Tarostar
Topic Author
Posts: 36
Joined: Wed 22 Jul 2015, 09:42

Tidslinje og tid siden portal krigen

Sat 30 Jul 2016, 18:46

Jeg har bare begynt lesningen, men jeg har vanskelig med å forstå hvor lenge siden portal krigen. Det virker som det er rundt 100 år siden, men det virker også som alt for mye har skjedd for 100 år...

Kan noe gi meg en tidslinje på de store hendelsene?
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Tidslinje og tid siden portal krigen

Sat 30 Jul 2016, 18:56

Vad jag förstått så avslutades Portalkrigen 100 år innan Zenit anlände. Det är idag c:a 60 år sedan Zenit anlände. Det skulle betyda att det är totalt ungefär 160 år sedan Portalkrigen tog slut. Fria Ligan får rätta mig om jag har fel.

Det skulle i praktiken innebära att zeniterna funnits i Tredje horisonten i två generationer, sannolikt till hegemonisternas stora förtret!
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Tidslinje og tid siden portal krigen

Sun 31 Jul 2016, 10:18

Lite referenser förresten:

- På s. 7 i Coriolis Regelbok (från 2008) skrivs "Ingen egentlig utveckling skedde dock under seklens lopp, handeln mellan horisontens system förtvinade".
- På s. 93 i Horisonten-boken finns Coriolis tidslinje. Den börjar med att Zenit anländer Dabaran-systemet år -5 och slutar på år 61 med Emissarien Alams anländande från Xene.

Så jag antar att man kan tolka det som att den långa natten var flera sekel lång om man så vill. Beror givetvis på hur Fria Ligan gått vidare med spelvärlden.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tidslinje og tid siden portal krigen

Sun 31 Jul 2016, 10:41

Jag tycker att det är jättebra att exakta tidslinjer saknas!

Precis som i Mutant mår settingen bäst av att blicka framåt, inte bakåt.

Att veta att Zenitherna varit på plats i två generationer är en praktisk uppgift som kan vara bra att ha, eftersom det kan härleda så många saker - det kan ju finnas gamla människor som upplevde deras ankomst.

Men horisonter och krig, näh. Det är ju bara att titta på hur vanligt folk hanterar någonting i stil med första världskriget idag, och då menar jag inte utbildade historiker i rika västländer, utan vanligt folk i fattiga brokiga länder (sådana som inspirerart Coriolis). Dvs knappt alls. Och det är gott så.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Tidslinje og tid siden portal krigen

Sun 31 Jul 2016, 10:48

Håller helt med. Föredrar när texterna behandlar ämnen hyfsat svepande och lämnar utrymme för tolkningar. Dessutom kan det ju råda delade meningar om när den långa natten började eller slutade. 'Den mörka tiden' under medeltiden är ju en efterkonstruktion. Det lär ju den långa natten också vare - kanske rentav från zenitiska historiker.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Tidslinje og tid siden portal krigen

Mon 01 Aug 2016, 01:42

Det kommer en mer extensiv tidslinje i Horisontens hemligheter, som redan nu finns att läsa i BETA-forumet för de som stödde KS:en. Den tidslinjen är riktad till SL och det som gemene man och kvinna i Horisonten känner till kan säkert variera precis som det föreslås här i tråden.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests