dafgaard
Topic Author
Posts: 35
Joined: Sun 23 Apr 2017, 23:12

Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 13:22

Hej! Jag är helt mållös i skrivande stund, trodde aldrig dagen skulle komma då vi fick se en fortsättning på Undergångens Arvtagare. Nu brinner det i fingrarna och jag vill spekulera i kampanjens faktiska innehåll. Jag förstår också att Fria Ligan knappast har som mål att göra en 100%-igt bokstavstrogen fortsättning på UA-böckerna, särskilt inte som de planerar att räkna in Mutant 1984 och År Noll (som ju båda divergerar från UA's världsbeskrivning i varierande grad). Här är, hur som helst, några funderingar (som KAN innehålla spoilers från UA-kampanjen så var försiktiga med att läsa om ni inte vill se sådana). 

Är Kejsar Manfred månne Manfred Lund? På den här bilden
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B279508
syns en rekryteringsaffisch i Uncle Sam-anda, där sagda onkel är utbytt mot en grisherre. Manfred? I så fall, varför skulle han ha svikit ätten Skarprättare? i Silversoldaten beskrivs Manfred dessutom som en gris "i femtioårsåldern" varför han i så fall skulle vara runt 75 i denna modul. Kanske är rimligare att det är hans son eller liknande?

Är armén med robotar norrifrån månne kopplade till ett visst händelseförlopp i Det Förlorade Paradiset?

Trefrontskrig är ju ett bekant kampanjämne från Den Längsta Marschen, där istället i fienden Ulvrikets perspektiv. Den kampanjen utspelar sig knappt 10 år efter Undergångens Arvtagare, kommer det finnas en tydlig koppling till händelserna i DLM?

Det står att Pyri befinner sig i krigstillstånd med "Gothland". Stavningen i sig ger ju känslan av att en viss diskrepans finns mellan Gothland och UA's Gotland, men kan kriget ha att göra med händelserna i I Skuggen av Långe Jack?

Hur pass mycket kan vi förvänta oss är kopplat till Mutant 1984? På den här bilden
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B27AC81
syns Skarprättarnas släktvapen så som det är avtecknat i Mutant 1984. Så vitt jag vet finns detta ingenstans i UA-böckerna (där riksstandaret vid något tillfälle sägs föreställa en domherre snarare än någon sorts ickemuterad rovfågel som här), men en mer forntida variant på det finns i Elysium.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 14:18

Häftiga nyheter! Ska bli kul att se vad Fria Ligan snickrar ihop.

Personligen tror jag att kopplingen med År Noll är mer av regel-karaktär än story-ditto, även om jag aldrig spelat UA, men som du säger dafgaard är ju robotarnas intågande en möjlig koppling till FLs egna produkter.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
dafgaard
Topic Author
Posts: 35
Joined: Sun 23 Apr 2017, 23:12

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:02

Ja antagligen blir det ju Å0-reglerna ja och förmodligen tas det mest material från andra produkter, det har du nog rätt i. Dock lär de väl säkert väva in en del grejer från Å0 i övrigt, kanske nytolkningen av Järnringen, hur muterade djur och psimutanter fungerar (är ändå viss skillnad jämte UA). Nu vet jag inte exakt vad Ad Astra kommer handla om heller men känns konstigt om det skulle finnas ett förflutet med rymdfärder som aldrig nämndes i historiografernas böcker (vilket är fallet i UA). Det står ju också att det utspelar sig "25 år efter UA och Mutant 1984" men det är ju två väldigt olika världar som beskrivs i dom upplagorna.

Med Det Förlorade Paradiset menar jag dock inte Genlab Alfa utan äventyret i Nordholmiamodulen till Undergångens Arvtagare! Vilket i o för sig innebär att din misstolkning inte är helt fel i alla fall ;)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:15

Hej!

Det stämmer att det inte blir en hundraprocentigt trogen fortsättning på MUA, utan en vidarebyggnade på såväl MUA som original-Mutant och våra egna Mutant-spel - i synnerhet Mutant: Elysium. Men den som spelat MUA kommer absolut att känna igen sig - även om en hel del har hänt i Samfundet sen sist. :)

Vi klurar till och med på att bygga in stöd för att spela sin gamla rollperson från MUA eller original-Mutant i Mutant: Hindenburg!
En del av backstoryn bygger för övrigt på min egen gamla MUA-kampanj, i synnerhet hur det hela slutade. OBS spoilervarning.

Regelmässigt blir det Spelet kommer att innehålla en uppdaterad version av År Noll-motorn, med stöd för alla klasser. Vi klurar på att ha dubbla stats och även ge data i BRP-format för allt SLP, i alla fall i kampanjen Gryningens beskyddare.
Fria Ligan
 
jbergenudd
Posts: 3
Joined: Fri 24 Mar 2017, 17:06

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:19

Kommer det att vara en separat produkt som innehåller allt nödvändigt eller behöver man äldre produkter för regler osv?
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:26

Den kommer att stå på egna ben, inga andra produkter kommer behövas.
Fria Ligan
 
dafgaard
Topic Author
Posts: 35
Joined: Sun 23 Apr 2017, 23:12

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:58

Vi klurar till och med på att bygga in stöd för att spela sin gamla rollperson från MUA eller original-Mutant i Mutant: Hindenburg!
En del av backstoryn bygger för övrigt på min egen gamla MUA-kampanj, i synnerhet hur det hela slutade.
Riktigt kul att höra allting!
Så sjukt, för jag tänkte specifikt på din kampanjkrönika (som jag haft stor behållning av) när jag hörde "en armé med robotar från norr", men hade ingen aning om att du jobbade på Fria Ligan idag haha! Men om jag inte minns fel var detta början på en plan att spela Den Längsta Marschen förlagd till Pyrissamfundet, inte sant? 
 
User avatar
Khan
Posts: 106
Joined: Wed 23 Apr 2014, 13:36
Contact:

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 17:59

Kortfattat: WOW!

Långfattat: Kommer det även någon form av omtolkning/nytryck av MUA för oss som inte köpte på sig dem under deras storhetstid? Det vore otroligt roligt att spela vår nuvarande spelgrupps barn och barnbarn genom MUA och sedan ut i Hindenburg.

Jätteroligt att ni fått in Lars Krantz också! Hans stil sitter som gjuten i det post-postapokalyptiska Mutant.
 
dafgaard
Topic Author
Posts: 35
Joined: Sun 23 Apr 2017, 23:12

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 18:19

Nu när ni som faktiskt skapar spelet ändå är inne och läser i tråden kan jag ju passa på med en fråga till:

Ni skriver att ni klurar på att bygga in stöd för att spela sin gamla RP (kul!) och att en del av backstoryn bygger på din UA-krönika (också kul!). Hur är planen att ni ska hantera "historiska händelser" i Hindenburg? Jag tänker exempelvis de händelser som sker i UA-kampanjen. I UA-spelen beskrevs ju många av äventyren från Mutant 1984 (Uppdrag i Mos Mosel, Järnringen, Den Grå Döden) som historiska händelser där RP byttes ut mot "en grupp äventyrare" eller dylikt. Kommer ni själva avgöra vilka dessa "äventyrare" eller så var i historiebeskrivningen i Hindenburg eller kommer det vara möjligt att låta det bli som en fortsättning på ens egen kampanj där ens egna RP är de som påverkat händelseförloppet?

Be mig gärna förtydliga om det jag frågar är virrigt, är inte helt lätt att formulera denna fundering.
 
User avatar
Bifur.
Posts: 31
Joined: Fri 08 Dec 2017, 19:55

Re: Tråd för vild spekulation [Potentiella UA-spoilers]

Wed 21 Mar 2018, 18:23

Bra tråd. Lustigt att en MUA-relaterad nyhet innebär min forumdebut här men kanske symptomatiskt. Jag är pepp på på detta.

Kommer spelet innebära något praktiskt samarbete med Järnringen?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests