Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Regler för låga språket?

Sat 04 Jul 2015, 22:03

Jag känner igen det höga och det låga språket från settingen, både romanerna och äventyret Kristalltjuren. När jag letar efter regler som reflekterar det låga språket förefaller det inte omfattas av reglerna, utan endast det höga språket finns med. Jag hittade en enda mening i spelet som hänvisar till det låga språket, men utgår ifrån att jag missat något. Var hittar jag någon regelteknisk reflektion av det låga språket?

Rent spontant känns det som att även spelarkaraktärer borde kunna lära sig det låga språket, vilket alltså skulle göra det till en förmåga. Förmågan Bildning känns dock inte passande i sammanhanget.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Regler för låga språket?

Sat 04 Jul 2015, 22:08

Låga språket handlar (om jag inte minns fel) om det urspråk där alla andra språk kokats ner till sin gemensamma nämnare och man kan med det språket göra sig förstådd på samtliga språk. Det har med andra ord ingenting med "magi och svartkonst" att göra.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Regler för låga språket?

Sat 04 Jul 2015, 22:16

Men vilka är tänkta att kunna använda låga språket? Tanken lanserades ju ursprungligen i ett Drakar och Demoner-sammanhang där det fanns en motsvarande så kallad hjälteförmåga. Denna kunde ju rollfigurer ta, även om den måhända endast var tillgänglig för munkar, eller hur det nu var. Därför undrar jag om inte det låga språket borde omfattas av reglerna för förmågor, på något sätt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests