User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Tue 29 Jan 2019, 17:55

Jag är sjukt imponerad av Svärdets Sång. Jag gillar nästan allt med det jättemycket, men framförallt så tycker jag reglerna för talanger, strider å mycket annat är mer strömlinjeformade och uttänkta än de i år noll. Med det sagt är År noll mitt absoluta favoritrollspel, jag älskar dess setting å kampanj. Min fråga blir därmed: kommer Hindenburg versionen vara inspirerad av reglerna i Svärdets Sång?

Egentligen vill jag ha ett system för talangerna som är kopplat till projekt och speciella fynd i zonen. Jag känner att Hindenburgs tajming gör det ypperligt att inkludera dessa typer av förbättringar i denna bok. Är det rimligt eller är jag helt fel ute?
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Thu 31 Jan 2019, 21:48

Håller med. Har själv påbörjat ett eget system för att uppnå detta, redan innan jag kände till Hindenburg släppet. 
Har kanske gjort jobbet i onödan, men det kan det vara värt om de uppdaterar Mutant till att nå samma nivå som Svärdets Sång. 
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Thu 31 Jan 2019, 23:05

Kul att ni gillar Svärdets sång! Regelmässigt är det på många sätt År Noll 2.0. I Hindenburg är fokus mindre på överlevnad och hexcrawl, men finns absolut saker från SvS att använda. Något mer specifikt som ni skulle vilja se?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Sat 02 Feb 2019, 08:05

Kul att ni gillar Svärdets sång! Regelmässigt är det på många sätt År Noll 2.0. I Hindenburg är fokus mindre på överlevnad och hexcrawl, men finns absolut saker från SvS att använda. Något mer specifikt som ni skulle vilja se?
Som nämnt tidigare vill jag gärna ha lite av smärtsystemet från FL/V0 stt den som skjuter och träffar först får ett rejält övertag i striden. Utifrån marknadsförda tärningar gissar jag att det inte är tänkt några ”artefakttärningar” tex T8,T10,T12. Tycker annars det vore en schysst feature även här när det gäller fornfynd.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Sat 02 Feb 2019, 12:07

Kul att ni gillar Svärdets sång! Regelmässigt är det på många sätt År Noll 2.0. I Hindenburg är fokus mindre på överlevnad och hexcrawl, men finns absolut saker från SvS att använda. Något mer specifikt som ni skulle vilja se?
Eftersom Hindenburg inte fokuserar på överlevnad och resurser så tycker jag att systemet för återhämtning av GE borde användas.
Eftersom samhället är stabilare så kan man förvänta sig att karaktärerna lever lite längre. Därför tycker jag att ERF-kostnaderna för att höja färdigheter och talanger borde användas.
Med det sagt så skulle jag vilja se talanger med flera nivåer i Hindenburg. Jag älskar att man kan kustomisera sin karaktär ytterligare mha talangnivåerna.
Image
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Sat 02 Feb 2019, 12:30

Kul att ni gillar Svärdets sång! Regelmässigt är det på många sätt År Noll 2.0. I Hindenburg är fokus mindre på överlevnad och hexcrawl, men finns absolut saker från SvS att använda. Något mer specifikt som ni skulle vilja se?
Eftersom Hindenburg inte fokuserar på överlevnad och resurser så tycker jag att systemet för återhämtning av GE borde användas.
Eftersom samhället är stabilare så kan man förvänta sig att karaktärerna lever lite längre. Därför tycker jag att ERF-kostnaderna för att höja färdigheter och talanger borde användas.
Med det sagt så skulle jag vilja se talanger med flera nivåer i Hindenburg. Jag älskar att man kan kustomisera sin karaktär ytterligare mha talangnivåerna.
+1 och "talang"-nivåerna var förövrigt en uppskattad mekanik redan i Version Noll!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Sun 03 Feb 2019, 21:28

Det här är specifikt vad jag vill ha från Svärdets Sång till Hindenburg. Observera att även om Hindenburg satsar på en mer utvecklad zon så vill jag ha mer hjälp att applicera dessa regler på klassiska år Noll settingen också.

Talangnivåer och bättre talanger:

Grymt bra ändring av år noll motornm, tyckte talangerna gav en mycket bättre känsla av distinktion mellan karaktärer. Tycker också talangerna var mycket bättre designade i Svärdets sång överlag. Jag kan tycka det är märkligt att talanger kostar så lite jämfört med färdigheter, det gör att "stunts" och specialmanövrar är lättare att ta till sig än att bara bli "bättre". Sen kan jag tycka att det är för många stridstalanger kontra hur många talanger det finns för sociala färdigheter. Jag undrar också hur talanger för hantverk skiljer sig åt mellan Svärdets sång och Hindenburg.

Artefakttärningar:
Artefakttärningarna var ett klockrent sätt att få prylar att kännas "mäktigare". Dessutom får det ner antalet tärningar och jag gillade också möjligheten att karaktärer kan ha D8:or om de blir tillräckligt skickliga. Det här var ett mycket smart sätt att få fram en ökad känsla av skicklighet hos karaktärer vilket passar med den mer utvecklade settingen i Hindenburg. Jag förutsätter detta kommer med i Hindenburg, alternativt något annat finurligt.

Kraftpoäng för fetare yrkestalanger och kraftpoäng är rätt svåra att få tag på:

Det här är också något jag gillar väldigt mycket, tycker de olika yrkena i Svärdets sång känns otroligt mäktiga och gillar även rastalangerna. Jag älskar mutationerna i år noll, men i en mer civiliserad setting är det logiskt att yrken är mer utvecklade. Jag är nyfiken på att se hur detta yttrar sig i Hindenburg. Jag har redan tagit svärdets sång kraftpoäng idén å börjat fila på sätt att föra över det till år noll, det går att läsa mer om det här.

Bättre monster (Men vill ha dem ännu bättre):

Tycker Svärdets sång var ett steg i rätt riktning för monster i år noll motorn. De kan fortfarande inte pressa men de kan anfalla flera gånger och har flera attacker som anfaller flera motståndare. Det var en enkel men raffinerad ändring som direkt gjorde stora bestar mycket farligare än individuella mindre hot. De blev också mycket mer varierade vilket jag uppskattar mycket. Kommer vi få se några mutant monster uppdaterade efter Svärdets Sångs designmentalitet?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Sun 03 Feb 2019, 22:44

Gillar slumpgeneraton på monsterattacker också. Vanligtvis brukar ett monster använda en eller max två olika attacker och det summeras av SL som ”den anfaller”. Med generatorn blir attackerna plötsligt lite mer verkliga och målande (ett bett som håller kvar offret, ett vrål eller en kliattack) - den inbyggda variationen förhöjer upplevelsen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Moogle
Posts: 34
Joined: Mon 19 Aug 2019, 19:56

Re: Svärdets Sång influenser i Mutant: Hindenburg

Tue 08 Oct 2019, 11:17

Baserat på betan på kapitel 1 (2?) så verkar Hindenburg varken använda artefakttärningar eller de utökade ERF-kostnaderna. Hoppas att vi får se talangnivåer och ett sammanslaget regelsystem. Med de olika boxarna, rasspecifika grundegenskaper och lite olika namn på i stort sett samma talang blir det rätt rörigt idag.

Jag hade gärna sett att Zonfärder influeras en del av Utfärder. Indelningen i kvartsdygn gör det betydligt lättare att få tempo i det hela, dessutom är fler i gruppen engagerade i själva vandrandet med speja/överlevnadsslag istället för bara zonstrykaren.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests