User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 14:53

Kartorna är gjorda som A1 initialt. Dessa kommer att göras i A4-storlek till boken (de kommer att ligga som 3e och 4e omslag). Då kommer det inte att vara något problem att kika på dom i paddan.

–Christian för Fria Ligan
Fria Ligan
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 15:06

När du har boken i hand så e det skit samma med din ipad haha... tycker du verkligen dem ska ändra på bokens layout för att det ska passa din ipad bättre?? är du seriös? PDFen du fått är bara en stor jävla bonus innan boken gått i tryck (vilket jag tror den gjorde igår) och något att sätta tänderna i innan den är i din hand...
För det första tycker jag väldigt illa om din otrevliga ton, vänligen sluta upp med sådant.

För det andra är min åsikt om långa stycken kursiv text INTE huvudsakligen baserad på hur det ser ut på min iPad, utan på mångårig erfarenhet av liknande missbruk av kursiv text i otaliga andra rollspelsböcker (ofta förekommande i t.ex. böcker från White Wolf). Jag nämnde min iPad eftersom den är det medium via vilket jag hittills har kunnat titta på boken.

För det tredje håller jag inte alls med om att det inte spelar någon roll hur boken ser ut på en iPad, för jag tror inte jag är ensam om att vilja kunna använda den digitala kopian parallellt med och vid sidan om den riktiga boken i faktiska spelsammanhang (speciellt karaktärsskapande, men också när man vill kolla upp saker under spel).

Till Christian:

Tack för upplysande och glädjande svar! Och fundera hemskt gärna över om Krösus verkligen behöver vara med i spelet. ;-)

Med vänlig hälsning,

/David Bergkvist
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 15:17

Håller med om den kursiva texten - snyggare om den är vanlig, normalstilt brödtext.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 15:50

Vi kommer att ändra introberättelsen så att den sätts med normal text baserad på den feedback vi fått, både i nästa pdf och i tryck. Håller med om att tio sidor kursiverad text är lite mastigt!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 16:28

Och fundera hemskt gärna över om Krösus verkligen behöver vara med i spelet. ;-)
Jag håller med David rörande Krösus (beteckningen är heller inte är ett adjektiv som de andra i listan). Kanske "furstligt rik"?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 17:20

Och fundera hemskt gärna över om Krösus verkligen behöver vara med i spelet. ;-)
Jag håller med David rörande Krösus (beteckningen är heller inte är ett adjektiv som de andra i listan). Kanske "furstligt rik"?
Jodå, det är noterat! Håller med, vi ändrar det. Tack.
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 17:58

Och fundera hemskt gärna över om Krösus verkligen behöver vara med i spelet. ;-)
Jag håller med David rörande Krösus (beteckningen är heller inte är ett adjektiv som de andra i listan). Kanske "furstligt rik"?
Jodå, det är noterat! Håller med, vi ändrar det. Tack.
"Kastykisk" kanske ;-)
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 14 Apr 2012, 14:09

En liten undran: På vilket sätt kommer nya PDF-filer att distribueras?

Mvh

/David Bergkvist
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 14 Apr 2012, 14:22

De kommer att skickas ut via Filecentral som email med en nedladdningslänk.

Vi tänkte inte till riktigt på Gothcon dock och glömde samla upp emailadresser till alla som köpte paketet där, därför kommer vi gå ut med en liten blänkare på bloggen när det är dags och de som köpta på GC kan bara hojta till med sina emailadresser så får de också den nya pdf:en.
Fria Ligan
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Sat 14 Apr 2012, 14:39

Här kommer lite fler kommentarer, i fallande prioritetsordning:

1) Extraregler markeras just nu med en asterisk (*). Min reflex när jag ser en sådan är att leta efter en hänvisning, inte att tolka det som att stycket innehåller en valfri regel. Jag tror det vore bättre att använda någon annan typ av symbol för att ange "valfritt tillägg". Kanske gradsymbolen (°)? Eller cirkumflex (^)?

2) På sidan 23 i stycket "Karaktärsdriven stil" står det ord på engelska. Jag tror det är överflödigt, den övriga beskrivningen är tydlig och de förmodligen för de flesta obskyra engelska termerna riskerar att förvirra, göra att konceptet känns mer svårtillgängligt än det är. Jag rekommenderar att stryka allt bruk av engelska språket.

3) Layout, grafik, kartor och illustrationer i hela spelet är genomgående fantastiska - suggestiva, stämningsgivande och beskrivande. Utom helsidesillustrationen på sidan 91, "Kondottiär Goscanda Ab'Vumbra noterar roat fiendens fåfänga försök att inta kastellet". Den håller inte alls samma kvalitet som de övriga illustrationerna; varken perspektiv, uttryck eller disposition håller måttet. För mig sticker den i ögonen bredvid den övriga kavalkaden av mästerverk. Jag misstänker att det är för sent att göra något åt den, men man kan alltid hoppas.

Mvh

/David Bergkvist

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests