User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Här leds ingen väg!?

Thu 30 Jun 2016, 20:23

En sak som kan göra det hårdare är att man inte längre har en guide som upptäcker ev. hit i god tid. Det kan ju innebära att spelarna får slå för Speja lite då och då om dessa ev. hot planerar bakhåll.
Detta än något jag undrar över: Ersätter färdigheten Leda vägen färdigheten Speja? M.a.o. om Zonstrykaren lyckas med Leda vägen, behövs inget slag för Speja då för att upptäcka "Hotet"?
Hur är det tänkt och hur gör ni andra?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4472
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Här leds ingen väg!?

Thu 30 Jun 2016, 21:14

Så här kör vi:

1) Jag (SL) kan berätta vad intilliggande sektorer ser ut att innehålla (m.a.o. vad man kan se från den sektor man är i).
2) Zonstrykaren väljer vilken sektor han ska leda gruppen in i och slår sina tärningar. Om han vill veta rötnivån i sektorn så säger han det nu (innan några han väljer några andra bonuseffekter).
- Om rötnivån är för hög för zonstrykaren så kan han vända direkt. Han upptäcker med andra ord att den sektorn inte är bra. Detta tar ingen nämnvärd tid och sektorn är lämnad outforskad.
- Om zonstrykaren väljer att utforska sektorn så väljer han de andra bonuseffekterna.
3) Jag beskriver sektorn och ev. hot eller spår av hot (beror på vad det är för hot). Eftersom zonstrykaren lyckades så är zonstrykaren på behagligt avstånd ifrån hotet. Om hotet är synligt så betyder det att han är på kort avstånd om det är mycket ruiner, långt avstånd om det är bra sikt med bara lite "bråte" i vägen, distans om det är ingenting (t.ex. asköken). Är det ett spår av ett hot så brukar jag låta gruppen vara på distans ifrån hotet. Hotet har inte upptäckt zonstrykaren.
4) Zonstrykaren väljer vad han ska göra: Fly tillbaka till sektorn han kom ifrån; Fly förbi hotet till annan sektor (om han känner till en bra väg att ta sig förbi hotet); Ta sig an hotet. Detta kommer innebära färdighetsslag. Speja för att se vad hotet är (och kanske hur man kan ta sig runt det). Smyga för undvika att bli sedd när man spejar och självklart om man gör en smygattack eller förbereder ett bakhåll.
5) Detaljer om sektorn rätas ut så som krubb, vatten och skrot som jag anser att sektorn bör ha beroende på typ av sektor/ruin. Alltså utöver det som ev. zonstrykaren kan hitta via bonuseffekter. Jag har som mall att lägga in en sak för varje hottärning jag slog. Så om jag slog fyra tärningar, Bio, 2, 3, Nuke, så lägger jag in en artefakt (nuke), två föremål från skrotlistan och T6 krubb.

Om gruppen är utan zonstrykare eller om zonstrykaren misslyckas:

1) Jag (SL) kan berätta vad intilliggande sektorer ser ut att innehålla (m.a.o. vad man kan se från den sektor man är i).
2) Gruppen väljer vilken sektor de ska gå in i.
3) Jag beskriver sektorn och ev. hot. Eftersom jag anser att gruppen inte är några idioter bara för att det inte har en zonstrykare med sig så får gruppen slå ett Speja slag (jag räknar detta som ett passivt slag som då inte kan pressas). Om jag anser att hotet inte nödvändigtvis ser gruppen så slår även jag för Speja. Hur det är slutar beror på vad gruppen resp. hotets färdighetslag resulterar i.
4) Detaljer om sektorn rätas ut ...

Om jag slår mer än en BIO på hotslaget så är det mer än ett hot i sektorn. Hot nummer två (tre, fyra, etc.) kan användas samtidigt som hot nummer 1 om det passar, men kan också läggas in senare (när gruppen vilar ut efter striden kanske eller om de stannar och letar vidare). Om gruppen inte letar vidare och jag inte använt ett hot så görs en anteckning loggen att det finns fiender där kvar (något som zonstrykaren inte vet).

På detta sättet så går det äventyra utan zonstrykare. Zonstrykaren gör det lättare att upptäcka eventuella hot innan hotet upptäcker dig och han kan hitta lite extra mat och vatten utöver det som jag lägger in i sektorn.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Här leds ingen väg!?

Fri 01 Jul 2016, 12:58

Så här kör vi:

1) Jag (SL) kan berätta vad intilliggande sektorer ser ut att innehålla...
(...etc etc ...)
... utöver det som jag lägger in i sektorn.
Fantastiskt! Jag knycker ditt upplägg rakt av.
Image
 
User avatar
Flamealot
Posts: 22
Joined: Wed 22 Jun 2016, 22:59

Re: Här leds ingen väg!?

Fri 01 Jul 2016, 14:18

Yes, riktigt bra. Tack så mycket!  :)
 
Tarostar
Posts: 36
Joined: Wed 22 Jul 2015, 09:42

Re: Här leds ingen väg!?

Mon 18 Jul 2016, 06:36

Ja, veldig nyttig. Takk Fenhorn!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest