Jonis
Topic Author
Posts: 45
Joined: Mon 12 Sep 2011, 03:55

Flera parter i strid.

Wed 19 Dec 2012, 13:34

Nu har jag inte fullständigt satt in mig i reglerna ännu men jag tänkte fråga ändå.

Som jag förstått det så delar man alltid upp grupperna i en strid i anfallare och försvarare vilket gör att man i ena rundan anfaller och andra är försvarare, sedan fortsätter det så om vartannat.

Men vad kan man göra under sin runda som försvarare om man inte blir anfallen? T.ex 2 personer slåss mot en björn.

Runda 1, båda spelarna anfaller, björnen slår försvarsslag mot båda spelarna.

Runda 2, björnen anfaller en spelare, vad gör den andre? Kan han lägga sin handling på att hjälpa sin vän mot björnens anfall genom att samarbeta? ex. försöker putta björnen ur balans när den slår mot hans vän vilket kan ge fler tärningar till vännen (eller färre om man misslyckas).



Och hur funkar det om en av spelarna kanske står en bit bort med en pilbåge? Är det fortfarande attack varannan runda och sedan göra inget som försvarare?

/ Jonis

(P.s. Jag läste någonstans i forumet om revanschtärning. Är detta något som kom med i spelet? Vart kan jag hitta det?)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Flera parter i strid.

Wed 19 Dec 2012, 14:45

Nu har jag inte fullständigt satt in mig i reglerna ännu men jag tänkte fråga ändå.
Alla frågor är välkomna!
Som jag förstått det så delar man alltid upp grupperna i en strid i anfallare och försvarare vilket gör att man i ena rundan anfaller och andra är försvarare, sedan fortsätter det så om vartannat.

Men vad kan man göra under sin runda som försvarare om man inte blir anfallen? T.ex 2 personer slåss mot en björn.

Runda 1, båda spelarna anfaller, björnen slår försvarsslag mot båda spelarna.

Runda 2, björnen anfaller en spelare, vad gör den andre? Kan han lägga sin handling på att hjälpa sin vän mot björnens anfall genom att samarbeta? ex. försöker putta björnen ur balans när den slår mot hans vän vilket kan ge fler tärningar till vännen (eller färre om man misslyckas).
I rundor där man är försvarare får man endast försvara sig när man blir angripen. Spelare 2 i runda 2 i ditt exempel kan alltså inte agera alls.

Man får heller inte samarbeta som försvarare. Det kan tyckas märkligt, men det är för att det skulle få orimliga konsekvenser. (Säg att A, B och C anfaller D, E och F. Om de anfaller inviduellt skulle D, E och F kunna hjälpa varandra i samtliga tre försvarsslag - man får ju slå försvarsslag flera gånger i samma runda. För att kontra det skulle A, B och C vara tvungna att samarbeta i attacken och bara slå ett attackslag. Det skulle minska spelarnas valfrihet och dessutom göra strider mer utdragna.)
Och hur funkar det om en av spelarna kanske står en bit bort med en pilbåge? Är det fortfarande attack varannan runda och sedan göra inget som försvarare?
Japp, samma sak. I rundor där du är försvarare får du enbart försvara dig. I nästa runda blir det din tur att agera igen...
(P.s. Jag läste någonstans i forumet om revanschtärning. Är detta något som kom med i spelet? Vart kan jag hitta det?)
Jo, det är en frivillig tillvalsregel som finns i en ruta på sidan 61. Den innebär helt enkelt att du vinner en ÖT varje gång du misslyckas med ett dådslag (oavsett om du satsade ÖT på slaget eller inte). Tanken är att öka mängden ÖT i spel och samtidigt uppmuntra spelare att ta risker.
Fria Ligan
 
Jonis
Topic Author
Posts: 45
Joined: Mon 12 Sep 2011, 03:55

Re: Flera parter i strid.

Wed 19 Dec 2012, 18:33

Nu har jag inte fullständigt satt in mig i reglerna ännu men jag tänkte fråga ändå.
Alla frågor är välkomna!
Härligt att höra! :)


Jag misstänkte att det var så att man var passiv under sin tur som försvarare. Apropå att hjälpa sin vän under striden tänkte jag det som att man bara fick hjälpa till vid ett tärningsslag och då var det det man gjorde under sin handling. Så tanken att alla skulle hjälpa alla och samtidigt slå försvarslag tänkte jag aldrig på. =)

(P.s. Jag läste någonstans i forumet om revanschtärning. Är detta något som kom med i spelet? Vart kan jag hitta det?)
Jo, det är en frivillig tillvalsregel som finns i en ruta på sidan 61. Den innebär helt enkelt att du vinner en ÖT varje gång du misslyckas med ett dådslag (oavsett om du satsade ÖT på slaget eller inte). Tanken är att öka mängden ÖT i spel och samtidigt uppmuntra spelare att ta risker.
Det känns som att det lätt kan bli inflation på ödestärningar då. Fast bara om man spelar med många dådslag.


---

Vi har inte spelat någon gång ännu i vår grupp utan vi satt några stycken igår och meckade lite. Först ska vi spela klart Götterdämmerungs Ubel Staal och sedan blir det antingen Coriolis eller Svavelvinter troligtvis. Det ska bli spännande att se hur det går för vår grupp att anamma ett "friare" spelsystem där man kommer att kunna påverka historien mer.

Om vi inte drabbas av Dungeons and Dragons hysteri nu när Baldurs Gate har släppts igen. ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest