Thu 26 Dec 2013, 11:53
Hej!
I Morwhayle-spelet har du inte kroppspoäng eller liknande. Skada (och Tvivel) mäts på samma sätt som färdigheter och resurser - i ett tärningsvärde som T6, T8 osv. Detta tärningsvärde kan användas av dina fiender som en resurs mot dig. Den högsta Skada du kan ha är T12 - när du går över T12 blir du Besegrad (utslagen).
Skadan du tar av en attack är alltså valören (tex T10) på den av fiendens tärningar som visar det högsta resultatet (tex en sjua). Om du redan är skadad och tar skada igen ersätts den gamla skadan med den nya - om inte den nya skadan är lika med eller lägre än den gamla. I så fall ökar skadan ett steg (tex från T8 till T10).
Exempel: Ett stäpptroll (Kämpa T10, Dolk T8) anfaller Hjälten Alkuin (Kämpa T8, läderrustning T6). Stäpptrollet slår femma på T10:an och sjua på T8:an. Alkuin slå sexa på sin T8 och två på sin T6. Stäpptrollets T8 är alltså den vinnande tärningen. Attacken träffar och Alkuin tar Skada T8. (Båda sidor kan få rulla fler tärningar med hjälp av Egenskaper, men det bortser vi från i detta exempel.)
Hyfsat tydligt? Fråga annars! Grunden i systemet är lånad från ett amerikanskt system som kallas Cortex Plus, som dock är mer komplext. Fördelen med systemet är att du slipper all form av huvudräkning och att bokföringen blir minimal. Systemet gör det också enkelt och intuitivt att föra in element som påverkar ditt slag, exempelvis dina egenskaper, dina vapen, fiendens hinder och skada - alla element i berättelsen som påverkar slaget ger en tärning att slå.
Fria Ligan