Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 15 Jul 2012, 23:06

Jag (...) tycker att illustratörer liksom spelare kan ta sig friheter så länge det inte blir sakfel. (...) Detta sagt så tycker jag att alla kan göra som de vill.
Jag tycker nog just att jag påpekat ett sakfel, men givetvis är det öppet för alla att göra som de vill. Jag tolkar dock svaret som att symbolerna är exempel på sådant som du själv inte tänkt ta någon större hänsyn till i romanskrivandet. Eftersom du ju också får göra som du vill. ;)

Jag föreställde mig mera att du har granskat materialet - även illustrationer med mera - innan det gått i tryck. Givetvis är det inte möjligt att lägga sig i allting - då skulle du ju lika gärna ha gjort spelet själv... Men därav min fråga - det är allt.
Personligen hade jag kanske låtit shaguliterna vara utan symboler eftersom de inte direkt rör sig bland folk och behöver demonstrera / känna igen varandra i mängden.
Medhåll. Att jag ändå använt exempelvis skorpionen som symbol är mera en berättarteknisk finess. (Att introducera Shagul som "skorpionen" och så vidare.)
Maskerna har ju egentligen mer med diFolterna att göra och hör egentligen inte till spagyrikerna som är den alkemiska grenen av DiFolterna utan snarare till teatersidan.
Ah, mycket av det som står i romanerna är ju nyheter för en tummare av gamla spelhäften som jag själv. Vad kallade sig teaterfolket inom DiFolterna sig, nu igen?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 15 Jul 2012, 23:40

Jag tycker nog just att jag påpekat ett sakfel, men givetvis är det öppet för alla att göra som de vill. Jag tolkar dock svaret som att symbolerna är exempel på sådant som du själv inte tänkt ta någon större hänsyn till i romanskrivandet. Eftersom du ju också får göra som du vill. ;)

Jag föreställde mig mera att du har granskat materialet - även illustrationer med mera - innan det gått i tryck. Givetvis är det inte möjligt att lägga sig i allting - då skulle du ju lika gärna ha gjort spelet själv... Men därav min fråga - det är allt.
Jag har granskat materialet, inklusive illustrationerna, innan det gick i tryck, men det är ju inte min produkt och jag tar som sagt inte masken som sakfel utan som en tolkning. Shaguliterna skulle kunna ha masken som symbol med hänvisning till att de måste upprätthålla en persona mot omvärlden eller liknande. Inte min lösning men fullt möjlig vilket jag tycker räcker i en interaktiv produkt.
Ah, mycket av det som står i romanerna är ju nyheter för en tummare av gamla spelhäften som jag själv. Vad kallade sig teaterfolket inom DiFolterna sig, nu igen?
Det är olika kategorier som leds av "komedianternas råd".
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 16 Jul 2012, 00:05

Ska kanske inflika att symbolerna i kapitlet Mäktiga grupper inte nödvändigtvis måste ses som organisationernas "officiella" emblem i spelvärlden - de är snarare att betrakta som stiliserade illustrationer. Vissa mäktiga grupper kanske har flera officiella symboler, andra kanske saknar helt.
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 16 Jul 2012, 05:49

Mycket bra svar, båda två. Tack. :)

Kan ju avsluta med att symbolerna är väldigt snygga i sig och fyller som sagt en funktion i regelboken. Överlag så känns spelet välbehövligt just för att den fyller i många luckor i spelmiljön. Mitt första intryck av spelet - som den här tråden ju handlar om - är överväldigande gott! Jag är rent av mycket imponerad! :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 29 Jul 2012, 10:45

Plöjer igenom regelboken i sakta mak på lediga stunder och har nu gett mig på världsbeskrivningen. Skrockar instämmande till det mesta men höjdpunkten än så länge måste vara den saphynska grisabegängelsen (s 250)! Jag visste att det måste finnas någon mörk underström i den saphynska flegman!

Nu undrar jag mest vilka hemska traditioner i själva verket ligger bakom Frimbolinerslättens ojämförliga bördighet? Vad har det Svarta Urberget med saken att göra? Fruktbarhetsguden Tammuz kanske tarvar offer? Är det bara jag som kommer att tänka på filmen The Wicker Man? :o
http://www.imdb.com/title/tt0070917/

Oavsett förutspår jag ett uppsving för gudomen Tammuz, nu när han återfunnits!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 29 Jul 2012, 10:50

Är det bara jag som kommer att tänka på filmen The Wicker Man?
Jag gillade också filmen och lyssnade ganska mycket på soundtracket när jag skrev om Praanz da Kaelve i Hiltre.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Sun 29 Jul 2012, 21:08

Har för mig att jag läst någon gång att överlevande från ön Kymm skänkte grödorna till Saphyna och därför är ön så bördig. Men jag kanske blandar ihop det med något annat...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Mon 30 Jul 2012, 18:36

Det ena behöver inte utesluta det andra... ;)

Bra uppslag förresten, att saphyni urfolk i själva verket inte var ransarder. Utan flyktingar från det fördömda Kymm, vilka sedermera invaderades av och assimilerades in i den ransardiska kulturen. Det ger utrymme för exotiska/unika inslag i den lokala kulturen. Vilket är bra. :)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 14 Jan 2016, 17:28

Sent ombord på svaveltraden här, men (stöd)köpte faktiskt rollspelet när det kom runt 2012, ögnade igenom det och slogs av det var snyggt, men eftersom jag svurit att inte lära mig några nya system ställdes det i förrådet framtill för några dagar sedan då Kmordan åter slog isklorna i mig. Nu har jag snabbläst och grunnat lite och instämmer med lovorden ovan. Fräscht, enkelt, originellt, inspirerande. Me like. Speltest snart.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svavelvinter Rollspelet - Första intryck

Thu 14 Jan 2016, 21:19

Sent ombord på svaveltraden här, men (stöd)köpte faktiskt rollspelet när det kom runt 2012, ögnade igenom det och slogs av det var snyggt, men eftersom jag svurit att inte lära mig några nya system ställdes det i förrådet framtill för några dagar sedan då Kmordan åter slog isklorna i mig. Nu har jag snabbläst och grunnat lite och instämmer med lovorden ovan. Fräscht, enkelt, originellt, inspirerande. Me like. Speltest snart.
Kul att höra! Svavelvinter är vårt första spel, men jag tycker att det står sig riktigt bra. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests