att leta artefakter och hittar 2 som de lämnar in i gGyningsvalvet och höjer arkens teknologiutvecklingsnivå. Åter igen slår de en etta på dödssiffran, så ingen dör i arken.
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:34

Vid femte spelmötet bygger de vidare på försvarsverket, men lyckas inte få det färdigt. Nu beger de sig söderut och undersöker zonsektor 14K som mest består av ruinerna efter forntida villakvarter. När de vandrar genom de överväxta villakvarteren ser de en forntidskärra som ser ut att vara flyttad för inte så länge sedan. De tar fram sina vapen och smyger framåt för att undersöka den. Ingen varelser syns till och skåpbilen verkar fungera. I dess tank finns 2 doser bränsle. Gruppen upptäcker att någon för inte så länge sedan gått från fordonet och in i en villaruin i närheten. De smyger längs spåren och framme vid villan så skickar de in gruppens krossare Nogga för att undersöka om det finns någon där. Han hämtar snart in de andra. På golvet i ett av rummen ligger en död person med en bensindunk bredvid sig. De hittar inga skador på liket, så troligen har han blivit stucken av något giftigt eller dött av hjärtinfakt eller något annat. Bensindunken innehåller 1 dos bränsle till fordonet. I ena fickan har han 7 patroner och under hans kropp har han ett Katanasvärd i sitt bälte. De undersöker byggnaden och hittar en artefakt innan de beger sig ut på gatan igen. När de undersöker husen på gatan blir de anfallna av tre zongastar beväpnade med cykelkedjor. Striden går ganska snabbt och rollpersonerna vinner striden, men de förlorar rätt många patroner. De tar zongastarnas cykelkedjor och rötmasker för att byta till sig krubb i arken. De fortsätter leta artefakter och de hittar bland annat en kassetradio med ett kasettband i (eftersom spelledaren varit så dum i huvudet att han glömt ta bort detta kort i högen). De hittar också en tavla och lite andra saker. Tyvärr funkar den inte eftersom den behöver batterier eller att kopplas in till en generator. De tar forntidskärran och beger sig tillbaka till arken och spelmötet är över. Förare är Danko (zonstrykare) och zonåket är en Volvo C303.

Invånarantalet i arken är nu nere i 192 stycken själar. De har byggt en odling och en svinstia och har bara 3 poäng kvar för att färdigställa försvarsverket.

Krubb: 24
Kultur: 2
Teknologi: 29
Försvar: 6

Artefakter i Gryningsvalvet: Mountainbike (Teknologi +T6), Signalpistol (Teknologi +T6), Hockeyhjälm (Teknologi +1), Katana (Kultur +T6), Kassetradio (Teknologi +T6, Kultur +T6, Megaplot), Konstverk (Kultur +T6).
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:36

Vi spelare "Hotet mot Arken" från grundboxen.

Spelmötet börjar med att rollpersonerna lyckas bygga färdigt "försvarsverket" runt Arken. De påbörjar också bygget av en "verkstad".
Denna natt är det rollpersonernas tur att ta vakten av Arken. De placerar ut sig på byggnadernas tak och på försvarsverket. Vaktchefen säger att de verkligen skulle behöva två skrotkanoner för att försvara Arken bättre. Rollpersonerna bestämmer sig för att försöka skaffa fram skrot och be en skrotskalle bygga dessa när tillfälle ges.
Under natten ser de ett stjärnfall som lyser upp natthimlen. Den verkar slå ner i zonen inte allt för långt från Arken.
Under natten hörs också ett frustande i nattmörkret och en ursinnig Skövlare (vildsvin stort som en noshörning) kommer rusande mot Arkens försvarsverk. Skrotbilar och annat bröte från muren flyger omkring och Skövlaren har gjort ett stort hål i försvarsverket. Den kastar forntidskärror, plåtskjul, kojor och andra bostäder i luften när den kommit in i Arken. Eldarna i tunnorna i Arken lyser upp dess framfart. Hela Arken är snabbt på fötter och skjuter mot besten, men inget verkar bita. Rollpersonerna använder sprit för att göra Molotovcocktails som de kastar på Skövlaren. Dess päls fattar eld och den flyr i vild panik genom försvarsverket på andra sidan Arken. Extra vakter sätts ut denna natt vid de två hålen i muren. Nästa dag lagas hålen med nya skrotbilar och annat.
Senare under natten ser Danko (zonstrykare) en person klättra över försvarsverket och in i Arken. Inkräktaren tar sig till krubbförrådet och försöker ta sig in. Sven Svedja (zonstrykare) lyckas smyga sig på personen och kastar sig på varelsen som faller omkull. Sven håller inkräktaren på marken tills de andra anländer inom kort. Det visar sig vara en muterad varghona som heter Kallisto från en djurark inte långt här ifrån som kommit för att stjäla mat. Rollpersonerna förhör henne för att ta reda på så mycket som möjligt om den andra arken. På morgonen efter tas fången till vaktchefen och bossarna. Efter fler förhör bestäms att rollpersonerna ska åka till den andra arken med en krubbtransport med 20 krubbransoner som gåva. Det gäller att ta reda på om den andra arken utgör ett hot mot vår ark. Kanske kan de bli våra allierade?

Noll invånare dör i Arken denna spelomgång.

Krubb: 24
Kultur: 8
Teknologi: 29
Försvar: 12
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:36

Vi spelar "Djurtornen" från grundboxen.

Rollpersonerna tar med sig Kallisto (som nu blivit deras vän) och 20 krubbransoner i skåpbilen för att bege sig till djurarken. Förare till zonkärran är Danko (zonstrykare). På vägen letar de igenom några zonsektorer då de ej har sprit till forntidskärran så det räcker hela vägen. De hittar lite patroner, skrot och artefakten "Skateboard" (kultur T6, teknologi 1).
När de befinner sig på en forntidsväg så hindrar en gigantisk ekoxe deras väg. Den är arg och anfaller deras fordon som den vill välta. Rollpersonerna försöker fly med bilen, men ekoxen lyckas få grepp om den med sina käkar, men den lyckas inte välta den. Spelarna försöker fly igen och lyckas komma undan med en intakt bil och fortsätter mot sitt mål. I en forntidsruin lyckas de hitta artefakten "Kikare".
Väl framme vid de tre djurtornen spejar de för att få sig en bild av läget innan de tar sig till linbanan. Väl där kallar Kallisto ner kabinen till dem. De lastar in de 20 krubbransonerna och åker upp till det mellersta tornet. Där möter två gorillavakter dem och tar med spelarna till tronsalen där Tesla (muterad schimpans) är. De överräcker gåvan och Tesla vill att de berättar allt om deras ark. Lemmy (muterad kamelont) säger att de inte bör lita på människorna utan döda dem, för att sedan anfalla deras ark och sno deras krubb mm. Tesla vill dock inte detta och då blir Lemmy arg. Errol (muterad björn) ryter då till och visar sina tänder, då blir Lemmy tyst. Rollpersonerna visas runt i de tre tornen och Tesla visar stor gästfrihet. I en bur finns en schimpans som betett sig illa och ska nu dömas. Efter ett snurr på Lyckohjulet blir straffet "Storalfa" och djurmutanterna bildar en ring på kultplatsen. En strid på liv och död utan vapen genomförs mellan schimpansen och Tesla. Tesla vinner genom att använda sitt laseröga.
När kvällen kommer tilldelas spelarna ett rum där de kan sova. De bygger en snubbeltråd med konservburkar med småsten i för att varna om någon kommer in. När alla sover smyger två reptillönnmördare med knivar in för att döda spelarna. De utlöser fällan och rollpersonerna är snabbt på fötter. De lyckas bekämpa ödlorna och det är Danko (zonstrykare) och Sven Svedja zonstrykare) som utdelar de dödande attackerna. Spelarna förstår att det är Lemmy som skickat mördarna och inte Tesla.
Nästa dag när djurmutanterna och spelarna äter frukost i kantinen i hunddjurens torn anfaller maskinvarelserna. Tre drönare skjuter med sina lasrar medan tio spindellika maskinvarelser klättrar uppför väggarna på tornen. Björnen med eldkastaren i det mellersta tornet lyckas till sluta ta ner alla de tre drönarrobotarna. Djurmutanterna och spelarna kastar sten och andra föremål på spindelrobotarna, men tre av dem lyckas ta sig ända till toppen och anfaller dem. Snart är även de tre dödade. Tesla undrar om inte rollpersonerna kan fråga om deras ark kan hjälpa djurmutanterna att bekämpa maskinvarelserna. Spelarna lovar att återvända till sin ark och fråga. De återvänder och kallar till möte där de berättar allt som hänt. Det bestäms att endast rollpersonerna ska återvända och hjälpa djurmutanterna att undanröja hotet från maskinvarelserna.
Med skrot från sin färd går spelarna till en skrotskalle som lyckas bygga en skrotkanon som placeras på "Vårdcentralens" tak.

Dödstalet för Arken denna spelomgång blir 4.

Krubb: 24
Kultur: 13
Teknologi: 30
Försvar: 12

Artefakter i Gryningsvalvet: Mountainbike (Teknologi +T6), Signalpistol (Teknologi +T6), Hockeyhjälm (Teknologi +1), Katana (Kultur +T6), Kassetradio (Teknologi +T6, Kultur +T6, Megaplot), Konstverk (Kultur +T6), Skateboard (Kultur T6, Teknologi 1)
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:38

Vi spelar "Himmelshjulet" från grundboxen.

Arkens befolkning bygger färdigt "verkstad" och börjar bygga en "destillator" för att få bränsle till zonkärran. Zippo (skrotskalle) sågar ett runt hål i skåpbilens tak och bygger en eldkastare där som kan skjuta i alla riktningar. Han slår dessutom så bra att vapenskadan ökar med 1. Han använder också en del skrot som rollpersonerna släpat till Arken och bygger på mer pansar på forntidskärran. Den ökar från 3 till 6, samt höjer prylbonus med 1.
Spelarna fyller på sina krubb och vattenförråd innan de tar fordonet mot djurtornen. Förare är Danko (zonstrykare). Färden går längs forntidsvägarna som nästan är helt igenväxta av trädens grenar. Väl framme berättar de för Tesla att deras ark endast kunde undvara spelarna för att undersöka hotet från maskinvarelserna. Tesla skickar med dem fyra krigare från djurarken. Det är Oppenheimer (muterad gorilla), Dread (muterad gorilla), Bogart (muterad björn) och Zacky (muterad björn). Alla får inte plats i zonåket utan de fyra djurmutanterna går bredvid bilen som kör i sakta mak. Expeditionen ger sig av och beger sig in i zonsektor 18Q på väg mot den ungefärliga plats där stjärnfallet landade. Zonsektorn består av överbeväxta forntidsruiner i form av villakvarter. I en av ruinerna hittar de artefakten "motorsåg". När de fortsätter leta råkar sällskapet ut för en elektrisk storm som får håret på deras kroppar att resa sig. Nogga får så mycket stress att han blir bruten. Vikton vårdar honom så att han får tillbaka 1 stress. Nogga dricker vatten för att få ner stressen ytterligare. När de söker vidare hittar de lite patroner och skrot.
Spelarna tar sig vidare till zonsektor 19Q som också består av ruiner nästan helt försvunna i grönskan. Danko lyckas hitta artefakten "solglasögon". När de befinner sig på en gata med villaruiner upptäcker de två gigantiska hönor och en gigantisk tupp stora som T Rex som letar föda. Deras huvuden är högt över villaruinerna och snart har de letat reda på en raggbest som snabbt slits i stycken av deras vassa näbbar. Strid utbryter om maten och i tumulten trampas flera ruiner sönder av odjuren. Expeditionen smyger tyst därifrån med de sju patronerna och skrotet de hittat.
Sällskapet fortsätter in i zonsektor 20Q som består av skog. De kommer fram till en stor glänta i skogen med midjehögt gräs som vajar i vinden. I gläntan står elva stycken rostiga forntidsmanicker. De har rostiga band istället för hjul och uppepå sitter ett torn med en kanon. Med kikaren ser Danko att de finns två automatkarbiner på de två i mitten av gläntan. Om de fungerar eller ej går inte att avgöra på detta avstånd. De letar efter faror men hittar inget speciellt fast det hela verkar vara en fälla tycker spelarna. Danko spejar in i gläntan med sin kikare och upptäcker flera kadaver och skelett efter zonvarelser i det höga gräset. Gräset rör sig dessutom i vinden trots att det är vindstilla. Spelarna lyckas inte lista ut vad detta är för något. De bestämmer att en person ska sakta och försiktigt ta sig in i gläntan mot den närmsta pansarvagnen. Gorillan Oppenheimer drar det kortaste strået. Han smyger ut i det höga gräset och när han kommit cirka två meter börjar gräset linda sig runt hans ben och greppa fast i honom. Det svider om benen och han vrålar av smärta, men lyckas inte ta sig loss. Sven Svedja sköter eldkastaren på bilens tak och tänker bränna gräset, men eldkastaren krånglar och fungerar inte. Mer gräs lindar sig om Oppenheimers ben som är alldeles röda och frätskadade. Gorillan lyckas inte ta sig loss. Danko rusar upp från förarsätet och sliter eldkastaren ur Sven Svedjas händer. Han sprutar eld på gräset så det brinner upp fram till gorillan och nu lyckas apan ta sig loss trots sina skador och tar sig raskt till skogsbrynet. Det var riktigt nära att de förlorade en expeditionsmedlem. Vikton vårdar gorillan så han får bort 1 skada. Rollpersonerna förstår sig inte riktigt på platsen och väljer att strunta i de två automatkarbinerna som de ändå inte vet om de fungerar eller ej. Expeditionen fortsätter in i zonsektor 21Q som består av skog. Danko hittar artefakten "serietidning". En bit in ser de ett grönt ljussken mellan trädstammarna (ett spöksken). De spejar på skenet och försöker ta reda på vad det är för något. Gorillan Oppenheimer väljer att gå fram till skenet för att undersöka det närmare, men då backar det iväg. Han tror skenet är intelligent och försöker tala med det, men får ingen kontakt. Spelarna försöker även med mutationen telepati, men lyckas inte få kontakt och de lämnar platsen. Längre in hittar de en forntidsmanick som en gång haft stora hjul. Bakom hytten ligger några ruttna stockar i vad som liknar skeppsspant i stål. Bakom hytten finns också en kran med gripklor som håller om en av stockarna. I manickens bränsletank hittar de fyra doser till bilen. De slår läger vid manicken där de äter och dricker. De sover i bilen och under forntidsmanicken. Inget speciellt händer under natten även om de hör zongastar långt borta.
Dagen efter tar de sig in i zonsektor 22Q som också består av skog. De hittar artefakten "strålkastare", men inget batteri. Zippo (skrotskalle) monterar strålkastaren på en ställning på zonkärrans tak och kopplar den till bilens batteri. Nu kan de använda strålkastaren till att lysa upp zonmörkret i alla riktningar runt bilen. De träffar på en muterad älg som är på jakt med sitt skrotgevär. Hans namn är Einar och är lite irriterad över att spelarna stör honom i hans jakt. Vikton (som fått artefakten "solglasögon") manipulerar älgen och slår bra på tärningarna. Einar blir deras vän och han går med på att följa med dem för att undersöka maskinvarelserna. Einar berättar att de hatar djurmutanter, men verkar vara vänligare mot människor. Efter en kortare färd finner de en maskinvarelse som blivit sönderslagen av något zonmonster. Rollpersonerna väljer att ta med sig delarna för att lämna in i Gryningsvalvet. Kanske kan det ge ny kunskap till Arken?
Färden fortsätter sedan in i zonsektor 23Q som består av skog. Genom zonsmoggen ser de Himmelshjulet. De tar sig närmare och spejar för att förstå sig på platsen. De slår riktigt högt och förstår att det är något slags flygande fordon som kraschat här och människorna har dött. Robotarna försöker laga fordonet samt säkra området och skydda platsen. Spelarna bestämmer att de ska lämna sin bil och djurmutanterna för att själva ta kontakt med maskinvarelserna. Om de blir tillfångatagna kan djurmutanterna frita dem. När de går fram mot Himmelshjulet så upptäcks de av en drönarrobot som filmar dem och tyst slår larm. Två väktarrobotar skyndar dit och beordrar dem att stå stilla med händerna i luften. Rollpersonerna lyder och snart kommer Katinka RPS236 som är vänligt inställd mot dem. Hon tar fram ett IQ-test på en skärm för att avgöra om de verkligen är människor och de klarar testet. Då bjuder Katinka in dem till Himmelshjulet och ger dem en rundtur. I medlabbet finns en död muterad hund som Katinka undersöker. Hon berättar att hon tror de muterade djuren är lika intelligenta som människorna och därför ska jämställas med dem. Rollpersonerna berättar att hon har rätt. I nödförrådet finns 43 ransoner mat och 11 ransoner rent vatten (senare tar spelarna med sig detta i zonkärran). Katinka visar dem verkstaden för att sedan fortsätta till säkehetscentralen där Edmond NPZ306 finns. Han är mycket avigt inställd till rollpersonerna och ger Katinka order om att slänga ut dem ur Hugin-457 (Himmnelshjulet) eller att döda dem här på fläcken. Då hörs en massa liv och rörelse utanför Himmelshjulet. Skott avlossas. Rollpersonerna och Katinka skyndar till ett fönster och ser då att det är djurmutanterna under ledning av Tesla som anfaller robotarna. Expeditionen skulle bara hålla robotarna upptagna för att det ska vara lättare för djurmutanterna att anfalla, men det visste inte rollpersonerna. Ett stort slag utkämpas utanför med stora förluster på båda sidor. Efter mycket om och men lägger sig stridigheterna och då är Edmond NPZ306, Arkimedes, Lemmy och Melvill döda. Kvar i livet (förutom rollpersonerna och Katinka) är Tesla, Errol, 15 apor, 10 björnar, 12 hundar, 3 reptiler, 1 drönarrobot, 1 väktarrobot, 3 servicerobotar och den muterade älgen Einar. Både robotar och djurmutanter är förvirrade och vet inte riktig vad de ska ta sig för nu när de är så få. Rollpersonerna föreslår att de kan flytta till deras ark. Tesla går med på detta och snart är även robotarna övertygade. De kan vara ett bra tillskott till Arkens försvar. Spelarna letar igenom Himmelshjulet och finner artefakterna "smärtstillande tabletter" (5 st), "batteri", "skiftnyckel" (som de ger till Zippo), "zonkarta" (som de ger till Danko), "hagelgevär", "signalpistol" och en "skyddsdräkt". De får också tag på 4 patroner, 43 matransoner och 11 vattenransoner. Bland de döda kropparna från fältslaget hittar spelarna Arkimedes automatkarbin som de lägger beslag på.
Hela följet beger sig sedan mot Arken. På vägen hämtar de matransoner, vattenransoner och eldkastaren från djurtornen. Väl i Arken har bossarna rådslag om de ska ta emot alla dessa varelser, men till slut kommer de fram till att de nya tillför Arken mycket och de får stanna. Rollpersonerna lämnar också in delar från döda maskinvarelser till Gryningsvalvet och detta ger Arken +2T6 i teknologi. Eldkastaren från djurtornen placeras på "Konsums" tak som försvar för Arken.
Dödstalet för Arken blir 4, men 47 varelser flyttar in. Invånarantalet i Arken blir därför 131 själar.

Krubb: 24
Kultur: 18
Teknologi: 51
Försvar: 13

Artefakter i Gryningsvalvet: Mountainbike (Teknologi +T6), Signalpistol (Teknologi +T6), Hockeyhjälm (Teknologi +1), Katana (Kultur +T6), Kassetradio (Teknologi +T6, Kultur +T6, Megaplot), Konstverk (Kultur +T6), Skateboard (Kultur T6, Teknologi 1), Delar av maskinvarelser (Teknologi +2T6), Serietidning (Kultur +T6), Hagelgevär (Teknologi +T6, Försvar +1)
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Rödebyarken (spoilers)

Sun 11 Jun 2023, 09:39

Vi spelar zonsektor "Kaninriket Zontäppa" från zonkompendium 4: Dö, köttätare dö!

Arken bygger vidare på "Destillatorn" men lyckas bara få ihop 1 arbetspoäng trots alla tärningar. Så den blir inte färdigbyggd nu heller.

Två av Arkens medlemmar gav sig ut i zonen (i zonsektor 16J) igår och har ännu inte kommit tillbaka. Rollpersonerna erbjuder sig att ta zonkärran och leta efter dem. De kör på en forntidsväg genom gamla villakvarterruiner när de kommer fram till en järnväg. De svänger av åt vänster och kommer in i ett område där det troligen har varit en järnvägsstation i forntiden. Längre fram ser de att ett av sidospåren försvinner in i en kulle som tunnel. Danko spejar mot tunneln med sin kikare, men ser inget speciellt. De parkerar forntidskärran. Spelarna bestämmer att Danko ensam ska smyga närmare järnvägstunneln för att se om han kan upptäcka något. När zonstrykare smyger bland buskarna trampar han på en mina, men får mirakulöst bara 1 styrka i skada. Danko beger sig tillbaka till de övriga spelarna. Spelarna bestämmer att gruppen ska smyga i en vid båge så de kommer över järnvägstunneln. Danko smyger först i ledet och efter en stund trampar även han på en mina. Han blir bruten, men de övriga klarar sig utan skador. Då kastas en handgranat in i gruppen och flera medlemmar tar skada. Plötsligt är de omringade av en stor grupp rubbitar som riktar sina kadunder mot dem. Spelarna får order att släppa sina vapen och räcka upp händerna. Karaktärerna har inget val utan att lyda. Fångarna blir bakbundna och alla ägodelar tas från dem. De leds in i järnvägstunneln till en Y-korsning med två tågvagnar. de leds in i en rubbitgång åt höger och kommer in i en grävd totyrkammare och fortsätter till en korridor på andra sidan. Där finns flera fångceller på båda sidorna med bastanta trädörrar. Fångarna låses in i var sin cell. Snart hör de hur någon förhörs i tortyrkammaren. Efter ett tag hämtas fångarna och leds tillbaka till Y-korsningen. Där är nu mängder med rubbitar samlade. Fångvaktarna tvingar dem att titta mot en stor koppargryta med en trappa bredvid. Rubbitarna börjar skandera -"Död åt köttätarna!". Snart tar vakterna fram två fångar som är bundna till händer och fötter. Det är de två försvunna medlemmarna från Arken. De bärs uppför trappan och kastas i det kokande vattnet i grytan. De får båda en mycket plågsam död. När det hela är över tas rollpersonerna tillbaka till sina celler.

Sven Svedja använder mutationen syraspott på låset i dörren och förstör det. Han kikar försiktigt ut, men hör hur det kommer rubbitar och stänger igen. Det är 4 rubbitkrigare och tortyrmästaren som hämtar Nogga till förhörsrummet. Där börjar de "vattna" Nogga och förhöra honom. Han blir snart bruten och berättar allt om Arken och var den ligger mm. Under tiden smyger Sven Svedja ut ur sin cell och använder syraspott på låset till en cell och öppnar sedan försiktigt dörren. Det är Vikton som sitter inspärrad här. Då upptäcker vakten vid korridoren dem och de båda sätts i nya celler. Vakterna lämnar nu tillbaka Nogga till sin cell och hämtar istället Zippo som de "vattnar". Han blir inte bruten utan spelar bruten och manipulerar förhörsledaren att tro att han är bruten. Zippo berättar att Arken ligger på en helt annan plats och att den nu är väldigt dåligt försvarad eftersom många är ute på en stor zonexpedition. Ska rubbitarna anfalla så ska de göra det nu när Arken är svag. Zippo vill att så många rubbitar som möjligt ska ge sig av så att det blir lättare att rymma. De fyra vakterna och förhörsledaren tar Zippo till sin cell och ger sig sedan av. Zippo hoppas att de gått på hans bluff.

Sven Svedja syraspottar upp låset på den nya cellen. Vikton använder mutationen "telepati" för att åstakomma en mental kortslutning med 3 MP på den ena vakten i ena änden av korridoren. Han får två snedtädningstärningar och får samma skada som offret. Vikton blir bruten precis som vakten. Vakten i den andra änden av korridoren springer fram för att hjälpa sin kamrat som ramlade ihop. Sven Svedja smyger ut i korridoren och syraspottar ett cellås. Det är Zippos cell. Sven smyger sedan in i totyrkammaren (som är tom på rubbitar) och hämtar några av deras vapen. Sven skjuter vakten med pilbåge och gör 1 i skada. Rubbiten rusar fram med sitt slagträ med spikar. Zippo hotar med automatkabinen och manipulerar (han vill inte skjuta ifall ljudet lockar till sig fler rubbitar). Vakten blir rädd för de båda och deras vapen, så han släpper sitt vapen och räcker upp händerna i luften. Sven Svedja rusar då fram och avslutar rubbitens liv med skrotkniven. Sven söker igenom de båda vakterna och hittar sju patroner. Snart har de öppnat de andra cellerna och vårdar Vikton så han inte är bruten. Vikton vårdar sedan Nogga och Danko så de inte är brutna längre. Danko smyger och hämtar resten av deras vapen och utrustning.

Spelarna tycker det är för farligt att ta sig ut genom järnvägstunneln med alla rubbitvakter. Istället väljer de att fortsätta i korridoren med cellerna åt andra hållet för att se om de kan komma ut där. När gången öppnar upp sig i en stor grävd jordkula smyger Danko sig ensam in där för att kolla läget. Men när han smyger in i logementet misslyckas han och alla 6 rubbitarna som sover där vaknar och sträcker sig efter sina kadunder. Det utbryter en väldig strid. Snart är Sven Svedja, Zippo, Vikton, och Nogga brutna av de skickliga rubbitkrigarnas kadunder och endast en rubbit är bruten. Danko flyr då tillbaka till korridoren med cellerna och in i totyrkammaren i hopp om att kunna hämta hjälp från Arken. I tortyrkammaren kommer tio rubbitkrigare som hört striden springande. Danko släpper sina vapen och räcker upp händerna. Snart är alla tillbaka i sina celler och de trasiga låsen är utbytta mot nya. En av vakterna säger att imorgon blir det hämndkokargrytan för er, samt att rubbitarna nu funnit deras zonkärra som nu står i järnvägstunneln precis vid mynningen. På natten sover de och på morgonen äter de lite rötter som växer in i cellerna samt dricker vatten som sipprar in, så de inte längre är brutna.

Sven Svedja använder syraspott för att öppna sin cell och smyger sedan och gör sedan likadant på Noggas cell. När Sven öppnar celldörren upptäcker vakten dem då dörren gnisslar. Nogga använder 3 MP på mutationen "eldsprut" och vakten är bruten, men Nogga får snedtändning och mutationen övertänds så han får tillbaka sina MP och får använda mutationen igen på den andra vakten i andra änden av korridoren. Den vakten blir också bruten. De två lyckas hämta deras vapen och utrustning i den tomma tortyrkammaren. Sven Svedjas MP är slut så han kan inte använda syraspott för att få upp fler celldörrar. Men Nogga lyckas bryta upp dörrarna med sin yxa. Rollpersonerna smyger sig genom tortyrkammaren och fram till öppningen mot Y-korsningen i järnvägstunneln. De spejar ut för att kolla läget. Det står en rubbitvakt vid brunnen och en vid hämndkokargrytan. Det står två vakter vid löphjulet där en muterad råtta (rubbitarnas fånge)springer för att generatorn ska ge ström. Vid tågtunnrlmynningen står deras fornåk tillsammans med 6 rubbitkrigare. Vikton använder 3 MP på telepati för att bryta ner vakten vid brunnen. Vikton gör samma sak med vakten vid hämndkokargrytan. Vikton får en snedtändning och får samma skada som sitt offer och är bruten. Sven Svedja vårdar Vikton och han är inte längre bruten. Danko smyger fram till vakten vid brunnen för att ta hans kadunder, men han misslyckas. De två vakterna vid löphjulet vänder sig om då de hör ett ljud från Dankos misslyckande. Danko är dock redan bakom krigskabinetttågvagnen. Den ena vakten bestämmer sig för att kolla vad det var som lät medan den andre stannar och vaktar den muterade råttan. Med sitt kadunder redo går rubbiten sakta mot brunnen för att kunna kika bakom tågvagnen. Sven Svedja smyger sakta fram mot vaktens rygg med dragen skrotkniv för att lyckas skära halsen av honom. Spelarna har nu två rubbitkadunder. Den ena ges till Sven Svedja och den andra tar Nogga.

Danko skjuter en pil med sin båge i vakten vid löphjulet som tar 1 i skada. Samtidigt har Sven Svedja smygit fram med sin skrotkniv, men han misslyckas. Vakten vänder sig om samtidigt som han träffas av pilen och riktar sin kadunder för att skjuta mot Sven. Den muterade råttan har uppfattat alla de olika händelserna och har varit beredd på att utnyttja situationen för att försöka fly från sina plågoandar. När pilen träffar är han snabbt ute ur löphjulet och hoppar på vakten bakifrån så båda faller omkull i en brottningsmatch. Kadundret går av men missar Sven. Ljudet får 5 av de 6 vakterna från tunnelöppningen att rusa mot löphjulet med dragna vapen. Då utnyttjar Danko och Sven Svedja situationen och smyger till zonkärran och in i den. Danko ställer sig vid eldkastaren vid hålet i taket medan Sven Svedja sätter sig bakom ratten. Vakterna avrättar den muterade råttan med ett skott. Danko sprutar eld på den sista vakten vid ingången så han dör. Sven kör bilen så den skyddar ingången till tortyrkammaren medan Danko sprutar med eldkastaren mot de 6 rubbitarna som alla grillas till döds. De övriga spelarna tar sig samtidigt in i fordonet och sedan flyr de med bilen ut ur tunneln innan fler rubbitar kommer när de hört striden. När de kommit ut och kör därifrån skjuter rubbitarna efter dem från sina skyttevärn. De lyckas träffa Danko som står upp genom hålet i taket vid eldkastaren. Han blir bruten och de andra drar snabbt ner honom i bilen. Rollpersonerna ska nog vara väldigt glada att de kom levande från rubbitarna. Kanske återvänder de med ett större antal invånare från Arken?

Dödstal: 0 (fast två dog i hämndkokargrytan)

Invånarantal i Arken: 129

Krubb: 24
Kultur: 18
Teknologi: 51
Försvar: 13

Artefakter i Gryningsvalvet: Mountainbike (Teknologi +T6), Signalpistol (Teknologi +T6), Hockeyhjälm (Teknologi +1), Katana (Kultur +T6), Kassetradio (Teknologi +T6, Kultur +T6, Megaplot), Konstverk (Kultur +T6), Skateboard (Kultur T6, Teknologi 1), Delar av maskinvarelser (Teknologi +2T6), Serietidning (Kultur +T6), Hagelgevär (Teknologi +T6, Försvar +1)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest