ronhan9
Topic Author
Posts: 14
Joined: Tue 01 Dec 2015, 09:03

Flytt av ark

Tue 13 Sep 2016, 13:26

Har suttit lite och funderat

Om rpns stöter på novasekten och på ett sett eller annat så lämnar de sin bas, eller om rpna efter metaplottens avklarande väljer att flytta sin ark till eden - hur fungerar detta rent regeltekniskt.

Vi skippar resans vemödor och fokuserar på projekt - och i detta fall på flytt till eden som diskutionsgrund.

Vissa projekt är självklart mer flyttbara än andra (skola, mångstyre och liknande kräver inte direkt någon nedmontering eller transport eftersom de är mer intellektuell vara) likaväl som grisar, stall generator etc är transportbara i varje fall. Problemet är väl snarast i befästningsarbeten, odlingar och liknande (verkstad och smältverk går det säkert att montera ned själva utrustningen för att sedan på ny plats bygga nytt hus, omvandla ett rum eller liknande och starta upp verksamheten igen) men vad händer med de saker som man inte kan ta med sig. Sjunker arkens UN permanent eller får den ett dubbelvärde (vad vi vet och kan och vad vi kan prestera just nu) - och vad händer om någon UN sjunker så att de inte längre kvalar in för andra projekt som de faktiskt kan ta med sig? Glömmer de under färden hur mångstyre fungerar, tappar folket förmågan att ha en fungerande milis?

Sedan är vad har tex eden för egenvärden (eftersom plundring av eden gav 2T i kultur/teknologi) - eden i sig borde ha hyfsad försvarsvärde - stäng ytterdörren och skratta i mjugg åt tex motormarodörer som står med sina skrotyxor och slår sig trötta mot ytterdörren och så vitt jag minns ganska dålig krubb som egenvärde...

Som jag ser det så de försvarsverk man tvingas lämna försvinner givetvis permanent (kunskapen om ett vakttorn är ingen tröst utan vakttorn)

Försvar - de saker man lämnar efter sig stryks från försvarslistan och UN i försvar
Krubb - det man lämnar efter sig (dvs sånt som inte går att flytta) försvinner MEN om man vill återstarta tex en odling på nya stället så halveras arbetspoängen (nu vet alla vad som skall göras - bara att göra, och rimligtvis så skördar man allt innan man packar sig iväg)
Teknologi - så vitt jag minns är väl i princip alla saker flyttbara utöver väg/järnväg/extra bosättning, hamn, skrotbåt
Kultur - allt är väl "flyttbart" så vitt jag minns - kanske inte husen men vad man gjorde i husen.

Sedan har vi ev strömförsörjning i Eden - kan man accessera den på något sätt - och i sådana fall kan man ladda ev robotar där med EP?
 
User avatar
Orion
Posts: 75
Joined: Sun 04 Jan 2015, 01:58

Re: Flytt av ark

Thu 15 Sep 2016, 18:51

Såvitt jag vet finns det nog inga regler vad gäller flytt av arken, så det är ju fritt fram att hitta på egna varianter :)
Precis som Du skriver bör ju vissa projekt vara mer eller mindre lätta att flytta med sig och med tanke på vägens vedermödor kanske man ändå kan be sina spelare slå ett par tärningar för att se vad som faller sönder. Kanske blir karavanen dessutom överfallen så att en fientlig ark rent av stjäl prylar/ritningar/folk och därav tar deras kopplade utvecklingspoäng (tills RP bestämmer sig för att stjäla tillbaka dem)?
Jag skulle nog lägga upp det så att om ett visst projekt ej gått att flytta/gått förlorat på vägen så krävs det mindre att bygga upp det igen eftersom mutanterna redan känner till hur man bör genomföra arbetet.
Jag vill minnas att Edens teknologi skall vara väldigt svår att förstå sig på, kanske kan man kräva extra mycket av mutanterna om de skall kunna använda sig av elförsörjning och annat de finner däri?
Spelledare över arken i Ullevi.
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Flytt av ark

Fri 16 Sep 2016, 03:44

Även om det blir svårt att flytta själva åkern så bör du ju kunna få med utsäde och redskap samt kunskap vilket borde göra det lättare för RP:na att starta en odling på nya platsen. (Kanske halverade tärningsslag på projektet?)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4488
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Flytt av ark

Fri 16 Sep 2016, 11:09

Det enklaste är väl att sätta ut AP för alla projekt som man hade i den gamla arken. Kanske inte fullt ut. En odling (som har 12 AP om man är fyra spelare) kanske skulle kunna ha nio. Tre lättare för att representera att man har förkunskaper och kanske lite redskap kvar. Ett jaktlag (som har fyra AP om man är fyra spelare) kanske skulle kunna sättas till en AP, en bonus på tre (det mesta är ju kvar, det enda som återstår är ju att kolla upp nya jaktmarker).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
ronhan9
Topic Author
Posts: 14
Joined: Tue 01 Dec 2015, 09:03

Re: Flytt av ark

Sat 17 Sep 2016, 19:50

Vi verkar alla vara inne på att viss kunskap om vissa oflyttbara projekt går att transferera vilket gör återskapandet av tex en odling snabbare (mindre try-and-error kanske) men fördrar att alltid samma "procentsats" behålls - tex 50%. I odlingsfallen innebär det väl snarast att ordna marken för odling och sätta frön, i jaktlag att lokalisera bytesdjur som inte är gröna av röta och sätta upp jaktpass ev jaktfällor etc.

Men hur hanterar man att vissa projekt kanske inte längre kvalar eftersom tex försvar sänkts när murar, vakttorn och liknande försvunnit - skulle inte en milis då om någonsin vara på sin plats tills man har ett grundläggande "skalförsvar" att gömma sig bakom?

Att mutanterna i sig kan räkna ut hur eden fungerar på någon högre nivå annat än hur man använder hissar eller slår på/stänger av lampor och kanske hur man styr dörrarna betvivlar jag verkligen - men om man kommer på fredlig fot med "folk" från helium så har de garanterat möjlighet att kunna förstå i varje fall vissa enheter av teknologi i eden - och de borde kunna räkna ut hur tex en enhet kan ladda ep från något uttag eller konvertera någon maskin - elen måste ju finnas för de kryofrysar som finns och är i bruk.

Det känns i mina ögon som att många projekt måste byggas utanför själva eden - och vid en attack så får man besluta om att lämna allt utanför till dess öde och vara immun mot dödsfall från attacken (den där ytterdörren är hyfsat säker och enda vägen in...) eller om man vill slåss med angreppet och då bara använda de försvarsvärden som man har byggt i form av murar etc

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest