Vi har klurat hit och dit, men landat i att vi inte tycker att någon ändring behövs. STY är fortsatt en viktig grundegenskap.
Vill man husregla så går det förstås fint.
Ok!Vi har klurat hit och dit, men landat i att vi inte tycker att någon ändring behövs. STY är fortsatt en viktig grundegenskap.
Vill man husregla så går det förstås fint.
Jag minns inte om jag skrivit den själv eller funnit på Mutant-forumet, vi kör iaf med denna husregeln i Mutant:Den här typen av balansering är alltid klurig. Jag tycker oftast att karaktärerna ska göras intressanta ur ett rollspels-perspektiv, snarare än ett regel-perspektiv.
När SL har sin grupp framför sig så handlar en hel del av spelledandet om att skapa förutsättningar och vara lyhörd för spelarnas önskningar om att få skina.
Vi är just nu i karaktärsskapandet och även om det i Coriolis är viktigt att ge spelarna utrymme på sitt skepp (skeppspositionerna) så är övriga färdigheter och grundegenskaper snarare ett sätt att bli distinkta och intressanta.
That being said...
Jag tänker köra med M0s Bärförmåga-regler.
Säg det till Amos i The Expanse.Mja, min observation är väl snarare "varför finns styrka med i ett scifispel överhuvudtaget?"
Att råstyrka är hopplöst förlegat jämfört med tankeskärpa och reaktionssnabbhet gäller ju redan i dagens samhälle, så varför skulle styrka inte vara en dumpstat i ett spel med raketpistoler och rymdskepp?
Postapokalyps däremot är ju mycket mera likt fantasy - där är ju definitivt den starkes rätt tänkbar och trolig.
Då skulle jag hellre lösa problemet genom att fråga: om vi skulle döpa om (byta ut) styrka mot något annat beskrivande substantiv (som sedan kan associeras med flera färdigheter), vilket skulle det då vara?