Sun 11 Jun 2023, 09:38
Vi spelar "Himmelshjulet" från grundboxen.
Arkens befolkning bygger färdigt "verkstad" och börjar bygga en "destillator" för att få bränsle till zonkärran. Zippo (skrotskalle) sågar ett runt hål i skåpbilens tak och bygger en eldkastare där som kan skjuta i alla riktningar. Han slår dessutom så bra att vapenskadan ökar med 1. Han använder också en del skrot som rollpersonerna släpat till Arken och bygger på mer pansar på forntidskärran. Den ökar från 3 till 6, samt höjer prylbonus med 1.
Spelarna fyller på sina krubb och vattenförråd innan de tar fordonet mot djurtornen. Förare är Danko (zonstrykare). Färden går längs forntidsvägarna som nästan är helt igenväxta av trädens grenar. Väl framme berättar de för Tesla att deras ark endast kunde undvara spelarna för att undersöka hotet från maskinvarelserna. Tesla skickar med dem fyra krigare från djurarken. Det är Oppenheimer (muterad gorilla), Dread (muterad gorilla), Bogart (muterad björn) och Zacky (muterad björn). Alla får inte plats i zonåket utan de fyra djurmutanterna går bredvid bilen som kör i sakta mak. Expeditionen ger sig av och beger sig in i zonsektor 18Q på väg mot den ungefärliga plats där stjärnfallet landade. Zonsektorn består av överbeväxta forntidsruiner i form av villakvarter. I en av ruinerna hittar de artefakten "motorsåg". När de fortsätter leta råkar sällskapet ut för en elektrisk storm som får håret på deras kroppar att resa sig. Nogga får så mycket stress att han blir bruten. Vikton vårdar honom så att han får tillbaka 1 stress. Nogga dricker vatten för att få ner stressen ytterligare. När de söker vidare hittar de lite patroner och skrot.
Spelarna tar sig vidare till zonsektor 19Q som också består av ruiner nästan helt försvunna i grönskan. Danko lyckas hitta artefakten "solglasögon". När de befinner sig på en gata med villaruiner upptäcker de två gigantiska hönor och en gigantisk tupp stora som T Rex som letar föda. Deras huvuden är högt över villaruinerna och snart har de letat reda på en raggbest som snabbt slits i stycken av deras vassa näbbar. Strid utbryter om maten och i tumulten trampas flera ruiner sönder av odjuren. Expeditionen smyger tyst därifrån med de sju patronerna och skrotet de hittat.
Sällskapet fortsätter in i zonsektor 20Q som består av skog. De kommer fram till en stor glänta i skogen med midjehögt gräs som vajar i vinden. I gläntan står elva stycken rostiga forntidsmanicker. De har rostiga band istället för hjul och uppepå sitter ett torn med en kanon. Med kikaren ser Danko att de finns två automatkarbiner på de två i mitten av gläntan. Om de fungerar eller ej går inte att avgöra på detta avstånd. De letar efter faror men hittar inget speciellt fast det hela verkar vara en fälla tycker spelarna. Danko spejar in i gläntan med sin kikare och upptäcker flera kadaver och skelett efter zonvarelser i det höga gräset. Gräset rör sig dessutom i vinden trots att det är vindstilla. Spelarna lyckas inte lista ut vad detta är för något. De bestämmer att en person ska sakta och försiktigt ta sig in i gläntan mot den närmsta pansarvagnen. Gorillan Oppenheimer drar det kortaste strået. Han smyger ut i det höga gräset och när han kommit cirka två meter börjar gräset linda sig runt hans ben och greppa fast i honom. Det svider om benen och han vrålar av smärta, men lyckas inte ta sig loss. Sven Svedja sköter eldkastaren på bilens tak och tänker bränna gräset, men eldkastaren krånglar och fungerar inte. Mer gräs lindar sig om Oppenheimers ben som är alldeles röda och frätskadade. Gorillan lyckas inte ta sig loss. Danko rusar upp från förarsätet och sliter eldkastaren ur Sven Svedjas händer. Han sprutar eld på gräset så det brinner upp fram till gorillan och nu lyckas apan ta sig loss trots sina skador och tar sig raskt till skogsbrynet. Det var riktigt nära att de förlorade en expeditionsmedlem. Vikton vårdar gorillan så han får bort 1 skada. Rollpersonerna förstår sig inte riktigt på platsen och väljer att strunta i de två automatkarbinerna som de ändå inte vet om de fungerar eller ej. Expeditionen fortsätter in i zonsektor 21Q som består av skog. Danko hittar artefakten "serietidning". En bit in ser de ett grönt ljussken mellan trädstammarna (ett spöksken). De spejar på skenet och försöker ta reda på vad det är för något. Gorillan Oppenheimer väljer att gå fram till skenet för att undersöka det närmare, men då backar det iväg. Han tror skenet är intelligent och försöker tala med det, men får ingen kontakt. Spelarna försöker även med mutationen telepati, men lyckas inte få kontakt och de lämnar platsen. Längre in hittar de en forntidsmanick som en gång haft stora hjul. Bakom hytten ligger några ruttna stockar i vad som liknar skeppsspant i stål. Bakom hytten finns också en kran med gripklor som håller om en av stockarna. I manickens bränsletank hittar de fyra doser till bilen. De slår läger vid manicken där de äter och dricker. De sover i bilen och under forntidsmanicken. Inget speciellt händer under natten även om de hör zongastar långt borta.
Dagen efter tar de sig in i zonsektor 22Q som också består av skog. De hittar artefakten "strålkastare", men inget batteri. Zippo (skrotskalle) monterar strålkastaren på en ställning på zonkärrans tak och kopplar den till bilens batteri. Nu kan de använda strålkastaren till att lysa upp zonmörkret i alla riktningar runt bilen. De träffar på en muterad älg som är på jakt med sitt skrotgevär. Hans namn är Einar och är lite irriterad över att spelarna stör honom i hans jakt. Vikton (som fått artefakten "solglasögon") manipulerar älgen och slår bra på tärningarna. Einar blir deras vän och han går med på att följa med dem för att undersöka maskinvarelserna. Einar berättar att de hatar djurmutanter, men verkar vara vänligare mot människor. Efter en kortare färd finner de en maskinvarelse som blivit sönderslagen av något zonmonster. Rollpersonerna väljer att ta med sig delarna för att lämna in i Gryningsvalvet. Kanske kan det ge ny kunskap till Arken?
Färden fortsätter sedan in i zonsektor 23Q som består av skog. Genom zonsmoggen ser de Himmelshjulet. De tar sig närmare och spejar för att förstå sig på platsen. De slår riktigt högt och förstår att det är något slags flygande fordon som kraschat här och människorna har dött. Robotarna försöker laga fordonet samt säkra området och skydda platsen. Spelarna bestämmer att de ska lämna sin bil och djurmutanterna för att själva ta kontakt med maskinvarelserna. Om de blir tillfångatagna kan djurmutanterna frita dem. När de går fram mot Himmelshjulet så upptäcks de av en drönarrobot som filmar dem och tyst slår larm. Två väktarrobotar skyndar dit och beordrar dem att stå stilla med händerna i luften. Rollpersonerna lyder och snart kommer Katinka RPS236 som är vänligt inställd mot dem. Hon tar fram ett IQ-test på en skärm för att avgöra om de verkligen är människor och de klarar testet. Då bjuder Katinka in dem till Himmelshjulet och ger dem en rundtur. I medlabbet finns en död muterad hund som Katinka undersöker. Hon berättar att hon tror de muterade djuren är lika intelligenta som människorna och därför ska jämställas med dem. Rollpersonerna berättar att hon har rätt. I nödförrådet finns 43 ransoner mat och 11 ransoner rent vatten (senare tar spelarna med sig detta i zonkärran). Katinka visar dem verkstaden för att sedan fortsätta till säkehetscentralen där Edmond NPZ306 finns. Han är mycket avigt inställd till rollpersonerna och ger Katinka order om att slänga ut dem ur Hugin-457 (Himmnelshjulet) eller att döda dem här på fläcken. Då hörs en massa liv och rörelse utanför Himmelshjulet. Skott avlossas. Rollpersonerna och Katinka skyndar till ett fönster och ser då att det är djurmutanterna under ledning av Tesla som anfaller robotarna. Expeditionen skulle bara hålla robotarna upptagna för att det ska vara lättare för djurmutanterna att anfalla, men det visste inte rollpersonerna. Ett stort slag utkämpas utanför med stora förluster på båda sidor. Efter mycket om och men lägger sig stridigheterna och då är Edmond NPZ306, Arkimedes, Lemmy och Melvill döda. Kvar i livet (förutom rollpersonerna och Katinka) är Tesla, Errol, 15 apor, 10 björnar, 12 hundar, 3 reptiler, 1 drönarrobot, 1 väktarrobot, 3 servicerobotar och den muterade älgen Einar. Både robotar och djurmutanter är förvirrade och vet inte riktig vad de ska ta sig för nu när de är så få. Rollpersonerna föreslår att de kan flytta till deras ark. Tesla går med på detta och snart är även robotarna övertygade. De kan vara ett bra tillskott till Arkens försvar. Spelarna letar igenom Himmelshjulet och finner artefakterna "smärtstillande tabletter" (5 st), "batteri", "skiftnyckel" (som de ger till Zippo), "zonkarta" (som de ger till Danko), "hagelgevär", "signalpistol" och en "skyddsdräkt". De får också tag på 4 patroner, 43 matransoner och 11 vattenransoner. Bland de döda kropparna från fältslaget hittar spelarna Arkimedes automatkarbin som de lägger beslag på.
Hela följet beger sig sedan mot Arken. På vägen hämtar de matransoner, vattenransoner och eldkastaren från djurtornen. Väl i Arken har bossarna rådslag om de ska ta emot alla dessa varelser, men till slut kommer de fram till att de nya tillför Arken mycket och de får stanna. Rollpersonerna lämnar också in delar från döda maskinvarelser till Gryningsvalvet och detta ger Arken +2T6 i teknologi. Eldkastaren från djurtornen placeras på "Konsums" tak som försvar för Arken.
Dödstalet för Arken blir 4, men 47 varelser flyttar in. Invånarantalet i Arken blir därför 131 själar.
Krubb: 24
Kultur: 18
Teknologi: 51
Försvar: 13
Artefakter i Gryningsvalvet: Mountainbike (Teknologi +T6), Signalpistol (Teknologi +T6), Hockeyhjälm (Teknologi +1), Katana (Kultur +T6), Kassetradio (Teknologi +T6, Kultur +T6, Megaplot), Konstverk (Kultur +T6), Skateboard (Kultur T6, Teknologi 1), Delar av maskinvarelser (Teknologi +2T6), Serietidning (Kultur +T6), Hagelgevär (Teknologi +T6, Försvar +1)