Snake
Topic Author
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Tue 28 Apr 2015, 20:38

Hej

Ledsen om jag skriver en fråga som redan finns men jag letade men hittade inte någon liknande som ger svar på min fråga.


Vi har gjort en grupp och kommer börja spela Svavelvinter inom kort men när vi gjorde karaktärerna och diskuterade reglerna hittade vi inte svaret på följande.

Inom varje förmåga så står det angivet vilket blod som är aktuell för förmågan. Innebär det att man alltid har lika många GT i denna förmåga som man har i aktuellt blod när man skall använda förmågan?

Det står klart och tydligt att man inte kan använda förmågor om man inte har några ÖT men på andra ställen tycker jag mig kunna tolka det som att det går. Så frågan blir, kan man använda en förmåga utan att satsa ÖT och är i så fall slaget GT (aktuellt blod för förmågan) + antalet ÖT man vill och kan satsa?

Kan alla använda alla vapen med antingen blodet eld eller sten som GT eller måste man ha en förmåga som gör att man kan hantera ett vapen för att få dessa GT? (Givetvis inser jag att man inte kan satsa ÖT om man inte har en förmåga i vapnet).

Hoppas någon kunnig kan hjälpa
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Wed 29 Apr 2015, 10:43

GT rullas alltid, blodet bestäms av förmåga eller sammanhang. ÖT kan endast användas om man har nivå i relevant förmåga. Olika expertiser kan eller kan inte användas utan att satsa ÖT, vilket ska framgå i respektive beskrivning.
 
Snake
Topic Author
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Sat 09 May 2015, 22:37

Baldyr:

Tackar, det var det jag trodde och som lät mest logiskt och då antar jag att man kan använda en förmåga utan att rulla ÖT och endast använda GT?

För alla har väl inte alltid GT i samtliga färdigheter utan bara i de förmågor man köpt antar jag?

Beträffande vapen så förstår jag att det som utefter ditt svar att alla har GT i alla vapen oavsett förmåga?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Sun 10 May 2015, 09:43

Baldyr:

Tackar, det var det jag trodde och som lät mest logiskt och då antar jag att man kan använda en förmåga utan att rulla ÖT och endast använda GT?

För alla har väl inte alltid GT i samtliga färdigheter utan bara i de förmågor man köpt antar jag?

Beträffande vapen så förstår jag att det som utefter ditt svar att alla har GT i alla vapen oavsett förmåga?
Jag skulle nog säga att man inte kan använda en förmåga med enbart GT. Har man förmågan så måste man använda ÖT för att aktivera den, annars kan man inte aktivera den. Har man inte förmåga så kan man inte göra det som beskrivs i förmågan.

Grundregeln i Svavelvinter (och andra av FL´s spel) är egentligen att man inte behöver slå ett tärningsslag om inte handlingen kräver en typ av förmåga (bortsett strid som givetvis behöver slås). Du behöver t.ex. inte slå ett slag för att lyckas rida på en häst eller simma. Ni bestämmer helt enkelt att du lyckas/misslyckas sålänge slaget inte tillför berättelsen någonting.

När det gäller strid så har man antingen en förmåga som ger möjlighet att spendera ÖT på attacken, eller förlita sig enbart på sitt Sten (muskelkraft) eller Vatten (smidighet). Samma sak gäller här. Har man inga ÖT så kan man inte använda förmågan.

Det kan kännas lite underligt att inte kunna använda en förmåga man har när ÖT tagit slut (så funkar det ju inte i vanliga BRP-spel), men som jag en gång fick förklarat för mig så handlar det om att karaktären för en "stund i strålkastarljuset" med sin förmåga. Jag ser ÖT som chansen att få utföra något spektakulärt i den gemensamma berättelsen. Saknar man ÖT så betyder det berättartekniskt inte att karaktären inte "fick" använda sin förmåga, utan att densamma valde att inte göra det eller att fokus helt enkelt låg någon annanstans (t.ex. på en annan karaktär som hade ÖT).

Sedan är det såklart ovanligt att hela gruppens ÖT tar slut. Sålänge någon har ÖT kvar så kan de ju låna ut ÖT till den som saknar.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Sun 10 May 2015, 13:18

Hej!

Bra svar av övriga. Vill bara understryka att du som regel inte behöver ha en förmåga för att utföra en handling (tex att angripa i närkamp), det räcker då att rulla GT - undantagna är handlingar som uttryckligen faller under en förmåga, alltså främst expertiser. Läs mer på sid 61 i Regelboken.

Alla "vanliga" handlingar kan utföras utan förmåga, och då rullas enbart GT.
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Sun 10 May 2015, 15:19

Svavelvinter är inte ett traditionellt rollspel, varför man får omkoda hjärnan för att riktigt kunna greppa det. Exempelvis att man organiserar spelmötet i scener, vilket reglerna utgår ifrån.

Man slår alltid GT, samt lägger till eventuella bonustärningar och ÖT. Däremot behöver man inte slå för allting, och sällan flera gånger för samma sak i samma scen. Rekommendationen är visst ett slag per spelare och scen, va? Antingen är scenens tärningsslag det som bestämmer förutsättningarna för scenen, eller det som avgör hur scenen fortlöper eller avgörs.

Ibland kan man dock påbörja scenen med ett slag för att exempelvis avgöra huruvida karaktären lyckas hålla sig dold (lönndom) under scenen, för att sedan avgöra utfallet av scenen med exempelvis ett konfliktslag. Ofta kan man låta det förslag slaget modifiera det andra slaget, exempelvis att SG ökar en nivå om det första slaget misslyckades, eller att man får lika många bonustärningar som det första slagets FG. Om det andra slaget sedan är framgångsrikt och scenen slutar i triumf kan man belöna spelaren med ÖT för stordåd.

Det tog mig ett års sammanlagt aktivt spel att riktigt komma in i systemet och spelstilen. Jag kan verkligen rekommendera kapitlet om kampanjer i regelboken, även om det innebär en stor omställning för hela spelgruppen. Jag kan tycka att spelet fungerar sämre för "klassisk" spelstil, även om det också går att göra.
 
Snake
Topic Author
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Sun 10 May 2015, 23:37

Tack samtliga för klargöranden.

Jag finner det dock lite märkligt att om man av någon anledning skulle sakna ÖT kan man inte använda sig av exempelvis Läkekonst eller Skeppare och liksom helt plötsligt tappa denna kunskap utan att använda sig av den. Jag tror vi kommer använda oss av regeln med revanchtärningar (eller vad det heter) samt att om man skulle sakna ÖT houserula att man i så fall kan använda sig av bara GT.

Första spelmötet nu på kristi himmelfärd i vecka, tar ju säkert ett tag att komma in i det nya regeltänket som Baldyr säger efter ett uteslutande klassiskt rollspelande i 31 år ;-)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Mon 11 May 2015, 10:26

Hej!

För att förtydliga igen - du behöver inte ha ÖT kvar för att utnyttja de passiva expertiser och möjligheter som följer med förmågorna.

Till exempel: För att alla kunna styra ett skepp och slå ett jaktslag krävs minst nivå 1 i Skeppare (sid 78 i Regelboken). Det försvinner inte även om du har noll ÖT. Då kan du ändå slå GT (med båtens värde för Eld).

Har du Läkekonst kan du fortfarande slå för att stoppa blödningar osv även om du har noll ÖT, då slår du bara för din Vind.
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Mon 11 May 2015, 21:36

Den här tråden illustrerar två saker; att det rör sig om ett paradigmskifte vad gäller regler, och att det är mycket svårt att förklara regler i text. Här ytterligare ett försök:

För det första så kan man utföra två sorters handlingar; Den första kategorin är allmänna eller simpla handlingar, alltså sådant som alla människor anses kunna. Hit hör rida, simma, klättra, läsa, och så vidare. Utan en förmåga och/eller expertis som täcker handlingen kan man dock inte satsa några ÖT på dådslaget. Som alltid slår man GT plus eventuella ÖT och bonustärningar (exempelvis för redskap eller medhjälp).

Den andra kategorin är kvalificerade handlingar som kräver specialkunskap inom ett avgränsat område. Hit hör att leda trupp i fältslag, skapa artefakter (hantverk) eller bruka magi. Eftersom man har den nödvändiga förmågan så kan man alltid använda ÖT upp till nivån i förmågan. I vissa situationer krävs det att man satsar ÖT för att aktivera förmågan eller en associerad expertis (exempelvis magi), medan det andra gånger går bra att enbart rulla GT (och bonustärningar). Man slår alltså alltid GT, medan ÖT används normalt sett men inte alltid.

Konfliktslag kan antingen tillhöra den första kategorin av handlingar eller den andra. Alla kan alltid initiera exempelvis strid eller retorisk konflikt, oavsett om man har en förmåga (eller expertis) att förlita sig på. På samma sätt kan man normalt sett alltid försvara sig mot konfliktslag. Man rullar alltid GT, och ÖT om man har en applicerbar förmåga (eller expertis), tillgång till ÖT och väljer att spendera dem. Det går alltså alldeles utmärkt att delta i allmänna konflikter (men alltså inte exempelvis magiska dueller eller fältslag) med bara GT.

Nu upprepar jag bara sådant som redan har sagts i den här tråden, men principen kan behöva förklaras ur olika synvinklar för att den ska bli helt solklar.
 
Snake
Topic Author
Posts: 8
Joined: Wed 11 Jul 2012, 13:52

Re: Förmågor blod och GT samt brukande av vapen

Thu 14 May 2015, 12:38

Tackar för samtlig information ifrån samtliga jag har nu fått svar på mina svar och är 100% nöjd.

Tackar med för den grundliga bakgrundsinformationen detta har hjälpt mig mycket.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests