Oddball_E8
Topic Author
Posts: 447
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Tidslinje.

Sun 12 Jun 2016, 10:44

Finns det någon grov tidslinje utritad någonstans?

Vad jag menar med det är inte en tidslinje från katastrofen, utan mer en tidslinje som placerar ut de olika händelserna i spelets expansioner och böcker (flykten från genlab alfa och arkernas skapande) gentemot varandra?

Läste precis i Kaknäs Sista Band följande: "År etthundretjugotre efter Ruben fick den första patrullen syn på Hammarkullen".
Det betyder att Rubbitar dök upp på Hammarkullen flera år innan Kampanjen Genlab Alfa utspelar sig.

Det finns en tidslinje i Genlab Alfa som visar att kampanjen utspelar sig 252 år efter Röda Pestens utbrott och 137 år efter att Elysium IV slås ut.
Ruben beskrivs i "Dö, Köttätare, Dö!" som en av de första lyckade muterade djuren och en av de första som placerades ut i Paradisdalen.
Det hände 161 år innan kampanjen utspelar sig.

Nu vet jag att Kaknäs Sista Band inte är en "officiel" del av Mutant: År Noll, och dessutom kan Rubbitarna i Kaknäs Sista Band ha fått fel på räkningen.

Men det innebär att jag känner att jag kan placera ut Hammarkullen i min kampanj.
Dessutom finns Traffaut 21 (Vildtass) från Genlab Alfa i Svarthands Bar, så händelserna i Genlab Alfa bör ha hänt bara något år innan huvudkampanjen i Mutant: År Noll händer.
Och om man tänker sig att Rubbitar blir vuxna lite snabbare än människomutanter, så kan händelserna i Kaknäs Sista Band (där #294 dör) utspela sig kanske 5-7 år efter Hammarkullens etablering.
Dock känns det som att det utspelar sig någon gång efter händelserna som beskrivs i Dödsklotets Hemlighet.

Så om vi kollar på de händelserna så utspelar sig M:Å0 kampanjen någonstans runt 260 år efter Röda Pesten.

Så i relation till M:Å0's kampanj förlägger jag Tidslinjen såhär:

år -25: Flykten från Eden och upprättandet av Arkerna.
år -10: Upproret och Flykten från Genlab Alfa.
år -5: Svarthands Bar och Zonryttarna etableras.
år 0: Kampanjen i M:Å0 börjar.
år 2: Hammarkullen upptäcks och upprättas.

Har ni några egna tidslinjer så uppskattar jag all imput.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tidslinje.

Mon 13 Jun 2016, 16:57

Spännande tidslinje! Ligger ungefär i linje med hur vi tänkt. Vi har dock undvikit att spika årtal alltför hårt, för att ge varje spelgrupp lite flexibilitet.

Du har helt rätt vad gäller rubbitarna - det fanns inga rubbitar på Hammarkullen före Genlab Alfas fall. De små psykopaterna måste ha räknat lite fel...
Fria Ligan
 
Oddball_E8
Topic Author
Posts: 447
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Tidslinje.

Mon 13 Jun 2016, 17:14

Misstänkte att de (nja, författaren) fått det lite om bakfoten, men det är ju inte orealistiskt.
Många av våra egna historiska skeenden har ju varit lite felberäknade i historiens anor.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests