Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Expertisen Hammarslag

Sun 31 May 2015, 20:22

Hur är expertisen Hammarslag under Mördarkonst egentligen tänkt att fungera?

Jag tolkar det som att karaktären kan använda förmågan i obeväpnad strid. Vapenskadan är nämligen densamma som för normala knytnävsslag, så det förefaller inte finnas några uppenbara fördelar med expertisen.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Expertisen Hammarslag

Sun 31 May 2015, 20:45

Det framgår inte riktigt, men jag tror att detta ska vara RhabdoRanas förmåga att slå ett knytnävsslag utan ansats. Man kan exempelvis slå någon medvetslös i en folksamling utan att någon egentlig rörelse märks genom att bara lägga näven mot offrets huvud och utlösa slaget.

Bakgrunden som jag funderade över när jag läste anatomi var att armens alla muskler spänns och att sedan böjarmusklerna momentant slappas så att armen fjädrar ut väldigt snabbt. Därav risken för sträckning etc.

Slaget förekommer i romanen Svavelvinter på sidorna 118 och 268.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Expertisen Hammarslag

Sun 31 May 2015, 21:41

Javisst, jag känner igen detta från romanerna och även från Oraklets fyra ögon. Det jag undrar över här är snarare hur expertisen/regeln är tänkt att fungera i Svavelvinter-spelet. Alltså hade beskrivningen av expertisen kunnat ersättas med "du kan använda ÖT i obeväpnade attacker, men måste använda minst en, och du riskerar att ta elände om du misslyckas" utan att spelmekaniken påverkas på något avgörande sätt.

Det känns att någonting saknas i beskrivningen, återigen vad gäller regelmekanik, eller att skadevärdet råkat bli fel. (Själv kan jag köpa att attacken gör 1 i skada, men i så fall borde andra obeväpnade attacker ha noll i skada.)
 
thek
Posts: 19
Joined: Sun 03 Aug 2014, 11:07

Re: Expertisen Hammarslag

Sun 28 Jun 2015, 10:31

Det känns att någonting saknas i beskrivningen, återigen vad gäller regelmekanik, eller att skadevärdet råkat bli fel. (Själv kan jag köpa att attacken gör 1 i skada, men i så fall borde andra obeväpnade attacker ha noll i skada.)
Är det inte rimligt att obeväpnad strid gör 0 i Skada och bara kan orsaka fysiska blåmärken, obehag om än dock Utmattning / Tvivel (med grundskada 1) om inte en Framgång genom Inashtars försyn tillåter ett brosk-knäckande slag i plytets centrala delar? Med speciella tekniker, klor eller knogjärn så får man grundskada 1.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Expertisen Hammarslag

Sun 28 Jun 2015, 10:58

Sorry, har missat att svara på denna fråga. Det är helt enkelt ett korrfel - vapenskadan för hammarslaget ska vara 2, inte 1. Att ge obeväpnade attacker vapenskada 0 skulle göra dem alltför tama, med tanke på att de inte heller ger bonustärningar för redskap/vapenlängd.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests