Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 13:19

Jag skulle vilja vara lite tråkig och diskutera vapnen och deras användning i rollspel och i verkligheten. Där verkar vara lite konstigheter här ibland.

Svärd användes för att de var enkla att hantera för vem som helst men de hade i regel dålig genomslagskraft på rustningar därav så började svärden göras längre och längre och med dubbelfattning. Genom att du fattade ett svärd i två händer gjorde du helt enkelt mer i skada. Vikten på svärden var inte så värst hög även om de gjordes längre.

Dedikerade tvåhandssvärd var i verkligheten oftast enbart ceremoniella föremål. De tvåhandssvärd som användes i krig eller under dueller var kanske drygt 160-170cm långa och vägde inte mer än 2-3 kilo. De skulle kunna hanteras i en hand men det är enbart otympligt på grund av deras längd (inte vikt).

Yxor, stridshammare och liknande vapen var i regel mycket klumpiga vapen men hade en väldigt bra penetrationsförmåga och var speciellt farliga i handen på en ryttare som slogs med någon som stod på marken. Dock var en yxa eller stridshammare inte farligare än ett svärd mot en oskyddad motståndare.

Stångvapen var ett av de absolut farligaste vapnen i handen på en infanterist, både mot andra fotsoldater och beridna soldater. Dessa vapen hade lång räckvidd, hög skadefaktor och penetrationsförmåga. Det är inte underligt att stångvapen var det absolut mest favoriserade infanterivapnet under medeltiden.

Jag tycker att styrkekrav, skador och vapentyper bör tittas över lite i reglerna. Givetvis kan jag fixa detta själv via husregler.

Jag tycker nog att det borde finnas ett attribut som "penetrerande" (P) på vissa vapen som symboliserar att de är bra på att penetrera rustning men gör normal skada för övrigt. Penetrerande vapen gör ett mer i skada för att avgöra om rustningen har någon effekt. Så ett vapen med skada 1(P) ignorerar automatiskt en lätt rustning fast gör fortfarande bara ett i skada om FG är 0.
Ett annat attribut är "långsamt" (L) eller klumpigt vilket innebär att deras längd räknas som ett kortare än normalt om inte motståndaren också bär på ett "långsamt" vapen.

I så fall skulle jag klassa vapnen som följande...

Kniv, 1H, Tyngd 1, Längd 1, Skada 1
Svärd, 1H, Tyngd 2, Längd 2, Skada 1
Långsvärd, 1H, Tyngd 2, Längd 3, Skada 1
Långsvärd, 2H, Tyngd 2, Längd 3, Skada 2
Tvåhandssvärd, 2H, Tyngd 2, Längd 4, Skada 2
Tungt Tvåhandssvärd, 2H, Tyngd 3, Längd 4, Skada 2

Yxa, 1H, Tyngd 2(L), Längd 2, Skada 1(P)
Stridsklubba, 1H, Tyngd 2(L), Längd 2, Skada 1(P)
Stridsyxa, 1H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 2(P)
Stridsyxa, 2H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 3(P)
Tung Stridsklubba, 1H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 2(P)
Tung Stridsklubba, 2H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 3(P)

Stångvapen, 2H, Tyngd 2, Längd 4, Skada 2(P)

Den enda skillnaden mellan ett svärd och ett långsvärd är dess längd och att långsvärd (slagsvärd) kan hållas i två händer och då gör mer i skada. Tvåhandssvärdet är detsamma som ett långsvärd fast bara lite längre och kan inte hanteras i en hand oavsett styrkan, det är mer personens storlek och styrka som är avgörande här så berättaren får avgöra om en extremt stor person kan svinga ett tvåhandssvärd i en hand eller inte.

Den enda fördelen som jag ser att ett tvåhandssvärd har över ett stångvapen är att det använder samma tekniker som andra svärd om man nu har mer erfarenhet eller speciella förmågor som gäller just svärd. Det är ju trotts allt helt olika tekniker att slåss med svärd som att slåss med ett stångvapen. Jag skulle skippa vapen som tvåhandsyxa vilka verkar onödiga tycker jag.

Långsvärd, Stridsyxa och Tung Stridsyxa kan hanteras av någon med ett mindre i Sten om den fattas med två händer fast du använder då profilen för enhandsfattat vapen.

Tungt tvåhandssvärd finns där nog ingen motsvarighet till i verkligheten, men det är ju trotts allt fantasy så ett svärd med extra tyngd för extrema kämpar är väl inte helt otänkbart. Typ stora brutala livvakter till en köpman eller så... :)
Last edited by Jorgen_CAB on Wed 25 Apr 2012, 14:11, edited 1 time in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 13:57

Trevligt initiativ. Jag är lite tveksam till att föra in nya regelelement, särskilt i detta sena skede, men ska kika på om det är någon siffra man kan justera.
Detta låter annars som ett utmärkt ämne för husregler - eller till och med ett nättillägg?
Fria Ligan
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 18:08

Jag tycker nog att listan på vapen är rätt bra som den är, den saknar dock ett stångvapen typ Hillebard eller liknande, annars ser den ut att vara rätt balanserad.

Vad jag försökte göra på ett enkelt vis var att särskilja för och nackdelarna med ett lätt och smidigt vapen mot ett stort och tungt vapen, samt standardisera svärden lite mer genom att göra dem lite kraftfullare om du svingar de lite större svärden i två händer men utan att göra dem bättre än vad de var i verkligheten. Det bör vara en mening med att svinga ett långsvärd/slagsvärd i två händer mot en hand.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 18:18

Glöm inte stålets hemlighet!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 18:23

Kan du utveckla det? :)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 18:30

Kan du utveckla det? :)
Kan du inte din Conan? ;) "Vad är väl stål jämfört med handen som svingar det?"

I slutändan är olika vapentyper mest en krydda i ett spel som Svavelvinter. Konflikterna handlar om människor som försöker besegra varandra med sina styrkor och egenskaper. Därför tycker jag inte det gör så mycket om man inte fångar de taktiska övervägningar som ligger bakom vapenval - dessa brukar ju hur som helst inte bli så värst rätt i rollspel.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 19:19

Nope... tyvärr dålig på Conan... men jag känner igen citatet!

Håller med om att det handlar mer om människan, men det är en gråzon var gränsen går mellan korrekthet och abstraktion. Så länge det inte innefattar en massa komplicerade regler och ytterliga tabeller tycker jag att det är okej. Annars kan vi ju bara kalla det lätt, medel eller tungt och kort, normal, långt närstridsvapen och sedan är det klart, tre enkla rader. ;)
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 21:03

Spolier-varning!


Conans pappa berättar om stålets gåta:
http://youtu.be/tz2DknROaI8

Thulsa Doom ger oss svaret på stålets gåta:
http://youtu.be/68bDL-fxCw0
 
Jorgen_CAB
Topic Author
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Vapen och deras användning...

Wed 25 Apr 2012, 23:59

Jag har ju faktiskt sett de där filmerna ett par gånger tidigare, men det var så länge sedan så jag minns dem knappt. Kanske dags och se om dem.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests