Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 25 Apr 2016, 11:34

Hur hanterar ni när spelare hamnar på olika ödestyngd? Vissa av mina spelare har ibland fastnat på någon erfarenhet som de inte får in i spel, så nu har vi två som gått upp 2 ödestyngder, men en är kvar på "start", trots lika mycket spelande. OBS, kör väldigt löst med reglerna i sig och har fokuserat på storyn, och det känns som att vissa av spelarna inte bryr sig så mycket om det, men de som kommer från en ADD-bakgrund bryr sig lite mer om maxandet.
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 25 Apr 2016, 17:21

Hur hanterar ni när spelare hamnar på olika ödestyngd? Vissa av mina spelare har ibland fastnat på någon erfarenhet som de inte får in i spel, så nu har vi två som gått upp 2 ödestyngder, men en är kvar på "start", trots lika mycket spelande. OBS, kör väldigt löst med reglerna i sig och har fokuserat på storyn, och det känns som att vissa av spelarna inte bryr sig så mycket om det, men de som kommer från en ADD-bakgrund bryr sig lite mer om maxandet.
Enklast är att vara flexibel med formuleringen av erfarenheten. Märker man att den är svår att få in i spel så kan man snacka runt "händelsen" och se om man helt enkelt kan formulera om den. Är det omöjligt så byt ut den till en ny erfarenhet.
Min grupp försöker att inte fastna i detaljer. Det viktigaste är ju att ha roligt trots allt.
Image
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Tue 17 May 2016, 20:03

Just ödestyngd är något jag personligen inte gillar med systemet. Denna gång använder vi visserligen ödestyngd men ökningen sker utifrån hållpunkter i handlingen och alla spelare ligger alltid på samma nivå. Jag kommer inte använda reglerna för att öka ösestyngd om jag spelleder fler kampanjer. Helst skippar jag som sagt hela konceptet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests