Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Thu 23 Jun 2011, 15:56

att variera cyberteknik till något mer än vad som står i grundboken är ganska lätt. framför allt om man inriktar sig på de militära.
ex: comkit, databanker och liknande.
 
maK88
Posts: 4
Joined: Fri 08 Jul 2011, 03:54

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Thu 14 Jul 2011, 02:10

Mitt egna tolkande vad gällde cybernetik och bionik var, först och främst, påverkat av hur hög kostnad det ställde sig med. Utefter detta tänkte jag att, liksom nya medicinska fenomen idag, de var väldigt svårtillgängliga på grund av produktionskostnaden.

Olikt Deus Ex, där "augmentationer" har blivit en vardag, på grund av snabb och effektiv produktion, ser jag det i Coriolis som en marknad på uppgång. Det finns en efterfrågan på effektivare och mer tillgängliga produkter, såpass att det redan börjar uppstå purister och politiska/religiösa motståndare. Toppföretag (eller fraktioner) har väl råd med bättre augmentationer, på samma sätt som eliten vanligtvis har råd med avancerade vapen. Företagsamma människor märker i vilket fall av vad för sorts företag som kommer vara värda att satsa på. Coriolisvärlden börjar väl röra sig mot ett Deus Ex-likt samhälle, men idag går det fortfarande få utan.

Jag skulle gärna se Cybernetik och Bionik vara mer utstuderat och varierande i 2.0, men inte att det ska bli för tillgängligt. Kanske att det är lite av ett religiöst tabu, så länge det inte är i medicinskt syfte, och då vill jag jättegärna peka på människans hyckleri - många säger väl att det inte är "rent", fastän de innerst inne gärna skulle vilja ha en lyxaugmentation. Detta är dock min tolkning och mitt utförande, så jag reserverar mig till att bara förväntansfullt hoppas att alla vill samma sak. :D

Edit: Ha gärna med något som påverkar det sociala rollspelandet, istället för bara plånboken på karaktären. Tillexempel det religiösa tabuet; speciellt förstkomna skulle väl tycka att det är orent, men även andra. Inte något allvarligt minus, men en intressant grej kanske!
Jag skulle även kunna tänka mig att göra augmentationer mer tillgängliga spelmässigt, men att det gav en social nackdel att ha något mer än cybernetikproteser, som är begränsade till att fungera under en människas styrkebegränsningar. (Inget som säger att man olagligt kan "trimma dem", så att säga)
 
Hamster
Posts: 7
Joined: Wed 09 Nov 2011, 23:47

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Wed 30 Nov 2011, 19:30

Jag har varit väldigt återhållsam med just fördelarna cybernetisk och bionisk i den kampanj jag just dragit igång. Jag kan tänka mig att använda det på någon enstaka SLP, men när det gäller rollpersoner vill jag slippa det helt och hållet då jag tycker riskerna är överhängande för alldeles för optade historier. Däremot har jag varit ganska frikostig med cybernetiska proteser (i synnerhet på soldater och grovarbetare) då jag tycker att det kan vara rätt häftigt. I synnerhet om man spelar lite på skillnaden mellan primitiva samhällen där folk inte har proteser utan istället hoppar runt med kryckor och mer avancerade samhällen där tekniken florerar. Jag har till och med sagt att om man vill börja med cybernetiska proteser så behöver man inte betala för dem.

Så själv har jag inget behov av fler förmågor, däremot skulle det vara kul med idéer på olika nackdelar kopplade till cybernetik. Jag har inte haft anledning att hitta på så många utan tittat lite på att modda befintliga nackdelar, exempelvis "Epilepsi" -> "Opålitliga motivatorer". Samma regelverkan men annan "smak". Men nackdelar som är dirrekt kopplade till skador istället för att bara säga "din arm funkar inte längre" vore kul.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Thu 01 Dec 2011, 00:56

Jag tycker som du i det att proteser kan ge en väldigt speciell flavour - utan att låta cybernetiken göra Coriolis till c-punk.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest