Hej! har nu testat Morwhayle lite, dels med barnen (11 resp 7 år) och dels med ordinarie roll-/brädspelsgrupp (40+ år). Mycket njutbart! Återkommer kanske med mer fylligt omdöme senare, men nu bara en kort fråga/fundering. När mina spelare lyckades ställa till totalt kaos i blodsörplarnas näste förra veckan så noterade vi att (svagare) vapen/rustningar tenderade att användas i väldigt liten utsträckning.
Om vi har förstått det rätt så är det frivilligt att använda en resurs, så det blev det snabbt (när fienderna var skadade) så att t ex varulven föredrog att slå T10 kämpa + T8 tvivel hos fienden + T8 egen skada (spec varulv!) och därmed blev helt ointresserad av att använda T6 från sina klor (för att inte "i onödan" öka risken för komplikationer). Och på motsvarande sätt blev T6 läderrustning snabbt ointressant. Detta fenomen förstärktes ytterligare av att vi möjligen var lite väl frikostiga med att slänga in T8 för personlig egenskap också...
Så frågan är om ni har upplevt samma sak, och om det är en "bug" eller "feature" Det kan i och för sig definitivt ses som positivt att striden ändrar karaktär allteftersom deltagarna blir skadade/trötta/förtvivlade etc, men samtidigt är det lite tråkigt att ha förmågor/föremål som ytterst sällan används...
I övrigt var vi mycket förtjusta i tärningsmekaniken - både för strid och annat!