Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Wed 09 Sep 2015, 22:34

God afton,

Finns här måhända någon som övervägt, eller kanske till och med genomfört, en konvertering av de gamla fina Femte Konfluxen-kampanjböckerna för DoD till Fria Ligans Svavelvinter-regler?

Spelleder en kampanj där vi precis blivit klara med DoD-Svavelvinter och har tänkt köra igenom resten av Konfluxen-sviten, men då med Fria Ligans Svavelvinter-regler.

Jag har precis börjar ta mig igenom regelboken så har inga egna observationer än så länge, är mest nyfiken på vilka erfarenheter andra här kan ha av dylikt projekt :)

/Axel
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Thu 10 Sep 2015, 20:04

God afton,

Finns här måhända någon som övervägt, eller kanske till och med genomfört, en konvertering av de gamla fina Femte Konfluxen-kampanjböckerna för DoD till Fria Ligans Svavelvinter-regler?

Spelleder en kampanj där vi precis blivit klara med DoD-Svavelvinter och har tänkt köra igenom resten av Konfluxen-sviten, men då med Fria Ligans Svavelvinter-regler.

Jag har precis börjar ta mig igenom regelboken så har inga egna observationer än så länge, är mest nyfiken på vilka erfarenheter andra här kan ha av dylikt projekt :)

/Axel
Genomfört O4Ö med Svavelvinter-regler och sitter och skissar löst på Kristalltjuren just nu. Behöver du SLP-stats så lånade jag mina från Tomas (Fria Ligan) kampanj:

Typisk RhabdoRana-mördare: Sten 2, Eld 3, Vind 1, Vatten 2. Lönnmord 2, Tjuvkonster 1,
Brottning 1. Mördarskära (som kniv eller svärd, Lönnmord kan användas).
Elitmördare: Sten 2, Eld 3, Vind 1, Vatten 2. Lönnmord 3, Tjuvkonster 2, Brottning 1.
Mördarskära, giftkryp.
Didra Damagi: Sten 1, Eld 2, Vind 2, Vatten 3. Kargomitisk Symbolism 1, Artisteri 2
Fundibera: Sten 1, Eld 2, Vind 2, Vatten 3. Illusionism 4
Godael: Sten 1, Eld 1, Vind 3, Vatten 3. Tigwalvans helande hand 5.
Bhrullist: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2. Svärdskonst 2, Brottning 2, Jaktmästare 2. Spjut, sköld, lätt rustning.
Norsar (mörka): Sten 3, Eld 3, Vind 1, Vatten 2. Svärdskonst 1, Jaktmästare 1. Spjut eller yxa (brons, sköld, pilbåge. Slåss gärna i kamplag.
Nastigast: Sten 1, Eld 1, Vind 3, Vatten 1
Shagulklon: Sten 1, Eld 2, Vind 3, Vatten 2. Somatrofi 5, Nekromanti 5, Tankemagi 5, Intrigmakare 5.
Trakoriska knektar: Sten 2, Eld 2, Vind 2, Vatten 2. Svärdskonst 1, Prickskytte 1. Svärd, liten sköld, armborst, lätt rustning.
Digeta Longa-agenter: Sten 1, Eld 3, Vind 2, Vatten 2. Mördarkonst 1, Svärdskonst 1, Tjuvkonster 1, Intrigmakare 1. Beväpnade med svärd och kniv.
Präster: 2 i alla blod, Okvädning 1, obeväpnade.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Thu 10 Sep 2015, 21:41

Har själv spellett kampanjen (eller åtminstone första delen) med Eons regler, Västmarks regler samt med egna regler (utan spelvärden). Med varierande resultat, men alltid med mängder av konverteringsarbete som resultat. Det jag slås av när jag lyssnar på er kampanj (podden Vi spelar rollspel, för den som inte vet) är hur bra de gamla DoD-reglerna ändå fungerar. Dessutom slipper ni ju konvertera någonting och kan fokusera på att ta er igenom äventyren.

Svavelvinter (rollspelet) är väldigt annorlunda och kanske inte heller särskilt lämpat för en dylik kampanj, det fungerar snarare bättre till karaktärsdrivet spel. Rollfigurer kan också bli knepiga att konvertera. Däremot ser jag inte direkt något behov av att konvertera bifigurer till de nya reglerna. Utgå för enkelhets skull från att alla bifigurer har två i samtliga blod. Att hävda att exempelvis alla soldater skulle ha tre i Sten är nästan en värre generalisering än att de alla skulle ha två, eftersom extremvärdena just är extremvärden.

En annan lösning jag har använt är att skriva upp en så kallad blodsarketypför varje bifigur som dyker upp i handlingen. Spelsystemet förutsätter nämligen att man håller reda på karaktärernas "kännedom" om allt och alla - det är praktiskt att anteckna även värden/arketyper för blod på detta ark.

Vad gäller förmågor så är det också ganska självklart vad som passar bifigurer, jag skriver aldrig upp några faktiska värden. Förmågor används egentligen bara till att spendera ÖT och sätter alltså gränsen för hur många du som berättare kan spendera. Inget att egentligen haka upp sig på, tycker jag. I praktiken använder jag väldigt få ÖT som berättare och det går utmärkt att använda sunt förnuft för hur många som ska användas i en given situation.

Nu har jag hur som helst själv dragit igång kampanjen med stort K, faktiskt inspirerad av din podd. Vi använder de nya reglerna vilket känns ganska givet då jag knappast följer originaläventyren utan inspireras minst lika mycket av romanerna. Vår krönika återfinns här på forumet.

Ser fram emot fortsättningen på er kampanj, hoppas att ni fortsätter använda DoD-reglerna.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Thu 10 Sep 2015, 22:20

Med tanke på Baldyrs inlägg så måste jag påpeka att jag inte delar hans mening om reglerna. Min spelgrupp har spelat i cirka fem år med Svavelvinterreglerna (från hyfsat tidig beta fram tills nu) och kampanjen fungerar lysande med Svavelvinter-rollspelet. Visst kan det finnas viss nostalgi i de gamla reglerna, men de nya reglerna ger ett helt fantastiskt djup i spelet som är mer eller mindre omöjligt att uppnå med DoD. Att rollpersonerna spelar efter öden, mål och förbannelser skänker regelbunden krydda till spelmötena. Skuggspelet öppnar för metaspel för storslagna händelser som föder karaktärsspelet. De öppna magireglerna ger stor frihet och kreativitet. Konflikterna blir inte nödvändigtvis blodiga utan går att avgöra på många sätt. Eländena och Konsekvenserna skänker ytterligare byggstenar till rollspelet och tja... det är helt enkelt för j*vla bra!

Behövs uppslag till kampanjspel så finns det flera krönikor att läsa på nätet, däribland den egna som finns länkad i botten av mina poster, men även Axel Henrikssons "Steinristen" och Roney Lundells "konfluxkrönika". Tomas på Fria Ligan har också spelat en bit av kampanjen som går att läsa om HÄR...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Fri 11 Sep 2015, 10:55

Henke, stort tack för SLP-dumpen och kampanjkrönikorna! De lär komma väl till pass :)

Mycket roligt att se podd-lyssnare här, era råd blir givetvis extra relevanta när ni har den nivån av insyn i hur vi spelar.

Baldyr och Henke, beträffande reglers fördelar och nackdelar resonerar jag ungefär såhär:

DoD-reglerna tillhör som vi alla vet en äldre skola. Jag tycker det finns en behaglig "bare bones"-estetik i Basic Roleplaying som jag egentligen inte har någonting emot, men i vår kampanj upplever jag följande problem/begränsningar:

1) Att "levla" är plottrigt, pilligt och långsamt. Det ger därmed inte samma omedelbara belöning som jag skulle önskat till spelarna. Det må tyckas billigt, men jag tror starkt på att skapa ett milt beroende av att bli bättre, i synnerhet för de nya spelarna i vår grupp. Med Svavelvinter-reglerna föreställer jag mig att spelarna kommer sitta och dregla över nästa Expertis de tänker skaffa sig.

2) En del av RP'na kan göra allt för lite nytta i allt för många sammanhang, vilket skapar frustration hos spelarna. Svavelvinter-reglerna har iom. "hjälpa till"-mekaniken bättre möjligheter att låta alla ta plats, oavsett vad de är bra eller dåliga på.

3) Det finns ingen mekanik, och därmed inte heller någon direkt inspiration till spelarna, för hur RP'ns personlighet och historia påverkar berättelsen. Erfarna rollspelare brukar kunna låta detta växa fram organiskt under kampanjen, men även här tänker jag speciellt på de nyare spelarna i vår grupp och att det kan behövas ett regeltekniskt fundament som fördjupar deras rollpersoner samt syltar in dem djupare i spelvärlden. Med Svavelvinter-reglerna är jag därmed mycket sugen på att spela med Erfarenheter och Öde.

4) Intrycket jag fått av Svavelvinter-reglerna är att Fria Ligan lyckats mycket bra med att identifiera flera centrala teman i Erik Granströms värld och med att ta fram ett regelverk som tydligt lyfter in dessa teman i rollspel. Tänker bl.a. på devisen "du kan vara fri eller mäktig, men aldrig båda samtidigt", retoriska konflikter etc. Mekaniken med Ödestärningar verkar mycket intressant och jag ser fram emot att testa den samt vad den gör med kampanjen på sikt.

Med detta sagt är jag tveksam till att vi skall gå "all in" med Skuggspel och Karaktärsdrivet spel - vår speltsil i podden har ju definitivt "Klassiskt" upplägg, och jag tror det blir smidigare att spela igenom Konfluxsviten med det upplägget. Jag misstänker också att flera av våra lyssnare uppskattar nostalgin, att vi håller oss nära källmaterialet så att säga.

Just nu lutar jag alltså mot att köra Konfluxsviten enligt källmaterialet, men att använda Svavelvinter-reglerna i Klassisk stil utan Skuggspel. Samtidigt kommer jag låta två gamla vänner som är erfarna rollspelare sköta da Kaelve och Shagul, vilket sannolikt inte kommer framgå tydligt i podden.

Vad tror ni om det?

/Axel
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Fri 11 Sep 2015, 14:03

Min personliga hållning till spelregler har alltid varit "whatever works"* och jag är på det hela taget måttligt intresserad av regler utan värderar immersion och rent nöje för alla inblandade högst. Jag har sedan ett halvår själv börjat spela de gamla konfluxäventyren med mina barn och deras vänner och använder då en något förenklad version** av de nya Svavelvinterreglerna.

Utan att vara expert på några regler alls så skulle jag tro att:
- ni ska fortsätta att spela klassiskt snarare än karaktärsdrivet eftersom detta är en publik (och uppskattad) podd. Det ger helt enkelt lyssnarna många nostalgipoäng att följa äventyren.
- Öden, förbannelser och liknande personliga karaktäristika är jättebra och stärker ytterligare rollernas särdrag (som redan är bra).
- Eländen och icke-blodiga sätt att lösa konflikter är väldigt spännande och ger icke-slagskämpar större roller.

* Faktum är att jag har samma inställning till bokskrivande.
** Jag har exempelvis tillåtit värdena 0 respektive 4 i blod för att möjliggöra mer extrema specialiseringar. Värdet fyra är emellertid tre gånger så dyrt att köpa. Vi har bland annat en gammal trollkarl som är så klen att man måste bära honom uppför vanliga trappor. Jag har också "delat" varje blod i två grundegenskaper, främst därför att jag ville skilja styrka från tålighet.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Fri 11 Sep 2015, 17:56

Det ska nu sägas att jag själv aldrig skulle komma på tanken att spela DoD överhuvudtaget, men heller inte att köra kampanjen som den är skriven. Svavelvinter-spelet har bara fördelar jämfört med sin åldrade släkting, speciellt vid karaktärsdrivet spel. Jag tror därför visst att det kan ge väldigt mycket till din spelgrupp att uppgradera system. Däremot är jag som sagt tveksam till om det tillför någonting till själva podden som sådan, förutom potentialen att spelarna som sagt blir mera inspirerade och har ännu roligare förstås. Jag tror att man får vara beredd på oväntade effekter av konverteringen, liksom på en hel massa regeldiskussioner vilka egentligen i så fall skulle behöva klippas bort med hänsyn till lyssnarna.

Jag tror alltså att du krånglar till det i onödan och befarar att de nya reglerna kan komma att vara i vägen för underhållningsvärdet i podden. Med det sagt så kan jag bara önska lycka till och försäkra att åtminstone jag kommer att fortsätta lyssna, oavsett regelsystem. Svavelvinter är trots allt det spel jag själv väljer framför andra.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Femte Konfluxen (DoD) med Svavelvinter-regler?

Fri 11 Sep 2015, 19:25

Just nu lutar jag alltså mot att köra Konfluxsviten enligt källmaterialet, men att använda Svavelvinter-reglerna i Klassisk stil utan Skuggspel. Samtidigt kommer jag låta två gamla vänner som är erfarna rollspelare sköta da Kaelve och Shagul, vilket sannolikt inte kommer framgå tydligt i podden.

Vad tror ni om det?

/Axel
Jag hade kanske känt på skuggspelet utanför spel bara för att se hur ni gillar det. Funkar det så funkar det. Jag tycker det är ett så bra instrument att jag även använder det när vi spelar andra rollspel. Tror oavsett att ni kommer gilla Svavelvinter-reglerna skarpt. Kanske lite ovant för den som är van vid Grundegenskaper 3T6 etc. men så fort man kommer in i det så kommer berättelsen i fokus på ett väldigt kul sätt.

Givetvis är även jag en trogen lyssnare av er podd som jag följt slaviskt sedan jag hittade den i våras. Den inspirerade till vår egen actual-play podd där vi spelar "Mutant: Genlab Alfa".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests