Andres
Topic Author
Posts: 11
Joined: Mon 26 May 2014, 14:12

Några frågor angående vapen och rustning

Wed 04 Jun 2014, 16:57

Hej!
Mina frågor är som följer:

1. Finns det något incitament för att använda 2h yxa framför 2h svärd då de kostar lika mycket (anges i samma priskategori) och i övrigt är identiska utöver att 2h svärd har 1 mer i längd och därför är bättre än 2h yxa?

2. Om man väljer expertisen Mäktigt Svärd från förmågan Svärdskonst, måste det då alltid vara ett "Svärd" eller kan man välja ett slagsvärd/2h svärd? Om man kan välja vilket sorts svärd man vill, är inte risken då att spelare väljer det svärd på är bättre på alla sätt och vis (slagsvärd vs svärd där man fortfarande kan och vill använda sköld eller två vapen t.ex., alternativt 2h svärd om man vill göra mer skada och ha bättre längd - förutsatt att man orkar bära det).

3. Om man väljer expertisen Mäktig Båge från förmågan Prickskytte, rör det sig då alltid om en pilbåge? Om det alltid är en pilbåge vilken sort? Är man fri att välja mellan kortbåge eller långbåge, och om så är fallet, är inte risken då att en spelare med 2+ i sten alltid väljer en långbåge då den har bättre räckvidd och i övrigt är identisk med en kortbåge (utöver den större tyngden)?

4. Har några vanliga rustningar någon funktion mot tyngre vapen (i och med "all or nothing"-regeln, antingen skyddar en rustning hela sitt skyddsvärde eller inget alls)? Iom att 2h vapnen + stridshammare gör mer än 2 i skada så innebär väl det att vanliga tunga rustningar inte skyddar något?

Tack på förhand! :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Några frågor angående vapen och rustning

Fri 06 Jun 2014, 18:18

Inga officiella svar men några gissningar i alla fall:

1. Nej. Man väljer med fördel det vapen som passar karaktären alternativt känns rimlig i sammanhanget. Det kan exempelvis finns restriktioner på rent militära vapen. Fråga dig vem karaktären är, istället för att försöka lista ut viket vapen som är bäst.

2. Jag tolkar såväl förmågan Svärdskonst som expertisen Mäktigt svärd som öppna för alla typer av närstridsvapen. Måhända lät "svärd" bra när det lika gärna kunde hetat "Vapenkonst" och "Mäktigt vapen" istället?

3. Nej, på liknande sätt används förmågan Prickskytte för alla slags avståndsvapen. Alltså även slunga. Jag skulle snarare resonera som att kortbåge är ett jaktvapen medan långbågen är ett militärt dito. Man väljer rimligen den pilbåge som passar karaktären eller situationen. Det rör sig trotts allt om ett rollspel och inte ett strategispel, även om var och en givetvis lägger sitt fokus på det som känns mest intressant.

4. Nej, inte så vitt jag kan se i alla fall. Ett officiellt svar på rustningsfrågan skulle intressera även mig, då reglerna känns aningen... orimliga.

Sammanfattningsvis skulle jag tro att Svavelvinter är ett spel där vapendata inte är det viktigaste. Därför är det inte heller så stor skillnad på olika typer av vapen, så som en kniv och ett svärd, eller ett slagsvärd. Det uppmuntrar förhoppningsvis till att man beväpnar sin karaktär med något som känns trovärdigt och lämpligt i sammanhanget. Jag skulle själv inte ens ögna igenom vapentabellen innan jag valde vapen till min karaktär, vilket alltså skulle bero på att mitt fokus i spelet inte är att simulera strider utan att spela en karaktär med ett öde och en förbannelse, vilket är viktigaste speldata på karaktärsbladet. Ofta bryr jag mig inte ens om att anteckna just vapendata, utan det blir något jag får slå upp om exempelvis vapenlängd skulle vara en relevant faktor.

Förhoppningsvis kommer en mer formell förklaring tids nog...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Några frågor angående vapen och rustning

Fri 06 Jun 2014, 19:23

Tack Baldyr! Det är precis som du skriver. Det finns lite alternativ att välja på när det gäller vapen, vad gäller tex vapenlängd, så helt utan taktiska val är det inte - men fokus ligger som du säger inte där.

Angående rustningsreglerna. Jo, ni har en bra poäng. Så här efterhand skulle jag nog säga att det hade varit bra med en mellannivå för rustning (typ ringbrynja eller motsvarande) på skyddsnivå 2, medan plåtrustning kunde ha skyddsvärde 3. Då skulle plåt skydda helt mot knappa träffar även från tunga tvåhandsvapen.

All-or-nothing-regeln för rustningar är till för att undvika att strider där kombattanter bär rustning helt enkelt bara tar längre tid, vilket jag upplevt i många rollspel förr om åren. Så vitt jag hört har regeln visst stöd även från den så kallade verkligheten - om ett vapen slår igenom rustningen så gör rustningen ingen större nytta alls.
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Några frågor angående vapen och rustning

Fri 06 Jun 2014, 22:21

All-or-nothing-regeln för rustningar är till för att undvika att strider där kombattanter bär rustning helt enkelt bara tar längre tid, vilket jag upplevt i många rollspel förr om åren. Så vitt jag hört har regeln visst stöd även från den så kallade verkligheten - om ett vapen slår igenom rustningen så gör rustningen ingen större nytta alls.
Eventuellt empiriskt stöd för rustningars skyddskapacitet må ha relevans i kontrollerade experiment - eller till och med i spel där man slår för att träffa med enskilda hugg och stötar. Här representerar en runda däremot en slagväxling eller rent av en hel serie offensiva och defensiva manövrer. Man kan anta att samtliga "träffar" inte är klockrena eller levereras från en rät vinkel i förhållande till skyddet, varför vilket skydd som helst skulle kunna ha en skyddsverkan gentemot en attack som inte träffar så optimalt att skyddet helt enkelt penetreras. Vadderade kläder torde exempelvis skydda mot ett svärd som råkar träffa med flatsidan.

Men, förklaringen är fullt giltig då det rör sig om en förenkling som ökar spelbarheten. Svavelvinter är ju knappast ett spel där man ägnar sig åt att simulera närstrid och där man behöver gräva ned sig i stridsregler. Istället är det storyn som är det viktiga, och spelarna (inkl berättaren) kan ju fortfarande låta en del träffar studsa av pansaret i sin beskrivning av rundans förlopp.

Alltså: en orustad kämpe som klarar sig oskadd kan motiveras genom exempelvis vighet, snabba reflexer eller blockader, medan en rustad kämpe (där rustningen egentligen inte har någon regelteknisk effekt mot ett givet vapen) har klarat sig tack vare sin rustning (som ju också kan begränsa rörligheten och därmed möjligheten att undvika att träffas).
 
User avatar
DrDryg
Posts: 40
Joined: Mon 08 Feb 2016, 09:59
Location: Karlskrona

Re: Några frågor angående vapen och rustning

Mon 29 May 2017, 14:29

Angående rustningar:
Rustningar verkar stort sett omöjliga att hugga sig igenom. De är dessutom svåra att slå sig igenom för att skada också om man bortser från ett hård slag i huvudet varvid vaddering är det viktigaste. Hade rustning varit något som mest bara är tungt och jobbigt att bära och skyddet varit dåligt hade ju folk inte haft rustning. Det finns en hel del material att se på nätet från Scholae Gladiatoria eller andra HEMA ( Historical European Martial Arts ) -grupper.
Jag husreglar rustningarna och har lagt in högre skyddsklass, d.v.s. upp till skydd 3 på dem. Det enda egentligen sättet att skada någon med rustning är med massivt våld mot huvudet eller att ta sig in mellan rustningens mjuka ställen, armhålor o.s.v. och därför är det viktigare att använda framgångsgrader än att ha ett stort svärd. Däremot är det tyngre att kuta runt och slåss med tung rustning och man ser inte lika bra ut från sin hjälm så jag ökar utmattningsdelen om striderna drar ut på tiden.
Mvh
Semper in angulus irritans

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests