Page 1 of 2

Korruption

Posted: Thu 11 Oct 2018, 14:07
by baylox
Enligt regelboken fås temporär korruption framförallt vid användandet av mystiska krafter och artefakter (men även viss skada och att spendera tid i mörka Davokar), men personligen skulle jag även se att rollpersoners handlande kan ge temporär korruption. Har någon här kört något sådant redan och vilka handlingar skulle i sådana fall kunna ge korruption tycker ni? Själv har jag funderat på dödande anfall av civiliserad varelse (men som inte är paria för anfallaren?) och grymma handlingar, som tortyr eller giftförsök mot omedvetet offer.

Re: Korruption

Posted: Fri 12 Oct 2018, 10:40
by Bifur.
Rent metafysiskt, i min tolkning, kommer korruption av att de mystiska krafter som används gör våld på skapelsen (Alstra i de inomvärldsliga begreppen), förvrider den till något den inte är ämnad att vara. I de fall korruptionen kommer av platsen är det för att den besmittats så till den grad att den auto-reagerar hela tiden. I så måtto blir korruption något fysiskt, inte andligt eller något slags karma. Det finns än så länge inga belägg på att det existerar ont och gott i spelvärlden på ett metafysiskt plan (jfr Valar och Morgoth/Sauron i Tolkien världsbygge), korruptionen slår lika oavsett den mystiska kraftens syfte.

Jag antar att en jämförelse skulle kunna vara t.ex. industriell miljöpåverkan: människan förvrider skapelsen (skapar någon otrevlig kemikalie) - naturen slår tillbaka (kemikalien läcker ut i grundvattnet och skadar en massa folk). Ok, inte en helt hundra jämförelse kanske men ändå.

Så kontentan av mitt svar är: Nej, jag har inte kört så och tycker inte riktigt det passar in. Men det är så klart inget hinder. I så fall tänker jag att man får korruption när man gör saker som bryter mot den egna sidans livsregler - på något vis. Men det kan så klart bli flummigt och subjektivt.

Re: Korruption

Posted: Tue 23 Oct 2018, 16:56
by LordXaras
Jag gillar tanken, men jag skulle föreslå ett mellansteg.

Typ:

Aro leder ett projekt att skövla skog, och lämnar ett kalhygge efter sig.

Kalhygget börjar kräla med insekter som sprider sig ut i alla riktningar.

Nästa skogsparti som Aro skövlar ger timmer som är proppfullt med larver av korrumperade termiter.

Ett långt led av korruptionssjuka sprids från Aros timmer till alla inblandade i produktionskedjan: Aros mannar, alla som arbetade på sågverket, alla som byggde hus med timmret, och alla som flyttade in i de husen.


Eller:

Dagio mördar sin far och dumpar liket i en gammal brunn.

Dagio förföljs i flera månader av ett krafsande ljud som tycks komma närmre och närmre. 

Dagio drivs nära nog till vansinne, ungefär samtidigt som hans vandöde far gräver sig upp från brunnen och äter upp sin son.


Jag ser Rasa som en hämndlysten skapande gudom. Hon droppar inte korruption på individer som exploaterar världen - istället använder hon korruptionens makt för att forma hämnande varelser som går hennes ärenden.

Re: Korruption

Posted: Wed 24 Oct 2018, 07:17
by baylox
Intressanta synvinklar, tack så mycket! Ska fundera lite mer på det, tillsammans med hur det beskrivs i kampanjöversikten, så får vi se om jag landar någonstans utöver det som står i regelboken. Tack för input båda!

Re: Korruption

Posted: Wed 24 Oct 2018, 21:20
by Bifur.
Jag ser Rasa som en hämndlysten skapande gudom. Hon droppar inte korruption på individer som exploaterar världen - istället använder hon korruptionens makt för att forma hämnande varelser som går hennes ärenden.
Utan att motsäga dina andra exempel (bra sådana för övrigt): hur går det sista ihop med att mystiska krafter speltekniskt ger korruption? Liksom att binda till sig artefakter etc? Är Rasa ens en gud? Är hon liksom inte... korruptionen? (Allt detta sagt utifrån en tanke att det finns någon slags en intern spelvärldssanning, så behöver man ju inte alls tolka det och det behöver ju inte heller vara konstruktörernas avsikt.)

Re: Korruption

Posted: Sat 27 Oct 2018, 07:52
by Opoopo
Jag tycker att detta väcker intressanta funderingR hos mig. För det första ser jag inte rasa som en gudom som delar ut korruption utan som en princip som reagerar på hot mot alstra. Ett typ av försvarssystem. Sen finns det nog mysterier inom det som förhoppningsvis blottläggs senare, typ finns det en intelligent design bakom det? En skapargud? Var kommer människorna från? Det hintas om att vi flytt från en värld som dött (korrumperats), är bortomvärlden egentligen den värld vi lämnat bakom?

Så frågan är, vad är ett hot mot alstra egentligen? Vad är naturvidrigt? Död är ju inte det så då borde det inte vara naturvidrigt att mörda? Att använda mystiska krafter är dock naturvidrigt då det ämnar att kontrollera, alltså TUKTA skapelsen, böja pch vrida den i vinklar den inte var ämnad att vara i.

Jag tänker inte att korruption reagerar utifrån moraliska koncept utan utifrån vad som är ett hot mot Alstra. Vad ämnar kontrollera och styra alstra? Därför tänker jag att korruption kan uppkomma ur storskalig skövling av skog, stora krig (att utplåna många av alstras invånare borde vara ett hot) osv, men inte som en reaktion på enskilda personers handlingar, sålänge de inte gör något naturvidrigt, tuktande av alstra (är mord en del av det naturliga? djur dödar, saker dör och blir något annat osv)

Re: Korruption

Posted: Sat 27 Oct 2018, 07:55
by Opoopo
Insåg att jag skrivit typ samma som bifur ;) Håller med hen helt enkelt!

Re: Korruption

Posted: Mon 29 Oct 2018, 11:03
by LordXaras
Jag ser Rasa som en hämndlysten skapande gudom. Hon droppar inte korruption på individer som exploaterar världen - istället använder hon korruptionens makt för att forma hämnande varelser som går hennes ärenden.
Utan att motsäga dina andra exempel (bra sådana för övrigt): hur går det sista ihop med att mystiska krafter speltekniskt ger korruption? Liksom att binda till sig artefakter etc? Är Rasa ens en gud? Är hon liksom inte... korruptionen? (Allt detta sagt utifrån en tanke att det finns någon slags en intern spelvärldssanning, så behöver man ju inte alls tolka det och det behöver ju inte heller vara konstruktörernas avsikt.)
Jag menade främst hur Rasa kan agera mot människor som inte är magiker. 

Re: Korruption

Posted: Mon 29 Oct 2018, 16:13
by baylox
Har funderat vidare lite själv på detta och vill bara dela med mig av mina tankar. Utifrån framförallt den korta texten i kampanjöversikten om de tre krafterna så lutar jag själv åt följande.
  • Alstra skapar liv, dvs. både natur och varelser. 
  • Tukta är det målmedvetna nyttjandet – användandet – av det som Alstra skapat, alltså både liv och natur.
  • Rasa manifesteras när användandet övergår till ett utnyttjande, dvs. när Alstras skapelse inte bara används, utan skadas.
Med detta i åtanke, så drar jag slutsatsen att när både liv och natur utnyttjas – våldförs på – så kan korruption uppstå. Mystiska krafter kan anses vara ett utnyttjande, en förvridning, av naturen i sig och ger därför korruption vid varje användande. Därmed bör även utövandet av våld – specifikt/framförallt dödandet, eftersom det som inte är dött kan läkas, vilket är en sorts skapelseprocess – ge korruption, oavsett vad utövaren anser om offret, t.ex. om offret anses vara paria. Rasa väljer inte sidor och bryr sig inte om motivation, utan är ett resultat av handlingen i sig.

Vad tycker ni om denna tolkning?

Re: Korruption

Posted: Mon 29 Oct 2018, 17:25
by LordXaras
Fast dödande är fortfarande naturligt. Om en jakaar dödar ett rådjur, en kelder paralyserar ett byte och suger näring ur det, eller en människa dödar en annan människa tror jag inte Rasa bryr sig.

En del i den här diskursen som jag tror är väldigt viktig att lyfta är det faktum att Davokar är en magisk skog. Rasas ursinne i Davokar stammar i grund och botten från Symbaroums magiska brott mot naturen, och korruptionen som forsade ut ur Symbaroums ruiner var explosionsartad. Det är därför skogen tycks hämna övertramp - varje träd och bäck och gudom är en del av täcket som knappt håller korruptionen på plats, och om de dödas så bubblar Rasa upp till ytan.