Hekks
Topic Author
Posts: 6
Joined: Mon 04 Mar 2019, 16:57

Nybörjare, Vilka regler..

Mon 04 Mar 2019, 17:00

Bör jag läsa på extra noga för att allt ska flyta på så bra som möjligt? Vi har aldrig spelat rollspel innan och jag ska vara DM (extremt taggad men lite nervös!).

Jag undrar alltså tex över zoner, strid, förflyttning. (inte SLP eller rollspelandet i sig)

Mvh
 
Yinkin
Posts: 4
Joined: Sun 25 Oct 2015, 01:02

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Tue 05 Mar 2019, 10:25

Hej och välkommen till en fantastisk hobby!

Det är nog en bra ide att ha läst reglerna någon gång innan du börjar, men jag tror inte du behöver studera dem så noga! Det viktigaste med att spelleda rollspel är att vara flexibel och att kunna improvisera när spelarna oundvikligen gör något som varken du eller äventyret har förutspått!  Och det är en del av det roliga!

Regler kan man alltid kolla upp om det behövs. Särskilt om ni alla är nya! Det kan vara en ide att prata om det, att ni spelar tillsammans och lär er tillsammans! Även spelledaren är en spelare. 

Viktigare än reglerna är att läsa på äventyret. Kanske inte så att du kan alla detaljerna, men så att du vet var du kan hitta dem och så att du har en känsla för vad platsen handlar om.
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Tue 05 Mar 2019, 22:58

Hej och välkommen till världens härligaste hobby :D

Att spelleda är så klart nervöst men här är några av mina tips:
  • Preppa inte för mycket!
  • Ha några ramar för spelledarpersonen (du kan generera med Spelledarboken väldigt enkelt).
  • Spela inte MOT spelarna - spela MED dem.
  • Använd dig av dina spelare för att göra spelet roligare. Det är ofta jag har en idé som jag tycker är ascool men de kommer med bättre tankar och lösningar för att nå ett mål, saker jag aldrig kommit på, låt då deras lösning vara rätt lösning utan att säga att du tänkte annat.
  • Stridsrelerna är rätt så enkla: Zoner är upp till dig men generellt kan man säga så här om zoner i strid:

    Image
    I mitt exempel har jag 9 zoner. Jag har bara delat upp rummen lite på måfå. Dörrar och öppningar blir naturliga avgränsningar för zoner.
  • Alla varelser i samma zon är NÄRA varandra. Du kan vara var som helst i Zonen och ändå vara NÄRA någon annan.
  • Avstånd från en zon till en annan är en förflyttning (en kort handling). 
  • Att gå från NÄRA till ARMSLÄNGD (för att t.ex. slåss med svärd osv) är en för flyttning (en kort handling). 
  • Säg att du har en spelare i zon 7 som vill ut till zon 2. Det blir två förflyttningar. 7 --> 6 sedan 6 --> 2.Det är inte svårare än så. Tanken med zoner är att skapa lite dynamik i en strid. Du blir inte låst till en "grid" som i många andra spel utan det blir lite mer flyt i rummet. Jag låter mina spelare flytta sig fritt inom en zon (typ) gratis så länge det inte har en jättestor påverkan på strider.
  • När du spelar SLP (spelledarpersoner) så tänk på att det är viktigare att personen har något karaktärsdrag som spelarna minns, än att du gör röster. Igår hade jag en snubbe vi kallade för "Skitkastaren" och han hade rykte att kasta lort på barn. Vilket han gjorde då och då när spelarna var med. Sen visade det sig att han ägde alla badtunnor i byn ;) jag beskrev honom inte mer än att han var lång och smutsig, sen spelade jag honom som dryg och otrevlig. De bildade sig en egen bild om honom.
  • Utfärdsreglerna är de "svåraste" så ta hjälp av spelarna där.
  • Skriv ut dessa böcker till spelarna och till dig själv: http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=80&t=4095(Äventyrarens handbok är för alla klasser utom Druid och Magiker).
  • Läs på om hur man spelar med monster.
  • Strid är DÖDLIGT tänk på detta. Dina spelare kan dö på slump.
Jag kommer inte på nått mer... du får ställa frågor så får du svar :)
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Wed 06 Mar 2019, 09:10

Jag lyssnade på podcasten Sweden rolls för att få uppleva hur de spelar med regelsystemet. Efter att ha läst böckerna så var det väldigt lärorikt att få ett liveintryck av hur de används. Rekommenderas!

Jag tycker alltid att berättelsen och upplevelsen är viktigare än reglerna. Om du är i en situation där det är spännande och intensivt och inte vet hur nästa moment ska spelas rent regeltekniskt så hitta bara på något:) Till nästa spelmöte så förbereder du detta lite mer och vet hur du ska göra. Du kan också vara helt öppen med detta till spelarna så de vet att det är tillfälliga regler och att det kan komma att ändras till nästa möte. I sådana lägen brukar jag också kolla om spelarna tycker min improviserade regel är ok och rättvis. Jag brukar hellre göra det lite enklare än svårare om jag har ett val i dessa lägen. Tråkigt om de misslyckas för att jag har dålig koll helt enkelt.

Spela några teststrider innan första spelmötet. Slumpa fram några SLP och lek lite.

Jag har fortfarande in använd mig av reglerna för förflyttning i efter 3 spelmöten men ska läsa på till nästa gång. Spelarna vet detta.  
 
Hekks
Topic Author
Posts: 6
Joined: Mon 04 Mar 2019, 16:57

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Wed 06 Mar 2019, 10:40

Hej och välkommen till världens härligaste hobby :D

Att spelleda är så klart nervöst men här är några av mina tips:
  • Preppa inte för mycket!
  • Ha några ramar för spelledarpersonen (du kan generera med Spelledarboken väldigt enkelt).
  • Spela inte MOT spelarna - spela MED dem.
  • Använd dig av dina spelare för att göra spelet roligare. Det är ofta jag har en idé som jag tycker är ascool men de kommer med bättre tankar och lösningar för att nå ett mål, saker jag aldrig kommit på, låt då deras lösning vara rätt lösning utan att säga att du tänkte annat.
  • Stridsrelerna är rätt så enkla: Zoner är upp till dig men generellt kan man säga så här om zoner i strid:

    Image
    I mitt exempel har jag 9 zoner. Jag har bara delat upp rummen lite på måfå. Dörrar och öppningar blir naturliga avgränsningar för zoner.
  • Alla varelser i samma zon är NÄRA varandra. Du kan vara var som helst i Zonen och ändå vara NÄRA någon annan.
  • Avstånd från en zon till en annan är en förflyttning (en kort handling). 
  • Att gå från NÄRA till ARMSLÄNGD (för att t.ex. slåss med svärd osv) är en för flyttning (en kort handling). 
  • Säg att du har en spelare i zon 7 som vill ut till zon 2. Det blir två förflyttningar. 7 --> 6 sedan 6 --> 2.Det är inte svårare än så. Tanken med zoner är att skapa lite dynamik i en strid. Du blir inte låst till en "grid" som i många andra spel utan det blir lite mer flyt i rummet. Jag låter mina spelare flytta sig fritt inom en zon (typ) gratis så länge det inte har en jättestor påverkan på strider.
  • När du spelar SLP (spelledarpersoner) så tänk på att det är viktigare att personen har något karaktärsdrag som spelarna minns, än att du gör röster. Igår hade jag en snubbe vi kallade för "Skitkastaren" och han hade rykte att kasta lort på barn. Vilket han gjorde då och då när spelarna var med. Sen visade det sig att han ägde alla badtunnor i byn ;) jag beskrev honom inte mer än att han var lång och smutsig, sen spelade jag honom som dryg och otrevlig. De bildade sig en egen bild om honom.
  • Utfärdsreglerna är de "svåraste" så ta hjälp av spelarna där.
  • Skriv ut dessa böcker till spelarna och till dig själv: http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=80&t=4095(Äventyrarens handbok är för alla klasser utom Druid och Magiker).
  • Läs på om hur man spelar med monster.
  • Strid är DÖDLIGT tänk på detta. Dina spelare kan dö på slump.
Jag kommer inte på nått mer... du får ställa frågor så får du svar :)
Extremt bra svar, tack! Och jag har redan kollat in dina häften ;) och kommer att skriva ut dem!
 
Hekks
Topic Author
Posts: 6
Joined: Mon 04 Mar 2019, 16:57

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Wed 06 Mar 2019, 10:44

Detta stycket i motståndsslag förstår jag inte riktigt, just att Ylva pressar på Nirmenas/gruppens rullning?


"Nirmena rullar en x men det gör även gen-
gångaren. Nirmena snubblar till, men Ylva
väljer att pressa. Hon har tur och får en till
x! Hon lyckas hålla sig på benen och tar sig
obemärkt förbi vakten. Det var nära ögat..."
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Wed 06 Mar 2019, 17:00

I det exemplet smyger hela gruppen. Den som är sämst på att smyga ska slå för att smyga.

Hon slog en 6a.
Fienden slår för SPEJA och slog en 6a.
Den som är den aktiva spelaren - dvs den som smyger, får pressa sitt slag. Då slog hon en till 6a och har då totalt 2st 6or vs fiendens 1st 6a.
 
Hekks
Topic Author
Posts: 6
Joined: Mon 04 Mar 2019, 16:57

Re: Nybörjare, Vilka regler..

Wed 06 Mar 2019, 17:26

I det exemplet smyger hela gruppen. Den som är sämst på att smyga ska slå för att smyga.

Hon slog en 6a.
Fienden slår för SPEJA och slog en 6a.
Den som är den aktiva spelaren - dvs den som smyger, får pressa sitt slag. Då slog hon en till 6a och har då totalt 2st 6or vs fiendens 1st 6a.

Aaah! Tack och bock!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest