Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Vems ÖT när spelare spelar bifigurer?

Sat 31 Oct 2015, 13:07

Jag har för mig att man satsar berättarens ÖT i de fall där spelare tillfälligt tagit över en bifigur i en scen. Jag kan inte hitta referensen och undrar också vems beslut det är att använda ÖT och hur många?
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vems ÖT när spelare spelar bifigurer?

Sun 01 Nov 2015, 21:34

*ahem* :roll:
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vems ÖT när spelare spelar bifigurer?

Sun 01 Nov 2015, 23:38

Så vitt jag själv minns det - och jag hittar inget annat i Regelboken - måste man använda sina egna ÖT även om man tillfälligt tar över en bifigur. Tanken är ju dock att dessa bifigurer, som tillfälligt tas över av spelare, mer ska ger färg och atmosfär än att utföra avgörande handlingar. Sånt bör överlåtas till karaktärerna själva, eller bifigurer under berättarens kontroll.
Fria Ligan
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vems ÖT när spelare spelar bifigurer?

Tue 03 Nov 2015, 19:39

Mycket bra poäng! Tidigare har vi dock haft brist på stridsdugliga karaktärer varför bifigurer fått fylla dessa roller i en del scener, och då har det känts bättre att låta spelarna ta över. I dessa fall har jag dock bidragit med ÖT och bestämt antalet.

Jag funderar mest om inte alla spelare (i vår kampanj) istället borde ha ett par "egna" karaktärer, en primär och en sekundär. Det kanske skulle kunna vara lättare att pussla ihop scener så att fler spelarroller är närvarande då.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vems ÖT när spelare spelar bifigurer?

Wed 04 Nov 2015, 00:42

Jag funderar mest om inte alla spelare (i vår kampanj) istället borde ha ett par "egna" karaktärer, en primär och en sekundär. Det kanske skulle kunna vara lättare att pussla ihop scener så att fler spelarroller är närvarande då.
Låter som en bra idé!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests