User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 07 Apr 2012, 18:37

Vill inte gå in för mycket i detalj, eftersom jag delvis blåser i egen, mycket begränsad, trumpet, men jäklar vilken sexig produkt. Snygg, spelbar och inbjudande och ännu ett exempel på att den svenska rollspelsscenen kan klämma fram spel i världsklass - ett stolt arv från bl.a.Järnringen. Jag var ganska ljum till Story Now etc, men skuggspelet är något jag bara vill spela.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 07 Apr 2012, 18:54

Jag håller med du. Blir verkligen sugen på att testa spelmekaniken. Den känns intuitiv och okonstlad, fräsch och inspirerande.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sat 07 Apr 2012, 23:01

Jag har inte läst allt, men det jag har läst har varit lysande. Mycket tyder på att det här är ett av de allra bästa rollspel jag har sett. Nånsin. Kommer kanske att hitta detaljer att invända mot längre fram, men grunden - settingen, bilderna, formgivningen och reglerna - är något i hästväg. Jag hoppas att det här spelet nån gång når även bortom den svenska rollspelsbranschen.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 08 Apr 2012, 10:04

Tackar!

Fantastiskt kul att höra så goda omdömen från er.

Ser fram mot fler synpunkter.
Fria Ligan
 
Axelpaxel
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 08 Apr 2012, 21:45

Mycket snyggt måste man säga! Ska nog pröva reglerna till karaktärspelandet i någon form även om jag nog är mest intresserad av är skuggspelsmekaniken som nog kan göra underverk för att lyfta spelares blick ovanför sköldkanten :) En liten tanke som slår mig dock är att spelet är lite väl nischat möjligen, och faktiskt nog lite otillgängligt om man inte spelat rollspel tidigare (jag saknar faktiskt en mer strukturerad "Det här är ett rollspel"-text) - det kanske är i sista laget, men har ni provat att få feedback från någon Svavelvinter-intresserad rollspelsnovis? Men tekopparna är onekligen många, väl jobbat... :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 08 Apr 2012, 21:57

Mycket snyggt måste man säga! Ska nog pröva reglerna till karaktärspelandet i någon form även om jag nog är mest intresserad av är skuggspelsmekaniken som nog kan göra underverk för att lyfta spelares blick ovanför sköldkanten :) En liten tanke som slår mig dock är att spelet är lite väl nischat möjligen, och faktiskt nog lite otillgängligt om man inte spelat rollspel tidigare (jag saknar faktiskt en mer strukturerad "Det här är ett rollspel"-text) - det kanske är i sista laget, men har ni provat att få feedback från någon Svavelvinter-intresserad rollspelsnovis? Men tekopparna är onekligen många, väl jobbat... :)
Jag har hört om en nioåring som tog till sig reglerna utan problem, det lovar ju gott... :)

Men, allvarligt talat: Spelet är i huvudsak tänkt för ganska erfarna rollspelare. Men grundmekaniken är enkel, och vi siktar på att släppa snabbstartsregler som PDF för att underlätta för noviser att komma in i spelet.
Fria Ligan
 
Axelpaxel
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 08 Apr 2012, 22:11

God idé. Ja själva mekaniken är ju onekligen inte alltför komplex, jag syftade snarare på hur det är tänkt att spelas (och framförallt SLas) - det är ju avsevärd skillnad på Svavelvinter och "traditionella" rollspel (kan förvisso vara att jag är lite väl inkörd på det senare?), hur man hanterar hemlig info exempelvis. Ska iofs påpekas att jag mest skummat så här långt det kanske klarnar när jag sätter tänderna i pappersversionen...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 08 Apr 2012, 22:47

God idé. Ja själva mekaniken är ju onekligen inte alltför komplex, jag syftade snarare på hur det är tänkt att spelas (och framförallt SLas) - det är ju avsevärd skillnad på Svavelvinter och "traditionella" rollspel (kan förvisso vara att jag är lite väl inkörd på det senare?), hur man hanterar hemlig info exempelvis. Ska iofs påpekas att jag mest skummat så här långt det kanske klarnar när jag sätter tänderna i pappersversionen...
Absolut, spelet bryter mot några konventioner i traditionella rollspel. Men den delen tror jag är ganska grundligt förklarad. Har man spelat rollspel förr så tror jag att man förstår skillnaderna. Och har man inte spelat rollspel förr så har man ju inte koll på konventionerna i alla fall. :)

Du har en utmärkt poäng i att spelet inte är så nybörjarvänligt. Till skillnad från det kommande Morwhayle-spelet har nybörjarvänlighet inte varit ett av de viktigare designmålen för Svavelvinterspelet. Precis som Eriks romaner så kan spelet vara ganska krävande. Samtidigt vill vi förstås inte skrämma bort någon. Förhoppningsvis kan den kommande snabbstarts-PDF:en komma till nytta där.

Tack för all feedback, det enormt kul och nyttigt. Ös på!
Fria Ligan
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Wed 11 Apr 2012, 00:13

För att sammanfatta mina intryck av att ha läst igenom en del i regelboken och spelar spelet själv:
Image
 
Jorgen_CAB
Posts: 62
Joined: Mon 09 Apr 2012, 00:52

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 23 Apr 2012, 10:51

Har inte spelat ännu men vi är ett gäng som är mycket imponerade av reglerna och måste säga att de är helt originella och briljanta.

Vi vill använda alla de möjligheter som reglerna kan ge oss, inklusive att spela utan en dedikerad spelledare (berättare). För oss är det absolut viktigt att vi kan spela utan att det behövs sysslas med förberedelser och annat som tillkommer i mer traditionella rollspel, här kan vi driva spelet medan vi spelar och det är något som vi skulle vilja utforska.

Vore kul att höra mer om någon som spelat utan dedikerad berättare och hur det fungerade för dem?

Låter man en berättares karaktär spelas av den karaktärens skuggmakts person om alla karaktärer befinner sig på samma ställe, eller hur löser man detta när det händer?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests