Tojje
Topic Author
Posts: 2
Joined: Tue 26 Apr 2022, 09:40

Robotar och rustningar

Tue 26 Apr 2022, 10:38

I samband med att jag använder en hackad Frankenstein-variant av Mutant Hindenburg för att köra en typisk, neondränkt cyberpunkkampanj (där det så klart alltid regnar) i samma anda som Mutant 2089 så har en fråga från en spelare dykt upp, som jag inte riktigt lyckats gräva fram ett svar på. Vederbörande spelar en robot och undrade helt sonika om det går att slänga på vanliga rustningar på sin plåtniklas, som exempelvis ett Läderharnesk (eller Skinnpaj, som motsvarigheten här så klart heter)?
Har dammsugit Hindenburg-boken efter besked, och sedermera även Maskinarium, som inte heller tycks ta upp just det ämnet - även om det där visserligen går att höfta utefter huruvida roboten har ett människoformat chassi eller inte. Hindenburg har ju dock förenklat robotbyggandet och spikat deras naturliga skyddsvärde vid 3, men hänvisar till att andra talanger kan höja det, vilket är sant om man använder sig av Maskinariums sekundärfunktioner också.
Jag lutar spontant åt att säga nej, eftersom jag tids nog även tänker plundra Maskinarium på material och robotarna i så fall får lite fler utvecklingsmöjligheter, men hur är grundtanken kring det här om man betraktar Mutant Hindenburg i sitt vaniljutförande? Kan en robot dra på sig en rustning?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4465
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Robotar och rustningar

Tue 26 Apr 2022, 11:20

Det står inte så klart och tydligt i Hindenburg men man kan bara ha en rustning (och en hjälm) i mutant. Vad gäller robotar så kan de ha rustningar men bara en rustning gäller. Detta står o Maskinarium på sidan 99.
Även robotar kan använda rustning, men enbart det högsta skyddsvärdet räknas.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tojje
Topic Author
Posts: 2
Joined: Tue 26 Apr 2022, 09:40

Re: Robotar och rustningar

Tue 26 Apr 2022, 11:35

Aaaaah, stort tack, där var det! Jag behöver bli bättre på att läsa de där små inforutorna. Robotskrället fick gå igenom X antal äventyr utan sitt naturliga skyddsvärde i början bara för att vi missade inforutan om det i Hindenburg-boken också.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest