Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Regelförtydligande?

Mon 09 Apr 2012, 21:13

Båge:
Motattack: Denna känns inte passande för känslan av spelet och kan orsaka problem om två personer med båge möter varandra... hur många motattacker kan man göra? tills ÖT tar slut? blir lite hollywood gunfight där.

Snabbskytt: Minns mig inte ha läst att det tar en runda att lägga ann... men om närstrid räknas som ett antal slag och parader och manövrering på slagfältet så borde man ju hinna dra en pil och avlossa i en runda också... dessutom mins jag mig ha läst att man kan även avfyra flera pilar samma runda om man delar upp sin tärnings pool... detta vore ju konstigt om det först tar en hel runda att lägga ann och sen så kan man blixtsnabt avfyra en andra pil också? eller lägger man 2 pilar på bågen och biter av fjädrarna ala robin hood?


____________________________________________________
AVSTÅND
Berättaren avgör om avståndet till målet är armslängd, kort eller långt. Kanske minns du dessa kategorier från avsnittet om jakter. Armslängd är nära nog för närkamp. Avståndsva­pen kan användas även här, men rörliga mål får en bonus­tärning eftersom det är svårt att sikta på så nära håll.


Avståndsvapen kan inte användas i närkamp, utom möjli­gen som tillhygge. Avståndsattacker beskrivs på sidan XX. (sid 83)


Som riktmärke bör ett område vara cirka 20 meter tvärs över, men allt från hälf­ten till det dubbla är tillåtet. Större fält än så bör delas upp i flera rutor.
Personer som är i samma ruta anses vara på armslängds avstånd, personer i angränsande rutor är på kort avstånd, och längre bort än så är långt avstånd.
(Från paragrafen "Stridskartor" Sid 84)

UTFÖRANDE
All närkamp sker på armslängds avstånd (sid XX).


Jag tycker dem här sakerna säger imot vartannat... eller så gör dem mig bara väldigt förvirrad... hur fungerar det? när kan man skjuta med bågen och när måste man klubba ner någon med den?)
___________________________________________________________


Svärdskonst:
I kapitlet om strid står det att om man har expertisen "Snabbdrag" så får man dra sitt vapen och attackera i samma runda... under Expertisen "Snabbdrag" står det att man kan dra det och andvända det obehindrat i samma runda.. så får man andvända snabbrag för att dra ett vapen och parrera med det?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regelförtydligande?

Mon 09 Apr 2012, 21:31

Båge:
Motattack: Denna känns inte passande för känslan av spelet och kan orsaka problem om två personer med båge möter varandra... hur många motattacker kan man göra? tills ÖT tar slut? blir lite hollywood gunfight där.
Även Henke har undrat över denna expertis, och jag inser att den är otydligt formulerad. Tanken är att den endast går att använda i en runda när du är försvarare, och blir angripen på avstånd. Du kan då direkt skjuta tillbaka och - om du vinner slaget - träffa angriparen först. Det fungerar alltså exakt som närkamp alltid gör. Du kan inte använda denna expertis i rundan när du är angripare.
Alltså: Både A och B är prickskyttar med expertisen Motattack. A är angripare och skjuter mot B. B använder sin Motattack. Effekten blir att A och B nu slår tärning mot varandra, och vinnaren träffar förloraren med en pil. A kan inte använda sin Motattack i denna runda.
I nästa runda däremot, då B är angripare och skjuter mot A, kan A använda sin Motattack.
Snabbskytt: Minns mig inte ha läst att det tar en runda att lägga ann... men om närstrid räknas som ett antal slag och parader och manövrering på slagfältet så borde man ju hinna dra en pil och avlossa i en runda också... dessutom mins jag mig ha läst att man kan även avfyra flera pilar samma runda om man delar upp sin tärnings pool... detta vore ju konstigt om det först tar en hel runda att lägga ann och sen så kan man blixtsnabt avfyra en andra pil också? eller lägger man 2 pilar på bågen och biter av fjädrarna ala robin hood?
Även Snabbskytt bör nog förtydligas. Den innebär exakt samma sak som Snabbdrag under Svärdskonst: Du kan använda vapnet obehindrat i stridens första runda, även om du inte hade det draget. Utan dessa expertiser kan du inte använda vapnet i första rundan (men du kan göra annat, tex slåss obeväpnat, samtidigt som du drar vapnet).
Talet om att "lägga an" i denna expertis är förvirrande och bör nog strykas. Att lägga an räknas aldrig som en handling utan ingår alltid i själv attackhandlingen.
____________________________________________________
AVSTÅND
Berättaren avgör om avståndet till målet är armslängd, kort eller långt. Kanske minns du dessa kategorier från avsnittet om jakter. Armslängd är nära nog för närkamp. Avståndsva­pen kan användas även här, men rörliga mål får en bonus­tärning eftersom det är svårt att sikta på så nära håll.


Avståndsvapen kan inte användas i närkamp, utom möjli­gen som tillhygge. Avståndsattacker beskrivs på sidan XX. (sid 83)


Som riktmärke bör ett område vara cirka 20 meter tvärs över, men allt från hälf­ten till det dubbla är tillåtet. Större fält än så bör delas upp i flera rutor.
Personer som är i samma ruta anses vara på armslängds avstånd, personer i angränsande rutor är på kort avstånd, och längre bort än så är långt avstånd.
(Från paragrafen "Stridskartor" Sid 84)

UTFÖRANDE
All närkamp sker på armslängds avstånd (sid XX).


Jag tycker dem här sakerna säger imot vartannat... eller så gör dem mig bara väldigt förvirrad... hur fungerar det? när kan man skjuta med bågen och när måste man klubba ner någon med den?)
___________________________________________________________
Kanske lite förvirrande, ja. :)
Så här är det: Du kan skjuta någon med bågen även på armslängds avstånd, men fienden får då en bonustärning. På det avståndet kan du välja att i stället klippa till någon med bågen, men du måste inte.

Svärdskonst:
I kapitlet om strid står det att om man har expertisen "Snabbdrag" så får man dra sitt vapen och attackera i samma runda... under Expertisen "Snabbdrag" står det att man kan dra det och andvända det obehindrat i samma runda.. så får man andvända snabbrag för att dra ett vapen och parrera med det?
Ja. Man kan använda vapnet både till attack och försvar från stridens första runda, även om man inte hade det draget. Saknar man expertisen kan man inte använda vapnet i första rundan, om det inte var draget.
Fria Ligan
 
Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Regelförtydligande?

Mon 09 Apr 2012, 21:38

Ok då måste jag bara ta det här med att det tar en runda att lägga ann igen... om jag precis spenderat en runda med att lägga en pil på bågen och så blir jag skjuten på innan jag hunnit avfyra den.. bestämmer mig för att andvända Motattack för att försvara mig, måste jag då spendera nästa runda för att lägga på en ny pil på bågen igen?
Och om jag inte har en pil på bågen... får jag då andvända Motattack?

Vill åter igen poängtera att jag inte sett något i Avståndsstridskapitelt om att det tar en runda att lägga ann... men att jag kan ha missat det.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regelförtydligande?

Mon 09 Apr 2012, 21:47

Se ovan. Sorry, jag tryckte på "skicka" innan svaret var komplett. Har ändrat inlägget nu.

Alltså: Glöm detta med att "lägga an" - det är aldrig en handling. Jag ska ta bort det ur texten också.

Tack för att ni hittar dessa otydligheter!
Fria Ligan
 
Weimer
Topic Author
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Regelförtydligande?

Mon 09 Apr 2012, 21:52

Kanske lite förvirrande, ja.
Så här är det: Du kan skjuta någon med bågen även på armslängds avstånd, men fienden får då en bonustärning. På det avståndet kan du välja att i stället klippa till någon med bågen, men du måste inte.

Ok isf borde den här "Avståndsvapen kan inte användas i närkamp, utom möjli­gen som tillhygge. Avståndsattacker beskrivs på sidan XX. (sid 83)" meningen tas bort... den gör allt förvirrande... då närkamp andvänds som en spelterm..
 
Jorgen_CAB
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Regelförtydligande?

Mon 23 Apr 2012, 14:16

Är inte det här med strid faktiskt helt abstrakt. En stridsrunda kan ju vara allt från ett par sekunder till flera minuter beroende på vad som pågår. Det viktiga är ju storyn och att vad som faktiskt händer är en representation av slagets konsekvens (utfall).

Under en och samma stridsrunda kanske du avfyrar flera pilar eller en pil, det hela beror väl på vad alla andra gör och hur scenen är beskriven i sin helhet.

Exempelvis om du är attackerad av tre personer som all samarbetar mot dig och de trotts detta förlorar så drabbas ju de alla av samma konsekvens på något sätt. Då måste det ju betyda att du förmodligen avlossat mer än en pil eller på annat vis lyckats att undvika attackerna eller skadat dina motståndare.

Eller har jag helt misstolkat reglerna?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regelförtydligande?

Mon 23 Apr 2012, 14:18

Nejdå, du har tolkat alldeles rätt!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests