baylox

Korruption

Thu 11 Oct 2018, 14:07

Enligt regelboken fås temporär korruption framförallt vid användandet av mystiska krafter och artefakter (men även viss skada och att spendera tid i mörka Davokar), men personligen skulle jag även se att rollpersoners handlande kan ge temporär korruption. Har någon här kört något sådant redan och vilka handlingar skulle i sådana fall kunna ge korruption tycker ni? Själv har jag funderat på dödande anfall av civiliserad varelse (men som inte är paria för anfallaren?) och grymma handlingar, som tortyr eller giftförsök mot omedvetet offer.

Bifur.

Re: Korruption

Fri 12 Oct 2018, 10:40

Rent metafysiskt, i min tolkning, kommer korruption av att de mystiska krafter som används gör våld på skapelsen (Alstra i de inomvärldsliga begreppen), förvrider den till något den inte är ämnad att vara. I de fall korruptionen kommer av platsen är det för att den besmittats så till den grad att den auto-reagerar hela tiden. I så måtto blir korruption något fysiskt, inte andligt eller något slags karma. Det finns än så länge inga belägg på att det existerar ont och gott i spelvärlden på ett metafysiskt plan (jfr Valar och Morgoth/Sauron i Tolkien världsbygge), korruptionen slår lika oavsett den mystiska kraftens syfte.

Jag antar att en jämförelse skulle kunna vara t.ex. industriell miljöpåverkan: människan förvrider skapelsen (skapar någon otrevlig kemikalie) - naturen slår tillbaka (kemikalien läcker ut i grundvattnet och skadar en massa folk). Ok, inte en helt hundra jämförelse kanske men ändå.

Så kontentan av mitt svar är: Nej, jag har inte kört så och tycker inte riktigt det passar in. Men det är så klart inget hinder. I så fall tänker jag att man får korruption när man gör saker som bryter mot den egna sidans livsregler - på något vis. Men det kan så klart bli flummigt och subjektivt.
GZIP: Off