User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Wed 21 Mar 2018, 18:44

Hej!

Jag kopierar in dagens Facebook-inlägg om Mutant: Hindenburg här, så att informationen blir lättare att hitta:

Många undrar vad som händer med Mutant på svenska nu när vår svit av fyra boxar är komplett efter Elysium. Häromdagen bjöd vi på en tjuvkik på kommande Mutant: Ad Astra, och nu inför Gothcon nästa helg kan vi berätta om ett annat spännande projekt som vi jobbat med ett bra tag bakom kulisserna: Mutant: Hindenburg.

Mutant: Hindenburg utspelar sig 25 år efter Mutant 1984 och Undergångens arvtagare. Kejsaren är störtad och mutanterna har tagit makten över Pyrisamfundet. Den tekniska utvecklingen har gått snabbt och ångtåg rullar mellan Hindenburg, Pirit och Nordholmia. Men allt är inte väl i riket. Krigstillstånd råder mot både Gothland och Ulvriket. När en stor armé av robotar kommer marscherande ur vildmarken i norr har kejsar Manfred plötsligt ett blodigt trefrontskrig på händerna. Till huvudstaden Hindenburg har kriget ännu inte nått, men rädslan och misstron växer och fiendens spioner anas i skuggorna i varje gränd...

Mutant: Hindenburg knyter ihop alla tidigare utgåvor av Mutant - År Noll, originalet och Undergångens Arvtagare - till en enda stor episk berättelse. Mutant: Hindenburg skrivs av Fria Ligan och huvudillustratör är den makalöse Lars Krantz - vi kan redan idag bjuda på några smakprov!

Mutant: Hindenburg ersätter inte Mutant: År Noll, som kommer att fortsätta stödjas parallellt - inte minst med kampanjmodulen Grå döden. Mer info om den inom kort!

Planen är att släppa Mutant: Hindenburg före årets slut tillsammans med en komplett kampanj, med arbetstiteln Gryningens Beskyddare. Mer info kommer i sommar! Tills dess kan ni fundera, tycka till och diskutera Mutant: Hindenburg på vårt forum.

EDIT: Nästa modul till Mutant: År Noll blir sannolikt Grå döden, inte Zonkompendium 7.
Fria Ligan
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Wed 21 Mar 2018, 23:36

Tjo!

Det här var nog det sista jag hade förväntat mig med Mutant: År Noll, tänkte att slutspelet skulle vara grundandet av Pyrisamfundet och lämna det där. Jag har alltid tolkat År Noll som tiden innan den första Skarprättaren grundade allt. Jag är nog lite tudelad, jag spelade UA så himla mycket i säkert 7-8 år och var rätt nöjd med den världen, det kändes avklarat. Men UA har gett mig så mycket roliga minnen.

Mitt största bekymmer är nog det om avslut. Jag har spellett en grupp i 3-4 år nu och vi har tagit oss igenom tre kampanjer och är på Elysium nu och det känns som att jag och gruppen velat ha en ordentlig zonkampanj där alla raser samlas (i den tiden). Mina spelare är så förväntansfulla nu när alla raserna är upplåsta i metakampanjen och tänker att det ska komma något nytt smaskigt ute i zonen. Men, om Hindenburg utspelar sig 25 år efter UA-kampanjen förmodar jag att det är några hundra år mellan år 0 i År Noll och denna kampanj. Vad spelar egentligen spelarnas bedrifter roll längre? Om alla spelare (och deras vänner och ättlingar) är döda och begravna sen länge. Visst, de "låste upp" nya kampanjer, men mina spelare misstänker redan hur Elysium kommer sluta och känner inte att poängen är att "klara" kampanjen. De bryr sig mer om vad som händer med deras karaktärer och vänner.

Visst, ni släpper Ad Astra och en till modul. Men det känns inte som samma sak. För mig känns det som att Elysium är näst sista avsnittet av en säsong och att ni har skippat sista avsnittet i förmån för att starta en spinoff och säsong 2. Jag vill verkligen spela Hindenburg, men sörjer tanken att det just inte blir en metakampanjs avslut ute i zonen som jag tycker var huvudpersonen i År Noll (till skillnad från de studentspexiga städerna i UA).

Men, det är ert spel. Ni kanske är kreativt klara med det ni startade med År Noll och vill göra något nytt med världen. Det är er ensak, jag bara förmedlar mina tankar. I "värsta" fall får jag väl göra ett avslut av den sista modulen eller något, om jag har tid att skriva en egen kampanj. ;)
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 00:24

Tjo!

Det här var nog det sista jag hade förväntat mig med Mutant: År Noll, tänkte att slutspelet skulle vara grundandet av Pyrisamfundet och lämna det där. Jag har alltid tolkat År Noll som tiden innan den första Skarprättaren grundade allt. Jag är nog lite tudelad, jag spelade UA så himla mycket i säkert 7-8 år och var rätt nöjd med den världen, det kändes avklarat. Men UA har gett mig så mycket roliga minnen.

Mitt största bekymmer är nog det om avslut. Jag har spellett en grupp i 3-4 år nu och vi har tagit oss igenom tre kampanjer och är på Elysium nu och det känns som att jag och gruppen velat ha en ordentlig zonkampanj där alla raser samlas (i den tiden). Mina spelare är så förväntansfulla nu när alla raserna är upplåsta i metakampanjen och tänker att det ska komma något nytt smaskigt ute i zonen. Men, om Hindenburg utspelar sig 25 år efter UA-kampanjen förmodar jag att det är några hundra år mellan år 0 i År Noll och denna kampanj. Vad spelar egentligen spelarnas bedrifter roll längre? Om alla spelare (och deras vänner och ättlingar) är döda och begravna sen länge. Visst, de "låste upp" nya kampanjer, men mina spelare misstänker redan hur Elysium kommer sluta och känner inte att poängen är att "klara" kampanjen. De bryr sig mer om vad som händer med deras karaktärer och vänner.

Visst, ni släpper Ad Astra och en till modul. Men det känns inte som samma sak. För mig känns det som att Elysium är näst sista avsnittet av en säsong och att ni har skippat sista avsnittet i förmån för att starta en spinoff och säsong 2. Jag vill verkligen spela Hindenburg, men sörjer tanken att det just inte blir en metakampanjs avslut ute i zonen som jag tycker var huvudpersonen i År Noll (till skillnad från de studentspexiga städerna i UA).

Men, det är ert spel. Ni kanske är kreativt klara med det ni startade med År Noll och vill göra något nytt med världen. Det är er ensak, jag bara förmedlar mina tankar. I "värsta" fall får jag väl göra ett avslut av den sista modulen eller något, om jag har tid att skriva en egen kampanj. ;)
Jag tänker såhär: Ad Astra = Rymdkräl = Stasispoddar (SPOILER!som redan finns i ElysiumSPOILER!) = RP från År Noll vaknar upp i Mutant: Hindenburg. TADAAA!
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 08:40

Jag tänker såhär: Ad Astra = Rymdkräl = Stasispoddar (SPOILER!som redan finns i ElysiumSPOILER!) = RP från År Noll vaknar upp i Mutant: Hindenburg. TADAAA!
Hehe, det funkar väl. :) Men, det jag försöker säga är nog att det känns som att kampanjvärlden hoppar, eller gör en jump cut som i film. Allt som spelarna byggt upp blir irrelevant. Visst, även om 4-5 personer från forntiden blir upptinade så är dem lika irrelevanta i den nya tiden som Fry i Futurama. För mig handlar det inte så mycket om hjältedåd och att RP är coola, jag är en rätt hård spelledare som får spelarna att känna sig som små individer i en stor värld (för det passar imo). Men det finns en "levd historia" i mitt rollspelsgäng nu, vi kan prata om "minns ni tiden under vattnet, eller kampen i zonen eller flykten från paradiset?", att prata om sådana saker i Hindenburg känns irrelevant för mig.


---

Det jag eftersöker är en kampanj som kan avrunda sandlådeberättandet som vi haft i de fyra grundboxarna. En modul (nummer 7) känner jag inte är särskilt tillfredsställande.  Ni måste vetat att det varit en kontroversiell sak att göra (annars tror jag inte ni skulle gjort modulen som ska försöka lappa ihop det), så hatten av för det att ni gör något väldigt oväntat, det är modigt, även om jag inte håller med.

Men bevisa gärna att jag har fel, Fria Ligan!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 12:38

Hej!

Mutant: Hindenburg betyder inte att Mutant: År Noll är avslutat - vi har utlovat kampanjmodulen Grå döden till År Noll, och det kommer vi att hålla - den kommer ut före Mutant: Hindenburg. :)
Grå döden kommer att plocka upp trådar från tidigare boxar och moduler till År Noll, i synnerhet Elysium.
Även efter att Hindenburg är ute är planen absolut att fortsätta stödja År Noll.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 21:25

Själv vill jag flika in att jag är otroligt peppad på båda spåren och jag vill tro att väldigt många andra som inte jublar offentligt känner samma sak. Hoppas det blir rejäla kampanjmoduler på flera delar. Jag är redo för en Kickstarter!

Spännande också att det nu ser ut att bli många Mutant-prylar 2018. Ad Astra har väl ingen officiell tidplan än, men om Hindenburg är tänkt sent 2018 och Grå Döden kommer innan det samt att Zonkompendium 7 kommer nu i vår så blir det här ett helt fantastiskt rollspelsår :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 21:40

Kul och coolt som fan!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 22 Mar 2018, 23:10

Hej!

Mutant: Hindenburg betyder inte att Mutant: År Noll är avslutat - vi har utlovat kampanjmodulen Grå döden till År Noll, och det kommer vi att hålla - den kommer ut före Mutant: Hindenburg. :)
Grå döden kommer att plocka upp trådar från tidigare boxar och moduler till År Noll, i synnerhet Elysium.
Även efter att Hindenburg är ute är planen absolut att fortsätta stödja År Noll.
Ok, jag verkar vara motbevisad. :) Som nyheten presenterades så tolkade jag att detta var huvudspåret framöver, men jag var förhastad (och glömsk).

För att hålla det konstruktivt så tänkte jag under dagen att det vore intressant om Hindenburg var ett generationsspel i stil med berättandet i The Foundation Trilogy av Asimov. För de som inte läst så sträcker det sig över tusen år och en får följa flera viktiga personer under historiens gång att återupprätta en avancerad civilisation och undvika inbördeskrig och barbari. Ni har ju experimenterat med tid innan (som årstiderna i Genlab Alfa) så det vore coolt med en kampanj som hoppar en generation eller decennium varje möte. Indirekt eller direkt så är de nya RP influerade av äldre RP (och en robot kanske får vara med hela vägen?). Då får en lite UA och Original-Mutant fanservice och en smidig övergång mellan Hindenburg och År Noll. Och sen är det en rätt cool storytelling gimmick. Men ni har säkert andra planer. ;)

Ser fram emot att höra mer om vad som komma skall.
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Thu 29 Mar 2018, 15:08

är heeeelt inne på greipurs sista tankar..
vore väl helt oerhört coolt med en kampanj där man hoppar i tiden och spelar ut vissa vändpunkter i historien, förslagsvis en per generation eller varannan..
kanske spelar man olika individer inom samma ätt som skulle kunna härstamma från spelarnas ursprungliga år noll karaktärer eller från arkens mest hatade bossar och fixare? =)
alltså spela en ny RP per generation och låta kampanjen sluta med att man får vara med och störta kejsare thorolf eller vad han nu hette i UA?
isåfall borde ni absolut ha konverterings regler för alla gamla rollspelsrävar som har spelat de ursprungliga UA kampanjerna och vill spela vidare med deras karaktär..
tycker även det kunde vara fränt med en enkel mekanik där man slår fram sitt släktträd tillbaka till en mytisk förfader från år noll tiden?! =)

fantastiskt kul att ni fortsätter med erat kreativa nyskapande i år noll världen!!
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Mutant: Hindenburg (Facebookinlägget)

Sun 01 Apr 2018, 09:36

[...]tycker även det kunde vara fränt med en enkel mekanik där man slår fram sitt släktträd tillbaka till en mytisk förfader från år noll tiden?! =)
Jag får vibbar från Eon II, på gott och ont. ;) Men kul att det inte bara är jag som tycker det skulle varit kul! Om inte vi kan få det officiellt kan en ju alltid göra det själv också, men blir säkert inte lika smidigt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests