Dazze
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 15 Oct 2018, 16:35

Törnetronen

Fri 19 Oct 2018, 18:49

Hej.
Kul detta med järnringen och frialigan.
Jag är helt ny som SL. Tog över när våran SL flyttade. Jag har SL:at hela väktaren vrede. Och inne på sista delen av häxhammaren. Men tycker mina spelare saknar motivation, vet inte vad dom gör eller ska göra. Hur mycket har ni berättat om Alstra, Tukta och Rasa? Kan man ge dom något syfte där ifrån?
 
User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Törnetronen

Fri 19 Oct 2018, 21:11

Jag föreslår att du tar en titt på det gamla forumet på rollspel.nu, där finns flera trådar om de olika delarna.

Generellt skulle jag dock säga att man ska söka RPnas drivkrafter i deras relationer till de olika fraktionerna. Alstra m.m. tycker jag är för abstrakt (än så länge, även om jag låtit dem få läsa profetian i något sammanhang, den som inleder alla delarna). Låt den fraktion de sympatiserar mest med knyta dem till sig och uppmuntra deras efterforskningar om vägen till Symbar i lagom vaga termer.

Det sagt så borde en RP-grupp typecastad till klassiska (ambriska) lycksökare nog funka väldigt bra. De vill maximera sin egen nytta och kan spela ut alla fraktioner utifrån det och alliera sig med den som funkar bäst för stunden. Det var visserligen inte det valet vi gjorde och det går utmärkt ändå, men någonstans är det standardlösning 1A och det kan vara nog så roligt.

Men vad har du för RP i gruppen? Vilka ingångar finns det? Hur har de kommit till den punkt de är idag?
 
Dazze
Topic Author
Posts: 12
Joined: Mon 15 Oct 2018, 16:35

Re: Törnetronen

Fri 19 Oct 2018, 21:56

Har läst det mesta på rollspel.nu. Många bra tips därifrån. Tror jag tog din text. Det som står på tavlan.
Jag har försökt ge dom egna mål. Går sådär. Min grupp består av en präst(som jag försöker gilla dom gamla gudarna). En adelsman som ville bli solriddare. Tänker att han ska få något uppdrag av drottningen i slutet av häxhammaren. En lycksökare, som vill hämnas sin familj. Han trodde först det var alver. Sen visade sig vara förstyggade alver. Och sist en barbar, som är uppvuxen bland människor.
När vi kör igång nästa gång. Så kommer dom möta hären utanför karvosti. Ska gå igenom vad dom har hittat för ledtrådar och varför dom behövs. Dom har fått uppdraget av hövdingens son och ska ge tavlan till drottningen.
 
User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Törnetronen

Sat 20 Oct 2018, 10:11

Då tycker jag det låter som du har det hyfsat förspänt. Uppslag:
- Tharaban ber dem undersöka innehållet närmare för egen räkning
- Någon inom drottningens fraktion ber dem om samma sak (kan ju vara någon som vill hjälpa drottningen eller som bara säger sig vilja det och som har en egen agenda?)
- Det känns som att det inte är omöjligt att dina RP trots allt skulle kunna tänka sig att ta Kurians parti? Det känns som en intressant utveckling, speciellt som den parten hamnar i rejält underläge i del 3 (vilket då kan förklara varför RPnas insats är viktig, svårare med drottningen som mecenat). Låt någon ur den gruppen kontakta dem efter äventyret, kanske hade de kunskapare på plats i drottningen läger (eller Argaton om inte han blivit reformist)
 
Hauskatze
Posts: 5
Joined: Mon 22 Oct 2018, 00:55

Re: Törnetronen

Mon 22 Oct 2018, 00:57

Bifur, jag har försökt hitta din text som du har skrivit om vad som står på tavlan, men kan inte för mitt liv hitta de igen. Tror du att du kan posta de en gång till? :)
 
User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Törnetronen

Mon 22 Oct 2018, 21:28

Finns i denna tråden:
http://www.rollspel.nu/forum/specifika- ... n-thus-far
Fast jag tog bort ordet "krypta" till slut efter diskussion som var.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests