• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Rekvisita

Tue 27 Oct 2015, 23:01

Gött! Ser ju perfekt 90-tals retro ut också! :)
 
fenris
Posts: 4
Joined: Tue 27 Oct 2015, 12:26

Re: Rekvisita

Wed 28 Oct 2015, 12:54

Gött! Ser ju perfekt 90-tals retro ut också! :)
tackar tackar =)
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Rekvisita

Wed 20 Jan 2016, 13:49

Som tidigare nämnt är ett (mycket) effektfullt sätt när det kommer till att dela ut papper med skrift på till RP är att färga papper med te, pappret får då en pergament liknande utseende och känns lite torrt och "gammlat". Hittade en bra beskrivning på forumet på Götterdämmerung (som verkar förövrigt helt dött).

OBS: Jag har inte skrivit texten själv.

"Hur man tillverkar snygga handouts

För att få snygga handouts behöver man:

Vanliga A4
Skrivare
Te (Rushan Earl Gray använde jag)
Ugn
Ugnsplåt med kanter
Papperspress eller fukttålig skiva större än A4 och tyngre föremål tex böcker
Sprayflaska med vatten
1) Koka teet och gör det tre till fyra ggr starkare än normalt. Om då gör en kopp te använd då tre påsar istället för en. Hur start man vill ha teet beror på liken färg man vill ha på pappret, starkare te ger mörkare papper.

2) Häll i lite te i en plåt. Lägg därefter i ett papper och häll på mer te. När pappret har sugit upp te så att det inte längre finns några vita områden häller du överblivet te i en bunke för att du kan använda det nästa gång.

3) Om du har flera ark på plåten kontrollera att de inte överlappar varandra.

4) Ställ in plåten i ugnen på ca 100 grader C och låt det stå någon minut. Se till att det inte bränns.

5) När pappret är torrt tar du ut det. Du ser nu att det är skrynkligt, grovt, knastrigt och har fått en bege färg. För att det ska kunna användas i en skrivare behöver vi nu pressa det.

6) Duscha pappret lätt med sprejflaskan så att det blir lätt fuktigt.

7) Lägg pappret i pressen eller lägg skivan på pappret och sedan vikterna ovanpå skivan.

Låt det självtorka :D

9) Nu är pappret så platt att det går att skriva ut på.

10) Avsluta gärna med att riva kanterna.

Om man inte vill skriva ut i färg kan man börja med att skriva ut och slipper på så sätt att pressa pappret senare. Att man inte kan använda färg är att färgerna i en skrivare (ej svart) är vattenlösliga, så om man har färg på pappret kletas det ut när man häller te på det."

Har själv testat det här en gång, tyvärr hade jag inte pressat pappret tillräckligt platt så halva pappret fastnade i printern. Dock den del som inte fastnade blev supersnyggt så om man bara är noggrann med pressningen funkar detta utmärkt!
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Rekvisita

Wed 20 Jan 2016, 14:06

En annan idé vilket jag tog från Drakar och Demoner är att göra egna pappersfigurer som står upp med hjälp av ett mynt. Med lite PS redigering fick jag ett någorlunda bra resultat. Har inte testat det än men jag ska göra det så fort jag kommer hem, jag återkommer då med information hur det blev.


Stegen är enkla i teorin:
Skriv ut en pdf, klipp ut figurerna, vik på mitten så bilden är på båda sidorna, vik botten så pappret kan "stå", tejpa fast undersidan med ett mynt för tyngd och stadga.

Detta kan vara bra i en konflikt när position kan vara viktigt och det är dessutom roligt med att ha en figur eftersom strid blir lite mer jordnära och inte lika abstrakt.
Attachments
Mutantfigurer svartvitt.pdf
Utskrift svartvitt
(98.98 KiB) Downloaded 322 times
Mutantfigurer färgskrift.pdf
Utskrift med färg
(143.71 KiB) Downloaded 342 times
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Rekvisita

Wed 20 Jan 2016, 19:18

Okej jag testade att fixa en, det funkade bra. Kanske borde fixa en lamineringsmaskin för att göra det ännu bättre, då blir den lite hårdare och lättare att flytta omkring. Hmmmm. Man kan ändra hur stort man vill skriva ut, 100% var kanske lite för stort (men funkade fortfarande), en utskrift på kanske 70-80% skulle vara lite bättre?

Kom också på att det är bra att ha fiende pappersfigurer, om man kör med det här måste man också ha fiender! Får se vilken bild jag ska använda, skulle helst vilja ta på en zongast som får representera "fiende" men har inte hittat en bra bild, vi får se...

EDIT: En bild av min prototyp: http://imgur.com/0rA23ov
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Rekvisita

Wed 20 Jan 2016, 20:21

Okej jag hittade inte någon bra zongast bild från boken men hittade en liknande bild på internet (typ). Notera att jag inte på något sätt har gjort någon av de här två bilderna eller har rättigheterna, den första (med pilbåge) vet jag inte vem som har gjort, den andra är jag osäker på men den verkar komma från "Steve Hird's MotorStorm Apocalypse" (vet inte vad det är :P)

För att klarlägga: Den första är "fiende/zongast", den andra är "SLP utan syssla/övrig humanoid karaktär", och den tredje är så klart på på Djurmutanten och kan representera "Ickehumanoida fiender".
Attachments
Mutantfigurer_zongast_färg.pdf
Mutantfigurer övrigt färg
(78.2 KiB) Downloaded 333 times
Mutantfigurer_zongast_svartvitt.pdf
Mutantfigurer övrigt svartvitt
(53.5 KiB) Downloaded 266 times
 
Oddball_E8
Posts: 447
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Rekvisita

Sat 14 May 2016, 20:15

Pingas soundcloud länk funkar inte längre.

Finns det någon som har laddat ner filen som har den fortfarande?

(ps. den borde tas bort från ladda ner sidan eftersom den inte fungerar)
 
Elof
Posts: 14
Joined: Wed 22 May 2013, 07:32

Re: Rekvisita

Fri 01 Jul 2016, 18:57

ÄNTLIGEN skall vi komma igång och spela År noll på riktigt, har börjat jobba med rekvisitan.. 

Den förra kassetteradio inspelningen försvann, så jag tänkte dela med mig av min egna här. Som ni märker använder jag mig inte av ett känt system för kordinater, då jag helt enkelt tyckte att det är roligare att spelarna själva inte förstår koderna när inte deras rollsperson gör det. Effektmässigt och skådespelarmässigt finns det kanske en del att önska  

Ni finner inspelningen här: soundcloud
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Rekvisita

Sat 02 Jul 2016, 15:48

läsplattor fanns inte ens på kartan etc. Annars tror jag att touch screen är väldigt lätt att förstå om man väl får igång en platta.
Som att en platta skulle kunna överleva en katastrof!
Däremot så måste mutanterna kunna finna en Nokia 3310 som klarat sig.
Kanske inte innehåller så mycket användbar information men den skulle kunna användas som ett vapen som inte kan gå sönder ens om du pressar...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests