BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Någon som har slagit en drake?

Wed 20 Mar 2019, 09:04

Är det ens möjligt att besegra en drake?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Någon som har slagit en drake?

Sat 30 Mar 2019, 13:34

Jag har en i min kampanj och den är definitivt inte möjlig att ens slåss med. Den sover tills vidare fridfullt i lavan i en vulkan men har börjat rista i sömnen av drömmar om framtida timanden. Dessutom är den stor som en gymnastiksal. Så den är en del av världen och används för att driva händelseutvecklingen i hela regionen.
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Någon som har slagit en drake?

Sun 31 Mar 2019, 08:47

Drakar är omöjliga att besegra i nästan alla spel där man inte kan levla och bli mer eller mindre gud. Så om de inte lyckas tillverka något extremt krigsvapen som mer eller mindre oneshottar draken är de nog ganska omöjligt att döda en drake då man är nära döden hela tiden i Svärdets sång.

För mig är drakar mer något som verkar i bakgrunden och som det gäller att hålla sig allierad med, eller i alla fall inte bli fiende till. Direkt när man har de i strid så brukar det bli ganska tråkigt.

Enda gången jag varit med om att en drake dödats var i Marsklandet till gamla Drakar och demoner men det vara till 90 procent tur och att de hade tillgång till ett magiskt dvärgarbelast. Men jäklar vad episkt striden blev för mina spelare.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Någon som har slagit en drake?

Mon 01 Apr 2019, 22:05

Är det ens möjligt att besegra en drake?
Det här vill man ju ta reda på! 

Eftersom mina spelgrupper inte är ens i närheten av att ge sig på en drake fick jag göra det själv, med tärningsrullande helt allena vid köksbordet. 

Huruvins strid med draken

Hjälten Huruvin har hört att en drake äter upp korna för Lillebys godhjärtade invånare. Beslutsamt drar han upp till drakens grotta och träder in…
Huruvin har utfört många hjältedåd, och är beväpnad med det bästa som dvärgarnas mästersmeder i Belderand kan framställa. Hans slagsvärd och stora sköld har bägge redskapsbonus 4T, hans helrustning skydd 10T, och hans tunnhjälm 6T. Han är full av tro på sig själv och har 10 Kraftpoäng. Han har dessutom skaffat sig mycket erfarenhet (87 EP för att vara exakt) och har följande värden:

STY 5, SMI 4, INT 3, KAR 3
Färdigheter: Närstrid 3, Rörlighet 3, Manipulera 2
Talanger: Klingans väg 3, Svärdskämpe 3, Orädd 3, Sköldkämpe 2, Hal som en ål 2, Stormare 3, Blixtsnabb 1
Stolthet: Den störste hjälten någonsin!

Framför sig ser han en Liten Drake torna upp sig på nära håll! Den ser honom! Dags att dra initiativ, och Huruvin är först.

Han tar sats, stormar fram mot draken, och hugger för 2 sexor = 4 skada. Han lägger 1 KP på att gå igenom rustning och tar ner draken till 28 i STY. Han lägger sedan 1 KP till på en extra attack men missar. 
Draken utför spyr ut eld mot Huruvin! Han duckar med sin extrahandling och kastar sig på marken, och tvingas pressa sitt slag för 1 SMI-skada för att undvika elden. 
Efter runda 1: Huruvin har 9 KP, SMI 3. Draken har STY 28. (Denna drake parerar inte, och har bara en attack per runda kan tilläggas.)

Huruvin reser sig och hugger för 3 sexor = 4 skada. Han lägger 1 KP på att gå genom drakens pansar och draken är nere på STY 24. Sen lägger han en till KP för en extra attck och lyckas nåla in 5 sexor för 6 i skada. Draken rullar dåligt på sitt pansar, så nere i STY 18. 
Draken reser sig och täcker rummet med i ett hav av eld, men Huruvin kastar sig undan och klarar sig på håret! 
Efter runda 2: Huruvin har 7 KP

Huruvin kommer upp på fötter och gör sina två attacker, med 1 KP för att hitta pansarglipan på första, och får ner draken till STY 11. 
Draken svingar med klorna, men Huruvin kastar sig undan igen!
Efter runda 3: Huruvin har 5 KP

Huruvin är åter på fötter och hugger sin serie. Rediga smällar, och draken är nere på STY 3!
Draken spyr eld rakt på Huruvin, som hur han än duckar ändå antänds av elden! 2 STY i skada (rustning skyddar väl inte mot eld?), och 1 SMI-skada av pressat slag. 
Efter runda 4: Huruvin har 4 KP, STY 3, SMI 2, och brinner! Men draken är också nära döden!

Huruvin reser sig och satsar allt på ett kort och struntar i att han brinner. Han hugger så hårt han kan, och pressar slaget för 5 sexor = 6 i skada. Han lägger 1 KP på att hitta en glipa, och dekapiterar drakormen!
Efter runda 5: Huruvin brinner och har 1 i STY. 

Sen rullar sig Huruvin på marken och lyckas släcka elden (kort handling). Morsk i hågen tar han sedan drakhuvudet över axeln och går ner till Lilleby och den väntande festen!
Hade draken varit en klokare drake som parerat så hade det kanske gått annorlunda. Men om Huruvin hade haft ett par kamrater hade det inte spelat så stor roll.

Så svaret på om det går att döda en drake: Definitivt! :)
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Någon som har slagit en drake?

Tue 02 Apr 2019, 11:17

Intressant! Väl undersökt :)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Någon som har slagit en drake?

Tue 02 Apr 2019, 11:35

Fast när Huruvin väl får skada förlorar han sin handling nästa runda och eftersom han brinner måste han lägga en handling på att släcka sig eller så fortsätter han förlora sin handling. 
Så i näst sista rundan tar draken initiativet och då kan bollen snabbt rulla åt andra hållet, dvs det sista hugget kan inte göras utan Huruvin förlorar sin långa handling samt måste släcka sig med sin korta handling och kan draken fly eller banka på en gratis omgång.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Någon som har slagit en drake?

Tue 02 Apr 2019, 12:26

Fast när Huruvin väl får skada förlorar han sin handling nästa runda
Hmm? Det enda jag hittar om att förlora handlingar av skada är om man kör med de avacnerade reglerna, vilket inte verkar göras i exemplet.
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Någon som har slagit en drake?

Tue 02 Apr 2019, 12:41

Fast när Huruvin väl får skada förlorar han sin handling nästa runda
Hmm? Det enda jag hittar om att förlora handlingar av skada är om man kör med de avacnerade reglerna, vilket inte verkar göras i exemplet.
Aaaa sant men båååring jag kör på det alltid för att göra striderna mer oförutsägbara. 
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Någon som har slagit en drake?

Wed 03 Apr 2019, 20:18

Fast när Huruvin väl får skada förlorar han sin handling nästa runda
Hmm? Det enda jag hittar om att förlora handlingar av skada är om man kör med de avacnerade reglerna, vilket inte verkar göras i exemplet.
Aaaa sant men båååring jag kör på det alltid för att göra striderna mer oförutsägbara. 
Jo jag hade också kört med en hel del husregler för att göra draken svårare om det var riktigt spel, iallafall mot slutet när Huruvin såg ut att vinna lite för lätt... Jag kör med att monster kan lägga spelledar-WP för att få gratis försvarsslag, samt extra attacker.  
 
Davian
Posts: 28
Joined: Wed 27 Mar 2019, 01:23

Re: Någon som har slagit en drake?

Sat 06 Apr 2019, 08:52

Om jag förstår reglerna för gifterna rätt med att man antingen tar 1 skada eller 1 skada/runda så är en drake ingen större svårighet. Så länge den inte flyger.

Ett äventyrargäng som ska sänka en drake behöver bara ladda upp med ett stort gäng pilar och vapen som är täckta med förlamande gift. 4 lyckade attacker senare så är draken förlamad och då är enkelt att döda den permanent... :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests