User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Errata

Sat 16 Jun 2012, 06:35

Kanske lite tidigt men jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där folk kan anmäla fel även i det tryckta exemplaret (för så bra som spelet är kommer det ju med all säkerhet behöva gå i nytryck längre fram :-))

Mitt första bidrag (förutom att man pratar om "tur" i en tabell som jag nämnt tidigare) är på det ifyllda karaktärsbladet på sidan 33 där det med största sannolikhet skall stå Lertios och inte Leritos, då det är den stavningen som i övrigt används i olika exempel (+ i Tomas eminenta kampanj).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Errata

Sat 16 Jun 2012, 13:47

Henke, om du lägger till en länk till din kommentar om runda/tur (eller citerar den) blir det lättare att hitta när den här tråden behövs om några år. :)

Det heter en mantikora, flera mantikoror. Ligan vet det – när de mytiska monstren åsyftas på sidan 236 används den korrekta formen – men gruppen i Fontra Cilor vet det inte. Kanske tror de att det heter "en mantikor"? Deras namn är inget korrfel. Det som däremot är ett korrfel är att det står "Mantikorornas näste" i innehållsförteckningen på sidan 4.

På sidan 255 har två ord skrivits ihop, det ska stå "Trinsmyras värde".
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Errata

Sat 16 Jun 2012, 15:34

Henke, om du lägger till en länk till din kommentar om runda/tur (eller citerar den) blir det lättare att hitta när den här tråden behövs om några år. :)
Good point! :-)

http://www.frialigan.se/forum/viewtopic ... unda#p2711
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Errata

Sun 17 Jun 2012, 01:25

Bra tråd! Här kommer det som jag har sett:

*Sid 79: Rutan i marginalen är helt felplacerad :) Den hänvisar till reglerna för Kunskap, som är på sid 66 - och där finns samma stycke i den löpande texten, fast kortat.

*Sid 135: Det står "Nästa tur" i tabellen. Ska vara "nästa runda". En rest från en äldre regelversion.

*Sid 319: Kapitelnumret "22" saknas vid den stora kompassrosen.
Fria Ligan
 
User avatar
Thomas Meurk
Posts: 21
Joined: Sun 17 Jun 2012, 01:12

Re: Errata

Mon 18 Jun 2012, 00:23

Hej!

Expertisen "rännstenskontakter" har försvunnit från förmågan Intrigmakare i övergången mellan beta och tryckt version. Däremot verkar det som att bifigurerna i Saphyna-kapitlet har kvar den expertisen?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Errata

Mon 18 Jun 2012, 07:44

Hej!

Expertisen "rännstenskontakter" har försvunnit från förmågan Intrigmakare i övergången mellan beta och tryckt version. Däremot verkar det som att bifigurerna i Saphyna-kapitlet har kvar den expertisen?
Stämmer! Föreslår att man byter ut expertisen mot Ryktesspridare eller Uppviglare i stället.
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Errata

Mon 18 Jun 2012, 10:06

Jag har också hittat ett par fel men noterade dem dessvärre inte genast. Lägger till i denna post när/om jag hittar dem.

Sid 206: Ett kort gult streck längs Coimatrifloden kunde ha markerat gräns mellan Nymark och Paraltro,Ruhl (inget fel egentligen)
Sid 212: I listan står "Anaxalistemplet" - ska vara "Anxalistemplet"
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Errata

Wed 20 Jun 2012, 08:19

I kapitlet Artefakter och elixir står det "elexir" i kapitelnamnet längst ner på sidorna (145-147).
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Errata

Wed 20 Jun 2012, 09:46

Jag tror att erratan ska användas mer för att hitta syftningsfel och felaktiga regler snarare än stavfel.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

sid 339

Wed 01 Aug 2012, 06:28

"Kejsaren kräver att pelarfadern Peatro Patralba drar tillbaka profetian - eller förklaras fredlös"

Pelarfadern är väl en andlig ledare inom Kastykekyrkan och inte rätt benämning på ranzinernas ledare?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests