andersb80
Topic Author
Posts: 31
Joined: Mon 08 Jul 2013, 08:52

Tryckta äventyr - rörigt!?

Mon 08 Jul 2013, 08:57

Vi har inskaffat Coriolis regelbok till vår spelgrupp men jag har problem med att reda ut de tryckta äventyren. Vilka hör ihop? Vilka kommer få en fortsättning? Känns spretigt med flera del 1 äventyr utan fortsättning...

Tänker speciellt på dessa? (kanske missat någon?)

Mahanjis Väktare
Gränsrymden & Djachroum
Ghazalis sista färd
Ljusblommans Mörka Blad
Iskallt Inferno

Finns det någon ordning ni skulle rekommendera för dessa böcker? Gärna med Fenix material och äventyr på nätet inkluderat.

Tack på förhand för hjälpen! Tycker spelets sättning verkar grymt!
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: Tryckta äventyr - rörigt!?

Mon 08 Jul 2013, 13:27

Ghazalis sista färd är ett bra introäventyr, och det är helt fristående - än så länge, i alla fall. Det var tänkt att kunna leda in i den större äventyrssvit som järnringen aldrig publicerade.

Mahanjis väktare är i sig en liten kampanj, ett långt äventyr med ett par side-stories som går att utveckla till annat. Är också tänkt att få en uppföljare i sinom tid.

Iskallt inferno är också ett bra introäventyr, då det förutsätter att hjältarna inte äger ett skepp, men det går lätt att ordna så att de bara "tillfälligt" är strandade, till exempel på grund av dyra reparationer av sitt eget skepp eller dylikt. Det utspelar sig i Gränsrymden, eller rättare sagt precis bredvid, på Kua-systemets yttersta planet, Surha.

Ljusblommans Mörka Blad hör också till gränsrymden, utspelar sig större delen på Djachroum-stationen, och har precis fått en del 2, som spelades på Gothcon - fast dock inte finns att få tag på än för oss som inte var där, men den är i alla fall på väg.

Gränsrymden och Djachroum är en setting-bok, som innehåller massa äventyrsfrön men inga färdiga äventyr. Kan vara bra att ha om man har tänkt spela Iskallt Inferno, Ljusblomman och Sanningen om Stiftelsestation-18 ( som finns att ladda ner gratis här http://www.horisontensande.se/ )

Och slutligen är Sanningen om SS18 ett fristående äventyr i gränsrymden, som man lätt kan koppla ihop med andra äventyr om man så skulle vilja. Jag lät personligen antagonisten i SS-18 ha varit inblandad i händelserna som leder till Iskallt Inferno, eftersom båda handlar om bioskulptering till viss del, och det kändes naturligt att ha en "story hook" med redan från början.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Tryckta äventyr - rörigt!?

Mon 08 Jul 2013, 13:37

TILLÄGG: Jag och Nico skrev visst svar (typ) samtidigt :)

Hej och kul att ni spelar Coriolis!

Du har helt rätt, det är rörigt, mest för att det verkligen är en massa saker som startats men inte avslutats. För att sammanfatta:

* Gazalis sista färd är preludium till Ikonernas Nåd, som Järnringen hade tänkt skulle bli en "Undergångens Arvtagare"-lik kampanj till Coriolis. Den första delen ska heta Emissarien som försvann och kommer när de nya reglerna släpps.

* Iskallt inferno är helt fristående. Adam Palmqvist filade på en fri fortsättning som han ev skulle lägga ut på http://www.syndikatet.co i framtiden. Kolla i bloggen där!

* Mahanjis väktare skrevs av mig som frilansare till JFAB innan Fria Ligan fanns. En fortsättning finns i relativt storymässig färdighet, men massa saker har kommit före på, listan.

* Gränsrymden och Djachroum är bara en kampanjmodul till nämnda område.

* Ljusblommans mörka blad är första delen i sviten I Kandahs Skugga som ska bestå av tre fristående delar. Del två, den tredje kaptenen, spelades på GC i år, men de nya Beta-reglerna.

Nu har du iaf koll, även om det inte hjälper så mkt.

Skulle föreslå att ni antingen spelar runt en hel del i Gränsrymden och sen drar innåt i systemet och spelar MV. Gazalis skulle jag vänta med tills Emissarien kommit.

Alla våra Fenixgrejer är inklippta i GoD med lite extra material på kuppen. Sen finns Arams Ravin (av Järnringen i Fenix) på månen Jina med ett outgivet sceanrio där som just nu ligger i layoutkö (layoutat till 90%) - men verkar bli kvar i kö ett bra tag.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Tryckta äventyr - rörigt!?

Mon 08 Jul 2013, 13:43

...och har precis fått en del 2, som spelades på Gothcon - fast dock inte finns att få tag på än för oss som inte var där, men den är i alla fall på väg.
Med tanke på att allt står så jäkla stilla på Coriolis så är det bara att pm:a mig om du, el ni andra, vill ha den version vi spelade på GC. Den är dock till nya reglerna, men det är bara att konvertera (fritt) eller be om snabbstartsreglerna samtidigt.

Detsamma gäller Betan på del två till MV.

Vore dock tacksam för feedback på dem om ni gör det :)
Fria Ligan
 
andersb80
Topic Author
Posts: 31
Joined: Mon 08 Jul 2013, 08:52

Re: Tryckta äventyr - rörigt!?

Mon 08 Jul 2013, 14:21

Tack så mycker för det pedagogiska redogörandet! Nu är jag med på banan.
 
Love
Posts: 5
Joined: Tue 05 Jan 2021, 17:56

Återuppväcker gammal tråd

Tue 05 Jan 2021, 18:01

Hejsan, Nu CoriolisSL här som vill ta tag i gränsrymden och Ljusblommans mörka blad. Har en Spelgrupp av blandade frihandlare och Nomader och har böjrat nysta i Marrabkonflikten är de är inblandade. Har fått tag på mycket material via Drivethrough RPG men ville fråga om det råkar vara så att ni strax ska nytrycka detta, eller om det kommer fortsätta dröja så jag lika gärna kan köra igång.

Så ovan att det var möjligt att få tag på GCfortästtningen på ljusblomman vilket vore grymt roligt, är det fortfarande möjligt?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Tryckta äventyr - rörigt!?

Wed 06 Jan 2021, 23:53

Hej!

För närvarande är inga nytryck planerade av materialet kopplat till Gränsrymden på Drivethru så det är bara att köra hårt med det! Kul att ni spelar i Gränsrymden - en mustig del av Horisonten!

Som jag skrev i DM så kollar jag efter del två på LMB, som inte var helt färdig och stats är till Coriolis 1. Återkommer i DM. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest