Har suttit lite och funderat
Om rpns stöter på novasekten och på ett sett eller annat så lämnar de sin bas, eller om rpna efter metaplottens avklarande väljer att flytta sin ark till eden - hur fungerar detta rent regeltekniskt.
Vi skippar resans vemödor och fokuserar på projekt - och i detta fall på flytt till eden som diskutionsgrund.
Vissa projekt är självklart mer flyttbara än andra (skola, mångstyre och liknande kräver inte direkt någon nedmontering eller transport eftersom de är mer intellektuell vara) likaväl som grisar, stall generator etc är transportbara i varje fall. Problemet är väl snarast i befästningsarbeten, odlingar och liknande (verkstad och smältverk går det säkert att montera ned själva utrustningen för att sedan på ny plats bygga nytt hus, omvandla ett rum eller liknande och starta upp verksamheten igen) men vad händer med de saker som man inte kan ta med sig. Sjunker arkens UN permanent eller får den ett dubbelvärde (vad vi vet och kan och vad vi kan prestera just nu) - och vad händer om någon UN sjunker så att de inte längre kvalar in för andra projekt som de faktiskt kan ta med sig? Glömmer de under färden hur mångstyre fungerar, tappar folket förmågan att ha en fungerande milis?
Sedan är vad har tex eden för egenvärden (eftersom plundring av eden gav 2T i kultur/teknologi) - eden i sig borde ha hyfsad försvarsvärde - stäng ytterdörren och skratta i mjugg åt tex motormarodörer som står med sina skrotyxor och slår sig trötta mot ytterdörren och så vitt jag minns ganska dålig krubb som egenvärde...
Som jag ser det så de försvarsverk man tvingas lämna försvinner givetvis permanent (kunskapen om ett vakttorn är ingen tröst utan vakttorn)
Försvar - de saker man lämnar efter sig stryks från försvarslistan och UN i försvar
Krubb - det man lämnar efter sig (dvs sånt som inte går att flytta) försvinner MEN om man vill återstarta tex en odling på nya stället så halveras arbetspoängen (nu vet alla vad som skall göras - bara att göra, och rimligtvis så skördar man allt innan man packar sig iväg)
Teknologi - så vitt jag minns är väl i princip alla saker flyttbara utöver väg/järnväg/extra bosättning, hamn, skrotbåt
Kultur - allt är väl "flyttbart" så vitt jag minns - kanske inte husen men vad man gjorde i husen.
Sedan har vi ev strömförsörjning i Eden - kan man accessera den på något sätt - och i sådana fall kan man ladda ev robotar där med EP?