TeOM
Posts: 4
Joined: Mon 09 Apr 2012, 01:06

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 15:29

Sidan 69 och 70 i pdf:en (sidan 68 och 69 i "boken"):
Misstänker att en äldre regelversion lever kvar, om jag inte missat någon undantagsregel någonstans, eftersom det i det tvådelade exemplet som börjar under rubriken SAMARBETE och fortsätter under rubriken KÖPSLÅ görs gällande att FG = antalet lyckade tärningar minus SG.

Om det är antalet sexor som ska ge FG även i samband med ett dådslag för inköp blir ju regeln för köpslående inte riktigt vad ni tänkt er. Enbart när man misslyckats med "ett steg" finns det någon anledning att köpslå, eftersom man inte kan påverka FG med köpslåendet. Om jag nu har tänkt rätt?

Detta är kanske lite väl petigt men i det tidigare nämnda exemplet definieras inte vilken "sorts" överfart Peldon vill köpa till sina vänner och heller inte hur många vännerna är. Men utifrån reglerna så får vi anta att det är sovplats i lastutrymmet, eftersom han vill köpa flera tjänster av samma sort, och att vännerna är färre än tio, eftersom den slutgiltiga prisnivån och SG blir 2. Detta borde kanske förtydligas i exemplet.
 
TeOM
Posts: 4
Joined: Mon 09 Apr 2012, 01:06

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 16:01

Är väl ett gränsfall om detta hör hit, dessutom är jag väl lite petig igen men ... I avsnittet under rubriken KLUMPSUMMOR finns ett stycke om återställning (sid 71 i pdf:en), det vill säga om att offra klumpsummor för att återställa sin rikedomsnivå.

Tycker att det kanske kunde göras några förtydliganden i det stycket. Får man till exempel dela upp en klumpsumma och bara offra delar av den för att återställa sin rikedom? Utifrån vad som står senare under rubriken ÖKA & MINSKA RIKEDOM så är det ju tydligt att man inte kan återställa sin rikedom över den ursprungliga nivån, det vill säga öka den permanent, genom att offra en klumpsumma. Det kanske borde stå rent ut även i stycket om återställning. Och om man inte kan dela upp en klumpsumma när man "växlar in" den för att återställa rikedomsnivån borde det stå vad som händer med överskjutande bonustärningar - de går förlorade?
 
TeOM
Posts: 4
Joined: Mon 09 Apr 2012, 01:06

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 19:18

Ytterligare ett petigt påpekande: i exemplet överst i vänsterspalten på sidan 84 i pdf:en står: Orghinens spjut är längre än Severas moskoriska familjedolk (vapenlängd 2 mot 1). I vapentabellen på sidan 82 anges dock spjutets längd till 4, vilket känns mycket mer rimligt.

Längre ner på sidan 84, i stycket som handlar om att bruka två vapen, blir det lite otydligt tycker jag. Den bonustärning som det extra vapnet ger, får man den oavsett om fiendens vapen är längre eller ej? Alltså, om fiendens vapen är kortare än ditt längsta betyder det att du får två bonustärningar, en för längsta vapnet och en för ditt extra vapen? Och om man inte vill använda regeln om tyngd och längd för vapen, vad händer då? Ger två vapen alltid två bonustärningar då?

Även detta på sidan 84: exemplet om Praanz da Kaelves två vapen, vad vill ni exemplifiera med det? Exemplet säger ingenting enligt min mening och kan tas bort, tycker jag.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 19:25

Tack TeOM för skarpsynta påpekanden!

Mycket riktigt måste reglerna för köpslående filas till, precis som du anat hänger de kvar från en tidigare regelversion. Och exemplet kan behöva förtydligas.

När det gäller klumpsummor så kan du offra lämplig del av den för att återställa rikedom, det måste inte vara hela klumpsumman. Du kan alltid välja fritt hur stor del av klumpsumman du kan använda till ett inköp.

Severa-exemplet: japp, spjut har längd 4. Ska fixas!

Två vapen: extravapnet ger en bonustärning oavsett fiendens vapenlängd. Endast primärvapnet jämförs med fiendens vapen. Det finns dock en begränsning: extravapnet får vara max ett steg kortare än primärvapnet för att räknas.

Och välkommen till forumet!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 21:39

sid 12

"...och dräpte för första gången i Siola på Palamux."
Siola på Paratorna
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 21:50

sid 83

"Om Skadan från en attack överskrider skyddsvärdet har rustningen ingen effekt"
Blir det inte lite konstigt att en rustning plötsligt inte skyddar något alls om skadan överstiger? Man tycker kanske ändå att den borde stoppa det den hittills absorberat? Är det ett sätt att få snabbare slut på strider?
Ja. Ett klassiskt problem i rollspel är att rustning = tråkigt, eftersom det gör attacker mindre dramatiska och strider segare. Att låta attacker göra full skada om de slår igenom pansaret reducerar det problemet rejält. Det gör rustning betydligt mindre effektivt, men det ser jag som en fördel.
Svaret är väl iofs givet men för att klargöra: Samma sak gäller även här både rustningar och naturligt pansar?
Japp, stämmer. Kan lägga till det.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Mon 09 Apr 2012, 21:52

sid 98

»» Färgen blå finns inte
»» Den som badar dör
»» Alla pengar är förfalskade
»» Djur spionerar på dig
»» Bara dårar sover
»» Kejsarinnan är din gemål
"Om du konfronteras med din vanföreställning tar du ett eller flera poäng Rädsla."

Blir lite konstigt att få rädsla av de här sakerna? Här känns det nästan som karaktären har nog med bekymmer utan att behöva få fler rädsla-poäng? (det är ju ingen Fobi) Skulle eventuellt kunna tänka mig att han/hon blir helt ursinnig (bärsärk?) om någon motsätter sig vanföreställningen.
Sant. Som du säger är effekterna starka nog utan Rädsla-poäng. :)
Fria Ligan
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 12:05

Två kommentarer som jag hoppas inte kommer för sent för att beaktas:

1) På rollformuläret är högsta graden av rikedom benämnd "Krösus". Jag tycker inte det känns bra, eftersom Krösus är en historisk person i vår värld (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6sus), och ger konnotationer åt grekisk mytologi eller jordisk historia. Jag tror en annan formulering, antingen neutral eller "in-game", skulle passa mycket bättre. "Stormrik" kanske. Eller "Furstligt rik". Möjligen något uttryck som relaterar till drakar, Kastyke eller Bodaken. "Kastykes gunstling" kanske?

2) Avsnittet "Berättelser i kryptan", som sträcker sig över sidorna 9-18, är typsatt helt i kursiv stil. Detta tycker jag är onödigt svårläst (speciellt på min iPad 2), och känns generellt omotiverat. Snälla, typsätt den texten i normal, icke kursiv stil.

Mvh

/David Bergkvist

ps. Kartorna kraschar min iBooks-app, och är därmed svårbeskådade på min iPad. Går det att optimera/komprimera dem på något sätt som åtgärdar detta?
 
Weimer
Posts: 26
Joined: Mon 09 Apr 2012, 09:36

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 12:26

Två kommentarer som jag hoppas inte kommer för sent för att beaktas:

2) Avsnittet "Berättelser i kryptan", som sträcker sig över sidorna 9-18, är typsatt helt i kursiv stil. Detta tycker jag är onödigt svårläst (speciellt på min iPad 2), och känns generellt omotiverat. Snälla, typsätt den texten i normal, icke kursiv stil.

Mvh

/David Bergkvist

ps. Kartorna kraschar min iBooks-app, och är därmed svårbeskådade på min iPad. Går det att optimera/komprimera dem på något sätt som åtgärdar detta?
När du har boken i hand så e det skit samma med din ipad haha... tycker du verkligen dem ska ändra på bokens layout för att det ska passa din ipad bättre?? är du seriös? PDFen du fått är bara en stor jävla bonus innan boken gått i tryck (vilket jag tror den gjorde igår) och något att sätta tänderna i innan den är i din hand...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Fri 13 Apr 2012, 12:33

Två kommentarer som jag hoppas inte kommer för sent för att beaktas:

1) På rollformuläret är högsta graden av rikedom benämnd "Krösus". Jag tycker inte det känns bra, eftersom Krösus är en historisk person i vår värld (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6sus), och ger konnotationer åt grekisk mytologi eller jordisk historia. Jag tror en annan formulering, antingen neutral eller "in-game", skulle passa mycket bättre. "Stormrik" kanske. Eller "Furstligt rik". Möjligen något uttryck som relaterar till drakar, Kastyke eller Bodaken. "Kastykes gunstling" kanske?

2) Avsnittet "Berättelser i kryptan", som sträcker sig över sidorna 9-18, är typsatt helt i kursiv stil. Detta tycker jag är onödigt svårläst (speciellt på min iPad 2), och känns generellt omotiverat. Snälla, typsätt den texten i normal, icke kursiv stil.

Mvh

/David Bergkvist

ps. Kartorna kraschar min iBooks-app, och är därmed svårbeskådade på min iPad. Går det att optimera/komprimera dem på något sätt som åtgärdar detta?
Hej!

Tack för bra synpunkter. Vi jobbar som bäst med att lätta upp formgivninen av intro-berättelsen.

Vi ska kika över PDF:erna generellt, det kommer ett uppdaterat PDF-paket om några veckor.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests