Jag skulle vilja vara lite tråkig och diskutera vapnen och deras användning i rollspel och i verkligheten. Där verkar vara lite konstigheter här ibland.
Svärd användes för att de var enkla att hantera för vem som helst men de hade i regel dålig genomslagskraft på rustningar därav så började svärden göras längre och längre och med dubbelfattning. Genom att du fattade ett svärd i två händer gjorde du helt enkelt mer i skada. Vikten på svärden var inte så värst hög även om de gjordes längre.
Dedikerade tvåhandssvärd var i verkligheten oftast enbart ceremoniella föremål. De tvåhandssvärd som användes i krig eller under dueller var kanske drygt 160-170cm långa och vägde inte mer än 2-3 kilo. De skulle kunna hanteras i en hand men det är enbart otympligt på grund av deras längd (inte vikt).
Yxor, stridshammare och liknande vapen var i regel mycket klumpiga vapen men hade en väldigt bra penetrationsförmåga och var speciellt farliga i handen på en ryttare som slogs med någon som stod på marken. Dock var en yxa eller stridshammare inte farligare än ett svärd mot en oskyddad motståndare.
Stångvapen var ett av de absolut farligaste vapnen i handen på en infanterist, både mot andra fotsoldater och beridna soldater. Dessa vapen hade lång räckvidd, hög skadefaktor och penetrationsförmåga. Det är inte underligt att stångvapen var det absolut mest favoriserade infanterivapnet under medeltiden.
Jag tycker att styrkekrav, skador och vapentyper bör tittas över lite i reglerna. Givetvis kan jag fixa detta själv via husregler.
Jag tycker nog att det borde finnas ett attribut som "penetrerande" (P) på vissa vapen som symboliserar att de är bra på att penetrera rustning men gör normal skada för övrigt. Penetrerande vapen gör ett mer i skada för att avgöra om rustningen har någon effekt. Så ett vapen med skada 1(P) ignorerar automatiskt en lätt rustning fast gör fortfarande bara ett i skada om FG är 0.
Ett annat attribut är "långsamt" (L) eller klumpigt vilket innebär att deras längd räknas som ett kortare än normalt om inte motståndaren också bär på ett "långsamt" vapen.
I så fall skulle jag klassa vapnen som följande...
Kniv, 1H, Tyngd 1, Längd 1, Skada 1
Svärd, 1H, Tyngd 2, Längd 2, Skada 1
Långsvärd, 1H, Tyngd 2, Längd 3, Skada 1
Långsvärd, 2H, Tyngd 2, Längd 3, Skada 2
Tvåhandssvärd, 2H, Tyngd 2, Längd 4, Skada 2
Tungt Tvåhandssvärd, 2H, Tyngd 3, Längd 4, Skada 2
Yxa, 1H, Tyngd 2(L), Längd 2, Skada 1(P)
Stridsklubba, 1H, Tyngd 2(L), Längd 2, Skada 1(P)
Stridsyxa, 1H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 2(P)
Stridsyxa, 2H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 3(P)
Tung Stridsklubba, 1H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 2(P)
Tung Stridsklubba, 2H, Tyngd 3(L), Längd 3, Skada 3(P)
Stångvapen, 2H, Tyngd 2, Längd 4, Skada 2(P)
Den enda skillnaden mellan ett svärd och ett långsvärd är dess längd och att långsvärd (slagsvärd) kan hållas i två händer och då gör mer i skada. Tvåhandssvärdet är detsamma som ett långsvärd fast bara lite längre och kan inte hanteras i en hand oavsett styrkan, det är mer personens storlek och styrka som är avgörande här så berättaren får avgöra om en extremt stor person kan svinga ett tvåhandssvärd i en hand eller inte.
Den enda fördelen som jag ser att ett tvåhandssvärd har över ett stångvapen är att det använder samma tekniker som andra svärd om man nu har mer erfarenhet eller speciella förmågor som gäller just svärd. Det är ju trotts allt helt olika tekniker att slåss med svärd som att slåss med ett stångvapen. Jag skulle skippa vapen som tvåhandsyxa vilka verkar onödiga tycker jag.
Långsvärd, Stridsyxa och Tung Stridsyxa kan hanteras av någon med ett mindre i Sten om den fattas med två händer fast du använder då profilen för enhandsfattat vapen.
Tungt tvåhandssvärd finns där nog ingen motsvarighet till i verkligheten, men det är ju trotts allt fantasy så ett svärd med extra tyngd för extrema kämpar är väl inte helt otänkbart. Typ stora brutala livvakter till en köpman eller så...