Jag ska snart börja spelleda min första lilla kampanj i Coriolis, och har en fundering kring tärningsslagen. I Coiolis är 1-2 lyckade en knapp framgång, medan 3 lyckade är en stor framgång. Ett spel jag själv skriver på använder en liknande skala, men med möjlighet till något mer varierande resultat, där 1 lyckad är en knapp framgång, 2 lyckade är måttlig framgång, och 3+ är en god framgång. Regeln kan sammanfattas med följande:
0 lyckade - Du misslyckas.
1 lyckad - Du lyckas, men någonting oförutsett negativt händer.
2 lyckade - Du lyckas.
3+ lyckade - Du lyckas, och någonting förutsett positivt händer.
I korthet kallar jag systemet för "Ja, men..., Ja, Ja, och...". Tror ni att det är ett system värt att ta med in i Coriolis? Eller är det bättre att hålla sig till att rollpersonerna antingen klarar sig med nöd och näppe eller stor framgång?